InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Consumentenrecht - Rechtbank & Geschillencommissie

Consumentenrecht - Rechtbank & Geschillencommissie

Consumentenrecht - Rechtbank & Geschillencommissie Rechten van de Consument. Een consument die een conflict heeft met een leverancier of fabrikant kan eerst zelf proberen om tot een minnelijke schikking te komen. Als dit niet lukt, kan je terecht bij een Geschillencommissie. Verder kan je naar een kantonrechter en een arrondissementsrechtbank (bij de hogere bedragen). Echter, om de geschillen voor te blijven bij belangrijke aankopen, kan je beter de door de Consumenten-bond opgestelde consumentenvoorwaarden laten tekenen door de leverancier.

Consumentenrecht en Geschillen - Minnelijke Schikking

Minnelijke Schikking. Geschillen of conflicten met ondernemers -zoals winkeliers, leveranciers, dienstverleners en fabrikanten- over producten en diensten, kun je in eerste instantie onderling op proberen te lossen middels een zogenaamde minnelijke schikking. Dit houdt in de praktijk vaak in dat je (de partijen) in onderling overleg tot een compromis of een soort middenweg komt. Het is belangrijk als consument om redelijk te blijven, maar ook om op je stuk te blijven staan, als je vindt dat je gelijk hebt.

Consumentenklachten Geschillen - Consumentenrecht Rechtbank

Kantonrechtbank en Arrondissementsrechtbank. Wanneer je er zelf niet uitkomt, kun je bij verschillende hulpverleners of instanties terecht, zoals consumentenorganisaties, consumentenbond of een rechtswinkel. Indien je niet tot een vergelijk kunt komen, dan kun je het geschil volgens de regels van het gewone procesrecht aan een rechter voorleggen, namelijk de:
  • Kantonrechter. In de meeste gevallen zal de kantonrechter er aan te pas komen. Deze rechter behandelt zaken die gaan om een bedrag tot maximaal 5.000,-. Verder behandelt de kantonrechter ook alle arbeids- en huurzaken, ongeacht de hoogte van de vordering
  • Arrondissementsrechter. Indien het een hoger geldbedrag betreft of indien het ontbinding of naleving van een contract betreft, komt de zaak bij de arrondissementsrechtbank

Belangrijk is wel om te bedenken dat een dergelijke rechterlijke stap veelal een lange adem vergt en soms erg kostbaar kan zijn. Dus hoewel dit in principe tot de mogelijkheden behoort, is het dikwijls praktisch moeilijk uitvoerbaar, daar er relatief veel tijd en geld mee gemoeid is. Om deze reden kan het in sommige gevallen beter zijn om je tot een geschillencommissie te wenden.

Schuldeiser. Een schuldeiser kan bij de kantonrechter een verzoek tot uitvaardiging van een gerechtelijk bevel tot betaling indienen en krijgt dan een stuk van het kantongerecht waarin precies staat wat te doen, indien deze het met het verzoek niet eens is en hoe zich te verweren.

Geschillencommissies Diverse Branches en/of Bedrijfsorganisaties

Geschillencommissies Diverse Branches. In verschillende branches is men in samenwerking met de Consumentenbond en de overheid gekomen tot geschillencommissies, waaraan een zaak kan worden voorgelegd. Je kunt dan je klachten ter behandeling sturen naar de Stichting Consumentenklachten in Den Haag. Indien je een klacht voorlegt aan een geschillencommissie, dien je je neer te leggen bij de beslissing van dit orgaan. Je kunt er dan niet nog eens een keer mee naar de rechter gaan, wanneer de uitspraak van deze commissie je niet zint. Er zijn tegenwoordig geschillencommissies op verschillende gebieden, verschillende branches en/of bedrijfsorganisaties betreffende, waardoor een klacht beoordeeld kan worden.

Overzicht Geschillencommissies - Ruim 40 Branches medio 2008

  • Advocatuur
  • Afbouw
  • Airconditioning
  • Autoverhuur
  • Bankzaken
  • Bouw- en Afbouwmaterialen
  • Centrale Antenne Inrichtingen
  • Directe Verkoop
  • Doe-Het-Zelfbedrijven
  • Elektro
  • Elektronische Communicatiediensten
  • Energie en Water
  • Gezelschapsdieren
  • Glas Porselein en Aardewerk
  • Groen
  • Hypothecaire Financieringen
  • Installerende Bedrijven
  • Kinderopvang
  • Klussen- en Vloerenbedrijven
  • Makelaardij
  • Openbaar Vervoer
  • Optiek
  • Parket
  • Particuliere Onderwijsinstellingen
  • Post
  • Recreatie
  • Reizen
  • Rijopleidingen
  • Schilders- Behangers- en Glaszetbedrijf
  • Taxivervoer
  • Telecommunicatie
  • Textiel en Schoenen
  • Textielreiniging
  • Thuiswinkel
  • Tweewielers
  • Uitvaartwezen
  • Verhuizen
  • Voertuigen
  • Waterrecreatie
  • Wonen
  • Zelfstandige Klinieken
  • