Marketing is meer dan commercie

Het fundament waarop marketing gebouwd is, is kennis die je als beginnend marketeer of student marketing moet kennen om van hieruit je verder te verdiepen in de marketing. Na het lezen van dit artikel kunt u zich verder verdiepen in de verschillende onderdelen binnen de marketing. In dit artikel wordt de definitie van marketing, en net zo essentieel, de stappen die je als marketeer dient te nemen binnen het marketingproces uitgelegd.

''Getting the Market''

Marketing betekent zoals de kop van deze alinea al aangeeft, ''Getting the Market''. Hoe plaats je het bedrijf als marketeer op de markt, om de betreffende markt te veroveren. Marketing is een paraplubegrip en omvat de volgende onderdelen;
  • Situatieanalyse - omvat een analyse en bewustwording van de plaats die je met je bedrijf inneemt binnen de betreffende markt.
  • Doelmarkt bepalen en segmenteren - identificeer je doelmarkt en de diverse segmenten daarbinnen.
  • Marketingdoelstellingen - bepaal voor jezelf doelstellingen. Waar wil je naartoe en welke media gebruik je hiervoor?
  • Positioneren en differentiëren - na een concurrentieanalyse bepaal je hoe je bedrijf zich dient te onderscheiden van haar concurrenten.
  • Marketingstrategie - ontwikkel aan de hand van de 4/5 p's (product, prijs, plaats, promotie en eventueel personeel) een doelstelling voor elk marketingdoel op strategisch niveau.
  • Merkimago en identiteit - bepaal je ideale identiteit/imago en bepaal voor je bedrijf hoe het zich wil opstellen naar de consument.
  • Marketing communicatie gereedschappen - bepaal welke middelen nodig zijn om je doelen te verwezenlijken.

Middels marketing spiegel je een klant een beeld voor, zoals jij die als marketeer wenst. Het is daarom van belang dat je belofte de realiteit niet uit het oog verliest, omdat je anders de consumenten afschrikt voor een heraankoop. Je wil de klant een superieur product aanbieden, dit product is anders dan die van concurrenten.

Marketing is meer dan reclame

Je moet je als student ofwel marketeer beseffen dat Marketing zich niet beperkt tot het maken van reclame, en het op een commerciële manier verkopen van producten. Deze begrijpelijke maar simplistische uitleg van marketing is onjuist. Al vér voordat het eindproduct op de markt komt, dient de marketeer de marketingcampagne te starten. De marketeer gaat zoeken naar behoeften in de samenleving/ markt. Aan de hand van trends en hiaten binnen het productaanbod probeert de marketeer een behoeftebepaling te schetsen. Een succesvolle marketeer anticipeert op toekomstige trends en ontwikkelingen (denk hierbij aan duurzaamheid/ gezondheid en technologische vooruitgang). De marketeer begrijpt wat de potentiële klant wil, brengt dit in kaart en biedt waarde aan de klant die monopolistisch overkomt.

Duurzame klantrelaties opbouwen

Marketing omvat ook het onderhouden van klantrelaties. Het is niet lucratief één keer iemand een product te verkopen, maar het gaat erom dat je een groep loyale klanten aan je weet te binden, waarvan je het vertrouwen geniet. Deze zullen wederaankopen doen en positieve mond-tot-mondreclame voeren. Op korte termijn mag je best verlies lijden, als je op lange termijn daarmee klanten aan je weet te binden. Het CRM-concept (customer relationship management) faciliteert software waarmee je klanten kunt plaatsen in een database, zodat je een record kan bijhouden van de hoeveelheid aankopen dat iemand doet, en binnen welk productassortiment de betreffende klant aankopen doet. Je wilt hiermee een hoge customer equity behalen. Customer equity is de som van de klantwaarde van alle huidige en potentiële klanten van het bedrijf. Het komt erop neer dat je een hogere customer equity hebt, als je een grotere groep rendabele loyale klanten aan je bindt. Je moet investeren in de juiste klanten en daarom is een zorgvuldig beheer van customer equity een pre. De juiste klanten zijn (zeer basaal genomen), de klanten die het meest besteden op regelmatige basis. Investeren in klanten die onregelmatig en weinig besteden is investeren in een bodemloze put. Je kunt om het overzicht te bewaren je klantengroepen met een eigen profiel indelen in verschillende matrices. Dit wordt door marketeers veel gedaan. Het is een bedrijfskundige aanpak om analyses te maken. Het geeft maar weer eens aan dat marketing niet alleen reclame maken is, maar onder andere ook bestaat uit economische, bedrijfskundige en psychologische disciplines.

Bron: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
© 2012 - 2024 Erudio, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Wat is marketing?Wat is marketing?Dit artikel omvat een uitleg over de betekenis van marketing, het verschil tussen verkoop en marketing en wat de definit…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…

Invalshoeken binnen marketingInvalshoeken binnen marketingMarketeers houden er ieder hun eigen filosofie op na. De idee dat één gezichtspunt voldoende is blijkt de facto niet alt…
Maak een sterke visie!Voor het uitwerken van een idee of product in de markt, is een sterke visie van eerste belang. In het bedrijfsleven kan…
Bronnen en referenties
  • Boek; Principes van Marketing, Philip Kotler et al (Juni 2011), Editie 5
  • Website; Verkregen op 13-02-2012, http://www.gnamg.com/marketing/marketing-disciplines
  • Afbeelding bron 1: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Erudio (39 artikelen)
Gepubliceerd: 13-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.