MLM marketing, hoe bouw je een stabiele zaak

MLM marketing, hoe bouw je een stabiele zaak Een eigen zaak starten zonder risico of investering kan door middel van MLM marketing oftewel Multi Level Marketing, Netwerk Marketing of Relatie Marketing. Er zijn veel succesvolle bedrijven die gekozen hebben hun organisatie wereldwijd uit te bouwen door gebruik te maken van Multi Level Marketing. In dit artikel wordt niet zo zeer ingegaan op wat MLM Marketing precies is maar meer op het bouwen van een stabiele zaak, een stabiel netwerk dus.
Het succes van een stabiele eigen zaak die geschoeid is op het MLM Marketing principe hangt voor het grootste deel van jezelf af. Bij een Multi Level Marketing zaak komt het er echt op neer dat je meer verdient naar mate je meer tijd en kwaliteit in het uitbouwen van je zaak steekt. Wat is de basis voor een goede stabiele onderneming en waar moet je op letten. Dit is dus eigenlijk stap twee in het opzetten van een eigen zaak. Voor de eerste stap en een uitleg over wat MLM Marketing precies is het verstandig om je eerst hierover in te lezen. Ben je al ingewijd in de wereld van de Multi Level marketing, dan kan volstaan worden dit artikel over het uitbouwen van een goed netwerk.

Het eerste begin

Iedereen die in aanraking kom met Multi Level Marketing krijgt de kans om een extra inkomen op te bouwen door het opzetten van een eigen zaak. Een zaak zonder risico of investering. Het klinkt niet alleen mooi en makkelijk maar dat is het eigenlijk ook. Ondanks het bewezen concept slaagt maar een paar procent van alle mensen die een eigen zaak op basis van MLM start erin om een extra inkomen te verdienen. Het overgrote deel verdient eigenlijk niets of stopt na enige tijd met de zaak omdat er toch meer tijd ingestoken moet worden dan ze in het begin hadden gedacht. Een snel rijk formule is het dan ook niet. Het succes hangt voor het grootste deel van jezelf af. Daarnaast telt ook mee in welke markt deze zaak zich begeeft en natuurlijk speelt een beetje geluk ook mee.

Hoe meer tijd en kwaliteit je in het opzetten van je zaak stopt hoe groter de kans op slagen is. Het is daarbij dus ook belangrijk dat je enthousiast bent over het marketingplan en de producten die je verkoopt. Als je niet achter het product of dienst staat dan zal je ook nooit echt enthousiast overkomen naar andere mensen toe.

Belangrijk is dat je van tevoren al goed voor jezelf een weg uitstippelt. Met andere woorden, je moet van tevoren nadenken over de tijd die je erin wil steken, welk bedrag je ermee wil verdienen, welke mijlpalen je wilt behalen en wat je uiteindelijke doel is. Start je zomaar zonder hierover nagedacht te hebben is de kans van slagen een stuk kleiner omdat je voor jezelf niet duidelijk hebt wat je wanneer bereikt wil hebben. Maak hierbij ook gebruik van je upline. Benader je sponsor of eventueel mensen nog hoger in het netwerk om je te helpen om dit traject duidelijk te krijgen voor jezelf.
De meeste mensen die slagen met een MLM zaak hebben ooit aan hun upline een vraag gesteld ais "Ik wil succes hebben met mijn MLM zaak! Wat moet ik hiervoor doen?". Het blijft niet bij deze vraag alleen. Deze mensen staan ook helemaal open voor wat een geslaagde ondernemer ze vertelt. Ze antwoorden op een uitleg van hun succesvolle upline niet met vragen als "Ja maar....." of "Waarom....." of "Is dat wel de beste manier?". Natuurlijk moet je niet altijd klakkeloos aannemen wat je upline je vertelt maar het is wel een leidraad. Hij heeft net namelijk al gemaakt en doet het dus goed.

