Hoe maak je een marketingstrategie
Voor een onderneming draait alles om het verkopen van goederen en/of diensten. Voor de meeste kans op succes moet er rekening gehouden worden met de wensen van de klant. Het marketingconcept en de strategie helpt organisatie hierbij. Hierbij komen de SWOT en de marketingmix (prijs, product, plaats en promotie) onder andere aan bod.
Het Marketingconcept
Om het marketingconcept toe te passen maakt men gebruik van het marketingplanningsproces. Bij dit proces worden de stappen aangegeven die een organisatie moet doorlopen om potentiële afnemers op te sporen, aan te trekken en te behouden. Bij het marketingplanningsproces is het de bedoeling dat de organisatie de aard, het niveau en het tijdstip van de vraag naar producten of diensten moet reguleren. Op deze manier worden de behoeften van de afnemersgroepen bevredigd en een bepaalde bedrijfswinst wordt verkregen. De wensen van de afnemers zullen continue opgespoord moeten worden, net als de steeds veranderde wensen en het aanpassen van de daarop gerichte marketingstrategie, dit is een proces dat zich continue herhaalt.
SWOT
Alle marketingactiviteiten beginnen met een orienterend onderzoek van de markt waarin de organisatie zich bevindt. Eerst moeten alle interne en externe factoren worden onderzocht die de marketingactiviteiten ernstig kunnen beïnvloeden. Zo zal bijvoorbeeld de doelgroep grondig onderzocht moeten worden maar ook de concurrentie moet worden geanalyseerd. Natuurlijk wordt ook het beleid van de eigen organisatie onderzocht met een evaluatie van het gevoerde marketingbeleid, de bronnen en middelen waarover beschikt kan worden. Dit onderzoek met zwakke punten, sterke punten, kansen en bedreigingen wordt ook wel de SWOT genoemd.
Marketingdoel
Om de doelstellingen te bepalen wordt eerst grondig de SWOT onderzocht en bekeken. De doelstelling van de onderneming is het uitgangspunt voor het marketingbeleid. In de marketingdoelstelling staat duidelijk aangegeven hoeveel marktaandeel en winst op een productmarktcombinatie behaald moet worden.
Marketingstrategie
Een doortimmerd strategisch plan is de basis voor onderscheidende creatie, aansprekende en een intelligente mediaplanning. In de marketingstrategie wordt aangegeven hoe de doelstellingen gerealiseerd moeten worden. Dit kan alleen als in de situatieanalyse ( SWOT) een scherp beeld is gegeven van de afnemers, die onderling ook in hun gedragingen en wensen kunnen verschillen.
Om een marketingstrategie vast te stellen, dus om een aantrekkelijke aanbieding voor de afnemer vast te stellen, zijn er voor een bedrijf vier instrumenten beschikbaar. Namelijk de vier P’s, prijs, promotie, product en plaats. Een organisatie stelt meestal eerst het product vast die aan de doelmarkt wordt aangeboden, daarna worden de distributiekanalen gekozen die men wil gebruiken, de prijsstelling wordt dan bepaald met de bijkomende kortingen en als laatste worden de diverse communicatievormen uitgewerkt, zoals de advertentiecampagne, radio en televisiecommercials.
Als de doelmarkt en het mixen van de marketinginstrumenten zijn bepaald dan is de basis voor de marketingstrategie neergezet. Daarna moet de marketingstrategie nog getoetst worden op technische, economische en commerciële haalbaarheid.
Kort samengevat
Om een succesvol marketingstrategie op te zetten, zal eerst het marketingconcept bepaald moeten worden, om in te spelen op de behoefte van de afnemers. Om het marktconcept toe te kunnen passen in de praktijk zal daarna gebruik gemaakt moeten worden van het marketingplanningsproces waarin de stappen staan aangegeven die moeten worden doorlopen om potentiële afnemers op te sporen, aan te trekken en te behouden. Om de marketingstrategie te bepalen zal eerst onderzoek gedaan moeten worden naar de interne en externe omgevingsfactoren door middel van een SWOT waaruit ook de marketingdoelstellingen geformuleerd kunnen worden, om vervolgens de marketingstrategie te bepalen.