InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Het Abell model

Het Abell model

Door toepassing van het Abell model kun je snel zien met welke technologieën en producten een onderneming op de markt actief is, en op welke doelgroep ze inspelen. Er wordt dus duidelijk gemaakt wat het werkterrein is waarop de onderneming actief is.

De business definition

Iedere onderneming heeft een eigen business definition. Dit is het werkterrein waarop de onderneming actief is. Bij het definiëren van deze definition wordt met name gekeken naar de behoeften van de consument. Ook de producten en de technologieën van het bedrijf worden opgenomen in de business definition. Kort gezegd geeft de business definition de activiteiten van de onderneming weer.

Het Abell model

Het Abell model is de kern van de business definiton en wordt ook wel business domain genoemd.

Het Abell model kent drie dimensies:
  • Afnemers
  • Behoeften
  • Technologieën

Afnemers
Dit onderdeel vormt de markt. Er wordt hier beschreven wie de doelgroepen zijn, zo nodig onderverdeeld naar marktsegmenten.

Behoeften
De behoeften van de consument zijn bepalend voor het product. In deze dimensie worden de behoeften van de consument beschreven. Met andere woorden: naar welke voordelen of productkenmerken is de consument op zoek en welke 'afnemersfuncties' moeten er vervuld worden.

Technologieën
Ook deze dimensie is bepalend voor het product. Er wordt bekeken op welke wijze er kan worden ingespeeld op de behoeften van de afnemers.

Er worden nu combinaties gemaakt, bijvoorbeeld 'jongeren,' 'er goed uitzien,' en 'contactlenzen.'
Zo'n combinatie wordt product-marktcombinatie genoemd.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Marketing (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in? Ev…
Het maken van een situatieanalyseHet maken van een situatieanalyseVoor organisaties is het belangrijk om regelmatig een situatieanalyse te maken. Op deze manier houden zij zichzelf op de…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Geld verdienen met thuiswerk via internet marketingGeld verdienen met thuiswerk via internet marketingInternet marketing is een fenomeen dat de laatste jaren alsmaar meer opgang maakt in de internetwereld. Het gaat om het…
HBO Marketing - opleidingHBO Marketing - opleidingMarketing is een populaire term, die vooral gebruikt wordt om activiteiten aan te duiden die zich afspelen binnen de zak…

Reageer op het artikel "Het Abell model"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Henk Jan Kloppenburg, 17-12-2007 16:43 #1
Perfect! Hier was ik naar op zoek. Bedankt!

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing NIMA A
Reacties: 1
Schrijf mee!