Een goede presentatie geeft kans op een baan bij een bedrijf
Behalve het schriftelijke en digitale solliciteren is vooral het daarna volgende sollicitatiebezoek heel belangrijk voor de indruk die u op een ondernemer en/of op zijn personeelschef maakt. Die indruk wordt mede bepaald door uw houding, uw verschijning en uw omgangsvormen. Al binnen enkele ogenblikken en nog voordat u iets gezegd hebt heeft de andere persoon al een oordeel over u geveld. Dat gebeurt ongemerkt, maar de indruk die de ander van u krijgt is binnen een ogenblik een feit. Het is daarom heel belangrijk hoe u zich kleedt, hoe uw haar zit en hoe de algemene indruk is die u bij de ander wekt. Uw instelling en aard komen in uw houding en verschijning al meteen naar voren en een ander gaat bij een eerste ontmoeting daar, bewust of onbewust, ook op af.
Het eerste moment van een ontmoeting bij een bedrijf
Solliciteren is zichzelf en de eigen kwaliteiten presenteren. Waar veel mensen geen erg in hebben is dat bij een eerste ontmoeting tussen twee personen de allereerste ogenblikken het belangrijkste zijn voor de eerste indruk op de ander. Daarbij spelen niet alleen de kleding en de houding een rol, maar ook bijvoorbeeld de uitdrukking van het gezicht, de ogen, de stand van het hoofd, de glimlach (of juist niet), enzovoort.
De eerste indruk bepaalt al veel
Tijdens dat korte, eerste moment maakt de ander al uit of die indruk positief of negatief is. Het is een algemeen bekend feit dat iemand al binnen een paar seconden een bepaalde indruk van een ander krijgt en hem of haar indeelt in een bepaalde categorie. Het sollicitatiegesprek dat daarop volgt kan nog wel iets toevoegen en/of veranderen, maar de eerste indruk blijft toch vaak hangen.
Een positieve of negatieve eerste indruk is belangrijk
Een negatieve indruk is naderhand moeilijk nog te compenseren, omdat de persoon tegenover u zijn/haar houding aanpast bij die eerste indruk. Het gesprek zal dan moeilijker verlopen dan bij een eerste positieve indruk. Bij een positieve indruk zal ook de gesprekspartner prettiger op u ingaan en gemakkelijker glimlachen.
Een negatieve indruk
Een negatieve indruk lokt bij de ander ook negatieve reacties uit, wat zich dan vertaalt in het stellen van moeilijke vragen, waarop u niet gemakkelijk en bijna niet positief kunt antwoorden. Dat wordt veroorzaakt door de instelling van de ander die na een eerste, negatieve indruk al meteen een instelling heeft van: "Het zal met deze persoon wel niets worden". Voor diegene betekent het gesprek met de sollicitant al meteen "verloren tijd". Het is erg moeilijk om daar als sollicitant tegenop te moeten boksen.
Een goede presentatie vereist een goede voorbereiding
Dat alles geeft al aan dat u zich goed moet voorbereiden op een sollicitatiegesprek. Zorg vooral dat er op uw uiterlijk niets aan te merken is en pas dat uiterlijk aan bij het bedrijf en de baan waar u naar solliciteert. Solliciteert u bij een bouwbedrijf naar een baan als metselaar, dan is een driedelig pak niet direct gepast. De ander kan dan immers denken dat u zich niet vuil zult willen maken en gesteld bent op een zorgvuldig gestyled uiterlijk.
Solliciteren naar een administratieve baan
Voor een sollicitatiegesprek voor een administratieve baan kleedt u zich bijvoorbeeld aantrekkelijk en modieus, maar wel enigszins traditioneel. U weet immers niet of u straks ook met zakelijke klanten te maken krijgt en dan is een bepaalde kledingcode niet ongebruikelijk. Iemand met piercings en gothic kleding zal men bijvoorbeeld niet snel een baan geven aan de balie van een notariskantoor.
Inlichtingen over het betreffende bedrijf zoeken
Bij een goede voorbereiding hoort tevens dat u inlichtingen zoekt over het bedrijf waar u gaat solliciteren. Tijdens het sollicitatiegesprek kan men u vragen wat u al over het bedrijf weet. Daarbij gaat het niet zozeer om uw kennis te testen, maar om uw interesse ten opzichte van het bedrijf.
Vragen kunnen beantwoorden
Kunt u daar geen antwoord op geven, dan maakt dat een slechte indruk. Men denkt dan dat u totaal geen interesse hebt in het bedrijf en alleen maar een baantje zoekt om “onderdak te zijn”. Zoek daarom uit welke werkzaamheden er in dat bedrijf gedaan worden, hoeveel personeelsleden er zijn, welke afdelingen het bedrijf heeft en wat u er nog meer over kunt vinden.
