Veelgestelde vragen bij sollicitatiegesprekken
Solliciteren is moeilijk en eng, omdat je niet weet wat je te wachten staat. Toch komt een sollicitatiegesprek in grote lijnen meestal op hetzelfde neer. De onderstaande vragen worden veelvuldig gesteld, probeer ze daarom voor jezelf vooraf te beantwoorden zodat je niet met je mond vol tanden staat als ze gesteld worden! Iets zeggen is altijd beter dan niets zeggen.
Vertel iets over jezelf
Let er bij deze vraag op dat je relevante dingen over jezelf vertelt, en dus niet hoeveel broers en zussen hebt, dat je moeder net 50 is geworden of dat je het niet naar je zin had bij je vorige werkgever. Beperk je tot dingen als je opleiding, stages, vorige banen en je interesses. Het is niet de bedoeling dat je een hele verhandeling gaat houden.
Klagen over vorige werkgevers en ex-collega's is altijd uit den boze. Als de vraag 'waarom bent u weggegaan bij uw vorige baan?' wordt gesteld, zeg dan iets in de trant van: er waren geen doorgroeimogelijkheden, de werkzaamheden spraken me niet meer aan, etc.
Waarom ben je geschikt voor deze functie?
Leg uit wat je tijdens je opleiding hebt geleerd en dat je daar in deze baan iets mee kunt doen. Vertel ook over relevante bijbanen of stages die je hebt gelopen, en die je bij deze baan van pas gaan komen. Motiveer ook persoonlijke kwaliteiten die relevant zijn voor de desbetreffende functie.
Ben je zelfstandig/inventief/creatief etc?
Hier wordt eigenlijk altijd naar gevraagd. Motiveer je antwoord met een goed voorbeeld waaruit blijkt dat je inderdaad zelfstandig/inventief bent. Hiervoor is het zogenaamde STAR-model heel geschikt: Situatie, Taken, Actie, Resultaten. Hoe was de situatie, wat waren jouw taken, welke acties heb je ondernomen en welke resultaten kwamen daaruit?
Waarom wil je juist bij dit bedrijf werken?
Een belangrijke vraag, die heel vaak wordt gesteld. Zorg daarom dat je je goed voorbereid hebt op deze vraag. Bezoek de internetsite van het bedrijf, en pluis online databases na om recente ontwikkelingen in het bedrijf te vinden. Op websites van bedrijven vind je vaak een jaarverslag waar waardevolle informatie instaat. Dit verslag kun je ook opvragen bij de Kamer van Koophandel. Naast informatie over het bedrijf, is het ook van belang dat je ontwikkelingen in de branche kent. Hiervoor zijn bijvoorbeeld brancheverenigingen en databases van landelijke kranten heel geschikt.
Wat zijn je positieve en negatieve eigenschappen?
Werkgevers vinden het belangrijk dat je zelfkennis hebt. Negatieve eigenschappen hoeven daarom helemaal niet slecht te zijn, als je maar weet dat dat een negatieve eigenschap van je is. Bovendien kunnen de meeste negatieve eigenschappen best weerlegd worden met een goede motivatie. Als je weet dat je ergens slecht in bent, is daar meestal wel wat aan te doen, ben je hier al mee bezig, vertel dat dan ook.
Een vrij extreem voorbeeld: je bent totaal niet assertief, waardoor je (goede) ideeën niet tijdens vergaderingen naar voren durft te brengen. Je bent echter twee weken geleden met een cursus assertiviteit begonnen.
Kun je een gebeurtenis vertellen waaruit blijkt dat je creatief/analytisch/etc bent?
Deze vraag wordt vaak gesteld in plaats van de derde vraag. Hiermee wordt bepaald hoe stressbestendig je bent, en of je snel met een goede oplossing kunt komen. Bereid je van te voren goed voor op deze vraag, want het is vaak moeilijk om ter plekke een goed voorbeeld te verzinnen. Vooral ervaringen die je hebt opgedaan op school, tijdens bijbanen of stages zijn hiervoor heel geschikt.
Kun je tegen kritiek?
Uiteraard beantwoordt iedereen deze vraag met "ja." Probeer je met deze vraag te onderscheiden van andere sollicitanten door een goed voorbeeld te geven van een situatie waarin je kritiek kreeg, en hoe je hiermee om bent gegaan. Iedereen heeft wel eens kritiek gehad, op een schoolproject, of tijdens een baan of stage. Werkgevers zien graag dat je echt iets doet met kritiek, houd hier dus rekening mee.
Een standaardopmerking, die echter wel heel waar is: ja, mits het terecht is.
Hoe zie je jezelf over 5/10/15 jaar?
Werkgevers zien graag dat je ambitie hebt, of dat je in ieder geval weet wat je wilt bereiken. Een volledig uitgestippelde loopbaanplanning hoef je niet te geven, maar zorg dat je wel weet of je je wilt specialiseren, of juist je kennis wilt verdiepen, of je streeft naar een leidinggevende functie etc. Weet je van jezelf dat je geen ambitie hebt om door te groeien, dan kun je dit natuurlijk ook vermelden. Dit is niet negatief, mits je wel een doel voor ogen hebt. Niet iedereen wil directeur worden tenslotte.
Wat doe je in uw vrije tijd?
Hobby's zeggen veel over iemand, en als je tegenover iemand zit met dezelfde hobby, is dat een groot pluspunt! Vooral hobby's als sporten (in teamverband of individueel) of uitzonderlijke hobby's zeggen veel over iemand. Het kan soms verstandig zijn om vooraf te bepalen welke sfeer er in het bedrijf hangt. Kom je terecht in een 'yuppenbedrijf' met allemaal popie jopie's, dan kan het verstandig zijn om te verzwijgen dat borduren je grote hobby is. Het verzinnen van een hobby is natuurlijk uit den boze, dit komt altijd uit.
Heb je nog vragen?
Zorg dat je altijd vragen hebt. Iemand die geen vragen heeft, komt niet geïnteresseerd over. Vraag het liefst naar inhoudelijke dingen: de cultuur in het bedrijf, de concurrentie, managementstijl, hoe doelen gerealiseerd worden etc. Ook een leuke vraag om te stellen is: wat vinden jullie zelf het leukst aan werken in dit bedrijf? Let op: dit is een zeer belangrijke vraag waarmee je je absoluut kunt onderscheiden van andere sollicitanten! Besteed hier daarom veel aandacht aan. Het staat niet raar als je met een briefje met vragen aan komt zetten, dit wordt alleen maar gezien als een goede voorbereiding. Doen dus!