Basisstappen voor het bouwen van een stabiele MLM onderneming

  • Zorg om te beginnen dat de doelen die je wilt behalen in korte en op lange termijn bekend zijn. Zet dit op papier en probeer je doelen te behalen. Lukt dit niet helemaal is dat geen probleem, als je maar ziet dat er vooruitgang in zit. Hierdoor blijf je gemotiveerd. Als je geen doelen hebt gesteld en dus niet kan behalen is gemotiveerd blijven een stuk lastiger.
  • Gebruik zelf de producten die je verkoopt en zorg dat je alle informatie erover leest. Hierdoor wordt je een ervaringsdeskundige en kan je uit eigen ervaring producten aanprijzen.
  • Zorg dat je een lijst hebt met namen van mensen die je kent. Niet alleen vrienden, kennissen en familie maar ook mensen die je ooit bent tegengekomen of mensen die je wel eens tegenkomt en gedag zegt maar eigenlijk helemaal niet kent. Houdt deze lijst ook bij zodat deze lijst altijd groeit. Laat jezelf hierin niet beperken door te gaan nadenken voor anderen.
  • Indien van toepassing nodig je mensen uit voor een product demonstratie en/of het vertellen van de zakelijke mogelijkheden voor mensen. Lukt dit je niet goed alleen, vraag dan hulp aan je upline.
  • Probeer regelmatig producten te verkopen en probeer hierbij ook diverse technieken uit. De verkoopmethode die voor een ander werkt hoeft voor jou niet te werken. Wees wel altijd eerlijk tegenover klanten over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het product. Door te verkopen krijg je er klanten bij maar is er ook de mogelijkheid dat mensen geïnteresseerd raken in het marketingplan.
  • Zorg dat het contact met je klanten en mensen in je downline niet verwatert. Zoek regelmatig contact zodat je op de hoogte blijft van wat er speelt en of mensen weer een bestelling bij je willen gaan doen. Omdat mensen je goed leren kennen zullen ze ook makkelijker bij je bestellen of open staan voor het marketing concept omdat ze je vertrouwen.
  • Probeer met regelmaat het marketingplan te vertellen aan geïnteresseerden. Hierdoor wordt het voor jezelf steeds makkelijker om het plan overtuigend en zonder twijfel te vertellen. Daarbij leer je van de vragen die je krijgt van mensen. Heb je een tijdje geen afspraken om het marketingplan te demonstreren doe het dan gewoon voor jezelf.
  • Kom je mensen tegen die niet direct geïnteresseerd zijn in de producten of de zakelijke mogelijkheid, probeer dan wel in contact te blijven met deze mensen. Zet ze dus op de lijst die hierboven is genoemd. Door af en toe een contactmoment met deze mensen te hebben bestaat de kans dat deze twijfelaars op enig moment toch klant of distributeur worden.
  • Zorg ervoor dat je een goede sponsor bent voor de mensen die je hebt opgestart. Mensen vertellen hoe het werkt en daarna je handen er vanaf trekken gaat fout. Deze mensen gaan zelf proberen het wiel uit te vinden waardoor ze minder succesvol zullen zijn of ze haken helemaal af. Zorg dat je een leider bent die altijd beschikbaar is voor mensen met vragen. Maak regelmatig afspraken met ze om door te nemen hoe ze hun problemen kunnen oplossen en om te vertellen hoe jij het doet. Denk daarbij dat jouw succes met deze zaak afhangt van het succes van de mensen in je downline. Hebben deze mensen geen succes, dan krijg je nooit een stabiel netwerk.
  • Dit laatste punt ligt in het verlengde van het vorige punt maar wordt apart genoemd vanwege het belang ervan. Zorg dat jij een goede leider bent en help mensen in je downline ook goede leiders te worden. Hierdoor kunnen deze mensen ook zelf gaan bouwen aa het opleiden van goede verkopers en leiders in hun downline. Nogmaals, hun succes is jouw succes.

Bepaal wat je wilt bereiken

Zoals eerder in dit artikel is geschreven is het belangrijk om doelen te stellen en een planning te maken waarin staat wanneer je deze doelen wilt bereiken. Dit is een grote stimulans voor jezelf. Denk bij het stellen van deze doelen aan kleinere of grotere wensen die je al langer hebt. Denk hierbij aan gewoon wat meer financiële vrijheid, die ene auto of motor die je altijd al wilde hebben, de studiekosten voor je kinderen, mooiere kleding die je wilt kopen, je droomhuis of gewoon niet meer hoeven te letten op de aanbiedingen bij de supermarkt. Dit zijn maar een paar voorbeelden. De mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt en zullen per persoon verschillen. Daarom is het belangrijk je eigen doelen te stellen en daarvoor te gaan. Het is natuurlijk wel zo dat mensen met kleinere wensen hun doelen eerder zullen bereiken dan mensen die een grote droom willen verwezenlijken. Daarbij is het zo dat hoe groter en stabieler je netwerk is hoe groter de kans dat je je doel zult bereiken.

Zorg er in ieder geval voor dat je gestructureerd werkt aan het bouwen van je zaak. Hiermee vergroot je de kans op succes enorm.
© 2010 - 2024 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
MLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, start een eigen zaak zonder risicoMLM marketing, multi level marketing, netwerk marketing en relatiemarketing. Bijna iedereen heeft er wel van gehoord maa…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Internationale marketingInternationale marketingBedrijven die zich slechts op Nederland richten, lopen wellicht veel winst mis. Ten slotte is de hele wereld een markt.…

Zakelijk krediet: Mogelijkheden voor zakelijke financieringZakelijk krediet: Mogelijkheden voor zakelijke financieringWanneer je een geweldig idee hebt voor het starten of overnemen van een bedrijf, heb je meestal een zakelijk krediet nod…
De opkomst van shops in shopsShops in shops, wie kent ze niet? Degene die het fenomeen nog niet kent, zal ze de komende tijd in ieder geval wel leren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth, Pixabay
  • http://mlm.shesolutions.nl/
  • http://www.amway.nl/
Panic (59 artikelen)
Laatste update: 09-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.