Zelf vragen stellen tijdens het sollicitatiegesprek
Stel zelf ook vragen naar bepaalde onderdelen van het bedrijf. Bijvoorbeeld naar het teamwork, naar de hoeveelheid producties per dag of waar de producten allemaal naar toe vervoerd worden. Ook dat laat zien dat u er in geïnteresseerd bent.
Accessoires aan de kleding aanpassen maakt een betere indruk
Pas de kleur en de stijl van de accessoires aan uw kleding aan. Schoenen, tas, das, sjaaltje, riem, kousen/sokken moeten passen bij de rest van de kleding. Zorg ook dat er geen vlekjes of onvolkomenheden te zien zijn en de kleding en accessoires in goede conditie zijn.
Tattoos kunnen soms negatief werken
Tattoos kunnen soms negatief op een bedrijfsleider inwerken. Vooral de tattoos die nogal agressief overkomen, zoals afbeeldingen van doodskoppen, vuurwapens, enzovoort. Deze afbeeldingen worden snel geassocieerd met geweld en criminaliteit. Het is beter om deze tattoos te laten verwijderen als deze op een zichtbare plaats aangebracht zijn. Zeker als men serieus op zoek is naar een goede baan en daar ook carrière in wil maken.
Parfum of aftershave met mate gebruiken
Zorg voor een decent geurtje van parfum of aftershave, zodat niet het hele kantoor van de personeelschef daarnaar ruikt als u binnengekomen bent. Veel mensen zijn heel geur gevoelig en hangen daar vaak een positieve of negatieve indruk aan vast. Het is beter om dat te voorkomen.
Goede omgangsvormen geven meer kans op een baan bij een bedrijf
Dit is een heel belangrijk punt. Kom in de eerste plaats altijd op tijd op uw sollicitatieafspraak. Wees liever wat te vroeg dan iets te laat. Daar wordt sterk op gelet. Wie te laat op de afspraak verschijnt, scoort al meteen een minpuntje. Ga nooit zonder kloppen naar binnen, maar klop op de deur en wacht tot u toestemming krijgt om binnen te gaan.
U geeft een stevige hand
Eenmaal binnengekomen zegt u: “goedemorgen/middag meneer/mevrouw”, steekt uw hand naar de ander uit en noemt uw naam. Spreek de ander aan met “meneer/mevrouw” en met “u”. Tutoyeren mag pas als de ander u daar toestemming voor geeft.
Gaan zitten of niet
Ga pas zitten als de ander ook zit, of pas na zijn/haar uitnodiging hiertoe. Ga ook rechtop zitten. Dat geeft een alerte indruk. Losjes in een stoel hangen geeft juist een verveelde indruk. Wordt u een verfrissing, koffie of thee aangeboden, neem dan alleen iets aan als u daar zelf geen probleem mee hebt.
Wees voorzichtig in het accepteren van koffie of thee
Bent u bang dat u de aangeboden koffie of thee zult morsen, bent u bang dat u deze niet geluidloos kunt drinken en wordt u al zenuwachtig van de gedachte, weiger dan liever de aangeboden drank. Dat is beter dan daar naderhand onzeker van te worden.
Het eigenlijke gesprek met de ander
Laat de ander altijd uitspreken en val hem/haar niet in de rede. Geef duidelijke antwoorden. Antwoord vooral rustig en denk goed na voordat u antwoord geeft. Wees positief naar het bedrijf en de verlangde baan toe. Stel vragen als u nog iets graag zou willen weten. Toon vooral interesse en laat merken dat u er graag wilt komen werken.
Het gesprek netjes afsluiten
Als de directeur of personeelschef laat merken dat het gesprek ten einde is, staat u op en geeft hem/ haar een hand ten afscheid. Laat rustig merken dat u hoopt snel een positief antwoord van het bedrijf te zullen ontvangen.
Probeer de zenuwen te bedwingen
Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. U weet immers van tevoren niet altijd wat men u zal vragen en van u zal verlangen. Een goede voorbereiding op een dergelijk gesprek is dan ook erg belangrijk. Probeer echter de zenuwen in bedwang te houden. Zenuwachtigheid verknoeit vaak meer dan nodig is.
Wees zelfbewust
U weet wat u waard bent in uw vak. Veel mensen zijn bang om op een baan te solliciteren, omdat ze denken dat ze er niet goed genoeg voor zijn. U kunt vaak meer dan u denkt. Ga er dan ook van uit dat u er ook goed genoeg voor bent, anders had men u immers ook niet op gesprek laten komen. U hebt er blijkbaar wel de capaciteiten voor.
Lees verder