De opkomst van shops in shops

Shops in shops, wie kent ze niet? Degene die het fenomeen nog niet kent, zal ze de komende tijd in ieder geval wel leren kennen. De woorden Shops in shops verraden de betekenis van het begrip eigenlijk al. Het betekent niets anders dan een winkel in een andere winkel. Beide winkels beogen met een dergelijke constructie een synergie-effect wat uiteindelijk meer klanten en meer omzet oplevert. Dit lijkt vooral op internet steeds meer een hit te worden.

Voorbeelden van shops in shops

Shop in shops zie je tegenwoordig overal. De Harense smid bijvoorbeeld heeft al een lange tijd het computerbedrijf Vobis in haar eigen winkels. Vobis is echter een dochter van het concern, waardoor de relatie tussen beide bedrijven snel gelegd kan worden. Een samenwerking tussen deze bedrijven is dan ook niet vreemd en mijn inziens ook geen voorbeeld van een shop in shop zoals we dat op internet steeds meer zien.

Een ander voorbeeld zijn de hoeken met bepaalde merken in het warenhuis de bijenkorf. Het merk McGregor behaalde zo een verdubbeling van de omzet door de gecoördineerde presentatie van het merk. V&D ziet inmiddels de kansen van het concept en heeft 20 januari een pilotwinkel geopend in Utrecht. De verwachting is dat V&D de komende tijd nog meer pilotwinkels gaat openen. In deze winkels wordt ook gebruik gemaakt van het shops in shop concept.

Op het internet zien we ook steeds meer voorbeelden van shops in shops en de samenwerkingen lijken zeer vruchtbaar. Webwinkel otto.nl bijvoorbeeld verkoopt producten van The Phone House en online wijnhandel Villavino en denkt na over het verkopen van bloemen en reizen. Neckermann.com gaat de komende tijd in samenwerking met partners 22 verschillende shops op de website plaatsen. Dit moet eindelijk leiden tot een grotere verkoop van het aantal producten.

Voordelen van shops in shops

De aandacht die het shop in shop concept krijgt laat duidelijk zien dat er een verschuiving plaatsvindt in het winkelpatroon. De opkomst van het internet heeft ertoe geleid dat klanten minder merktrouw zijn. Waar je vroeger ging winkelen bij die ene winkel, kan je door middel van internet steeds beter producten vergelijken. Hierdoor neemt de merktrouw af. Winkels moeten dus zoeken naar andere manieren om klanten te binden. Hiervoor is het shop in shop-model een goede manier.

Door middel van shops in shops is het voor otto.nl mogelijk om telefoons te verkopen. Hierdoor kan de website een breder productaanbod aan haar klanten aanbieden. Voor The Phone House heeft de samenwerking als voordeel dat zij haar producten aan kan bieden op een nieuw platform. De kans is zelfs heel reëel dat klanten dat bezoekers van otto.nl de producten van The Phone House anders niet hadden gezien. The Phone House krijgt door de samenwerking dus de mogelijkheid haar producten aan te bieden aan nieuwe potentiële klanten.

De beoogde winst voor beide bedrijven zit hem uiteindelijk in het feit dat klanten van neckermann.com op zoek zijn naar een cocktailjurkje. Terwijl de desbetreffende persoon zijn aankoop doet, ziet hij een goede fles wijn van online wijnshop Villavinodie die dezelfde avond cadeau kan worden gedaan. Deze wordt dan ook aangekocht. Villavino profiteert op deze manier van de samenwerking, maar ook neckermann. Neckermann.com profiteert ook, omdat haar klanten een veel breder scala aan producten kan worden aangeboden. Daarnaast hoeft neckermann.com de wijn-expertise niet in te kopen, maar wordt dit gedaan door een winkel welke expert is op dit gebied. Belangrijk voor deze samenwerking zal echter wel zijn dat je partners staan voor kwaliteit, dezelfde waarden die jij als winkel wil uitstralen en dezelfde doelgroep aanspreken.

De toekomst

In de toekomst zal dit onze manier van winkelen veranderen. Ik kan me voorstellen dat winkels groter zullen worden en meer gebruik maken van specialistische winkeltjes binnen één winkel. Online zal er zeer zeker een hele hoop veranderen. Naar mijn mening zullen er over 5 tot 10 jaar nog slechts een paar grote webwinkels zijn. Via deze web-megastores zijn alle mogelijke producten te koop, amazon.com is een voorbeeld van deze trend. De producten die te koop worden aangeboden zijn echter van verschillende winkels. De winkels profiteren van elkaar, omdat zij tesamen een compleet aanbod van producten kunnen aanbieden. Hierdoor halen ze bezoekersaantallen die alleen niet te realiseren zijn.

Voor de gemiddelde webshop ontstaat er dus een groot gevaar. Als kleine webshop heb je hogere kosten per product, een kleiner productaanbod, relatief lage bezoekersaantallen en niet echt een onderscheidend vermogen. Tevens kunnen grote webshops sneller inspringen op technische veranderingen en sneller nieuwe tools ontwikkelen voor de website. Tel hierbij op dat de grote webshops, meer geld en personeel ter beschikking hebben en de toekomst van de gemiddelde webshop ziet er somber uit.
© 2010 - 2024 Zonnetje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Finland: ShoppenFinland staat bekend om haar natuur en de vele meren. Maar in Finland kunt u ook gezellig shoppen in één van de vele war…
De voor- en nadelen van online shoppenDe voor- en nadelen van online shoppenHet is in deze tijd niet meer weg te denken en we doen het steeds vaker: online shoppen. De webwinkels schieten de grond…
Online voordelig kinderkleding kopen; tips en websitesOnline voordelig kinderkleding kopen; tips en websitesLeuke, hippe kinderkleding kun je gemakkelijk en voordelig online kopen. Een aantal grote namen als H&M, Wehkamp, V&D en…
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…

MLM marketing, hoe bouw je een stabiele zaakMLM marketing, hoe bouw je een stabiele zaakEen eigen zaak starten zonder risico of investering kan door middel van MLM marketing oftewel Multi Level Marketing, Net…
Absurde inkomensverschillen meestal contraproductiefAbsurde inkomensverschillen meestal contraproductiefIs een directeur die 5.000.000 per jaar verdient, tien keer vakbekwamer en meer succesvol voor de onderneming dan eentje…
Bronnen en referenties
  • www.franchiseformules.nl www.twinklemagazine.nl
Zonnetje (7 artikelen)
Laatste update: 28-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.