Hoe maak je een marketingstrategie

Hoe maak je een marketingstrategie Voor een onderneming draait alles om het verkopen van goederen en/of diensten. Voor de meeste kans op succes moet er rekening gehouden worden met de wensen van de klant. Het marketingconcept en de strategie helpt organisatie hierbij. Hierbij komen de SWOT en de marketingmix (prijs, product, plaats en promotie) onder andere aan bod.

Het Marketingconcept

Om het marketingconcept toe te passen maakt men gebruik van het marketingplanningsproces. Bij dit proces worden de stappen aangegeven die een organisatie moet doorlopen om potentiële afnemers op te sporen, aan te trekken en te behouden. Bij het marketingplanningsproces is het de bedoeling dat de organisatie de aard, het niveau en het tijdstip van de vraag naar producten of diensten moet reguleren. Op deze manier worden de behoeften van de afnemersgroepen bevredigd en een bepaalde bedrijfswinst wordt verkregen. De wensen van de afnemers zullen continue opgespoord moeten worden, net als de steeds veranderde wensen en het aanpassen van de daarop gerichte marketingstrategie, dit is een proces dat zich continue herhaalt.

SWOT

Alle marketingactiviteiten beginnen met een orienterend onderzoek van de markt waarin de organisatie zich bevindt. Eerst moeten alle interne en externe factoren worden onderzocht die de marketingactiviteiten ernstig kunnen beïnvloeden. Zo zal bijvoorbeeld de doelgroep grondig onderzocht moeten worden maar ook de concurrentie moet worden geanalyseerd. Natuurlijk wordt ook het beleid van de eigen organisatie onderzocht met een evaluatie van het gevoerde marketingbeleid, de bronnen en middelen waarover beschikt kan worden. Dit onderzoek met zwakke punten, sterke punten, kansen en bedreigingen wordt ook wel de SWOT genoemd.

Marketingdoel

Om de doelstellingen te bepalen wordt eerst grondig de SWOT onderzocht en bekeken. De doelstelling van de onderneming is het uitgangspunt voor het marketingbeleid. In de marketingdoelstelling staat duidelijk aangegeven hoeveel marktaandeel en winst op een productmarktcombinatie behaald moet worden.

Marketingstrategie

Een doortimmerd strategisch plan is de basis voor onderscheidende creatie, aansprekende en een intelligente mediaplanning. In de marketingstrategie wordt aangegeven hoe de doelstellingen gerealiseerd moeten worden. Dit kan alleen als in de situatieanalyse ( SWOT) een scherp beeld is gegeven van de afnemers, die onderling ook in hun gedragingen en wensen kunnen verschillen.

Om een marketingstrategie vast te stellen, dus om een aantrekkelijke aanbieding voor de afnemer vast te stellen, zijn er voor een bedrijf vier instrumenten beschikbaar. Namelijk de vier P’s, prijs, promotie, product en plaats. Een organisatie stelt meestal eerst het product vast die aan de doelmarkt wordt aangeboden, daarna worden de distributiekanalen gekozen die men wil gebruiken, de prijsstelling wordt dan bepaald met de bijkomende kortingen en als laatste worden de diverse communicatievormen uitgewerkt, zoals de advertentiecampagne, radio en televisiecommercials.

Als de doelmarkt en het mixen van de marketinginstrumenten zijn bepaald dan is de basis voor de marketingstrategie neergezet. Daarna moet de marketingstrategie nog getoetst worden op technische, economische en commerciële haalbaarheid.

Kort samengevat

Om een succesvol marketingstrategie op te zetten, zal eerst het marketingconcept bepaald moeten worden, om in te spelen op de behoefte van de afnemers. Om het marktconcept toe te kunnen passen in de praktijk zal daarna gebruik gemaakt moeten worden van het marketingplanningsproces waarin de stappen staan aangegeven die moeten worden doorlopen om potentiële afnemers op te sporen, aan te trekken en te behouden. Om de marketingstrategie te bepalen zal eerst onderzoek gedaan moeten worden naar de interne en externe omgevingsfactoren door middel van een SWOT waaruit ook de marketingdoelstellingen geformuleerd kunnen worden, om vervolgens de marketingstrategie te bepalen.
© 2008 - 2024 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…

Consument, consumentengedrag en aankoopgedragConsument, consumentengedrag en aankoopgedragOm consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedra…
Strategie in organisatiesStrategie in organisatiesEen strategie is een manier van aanpak, die naar een specifiek doel toewerkt. Ze omschrijft het denkkader en de globale…
Bronnen en referenties
Aron (60 artikelen)
Laatste update: 08-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.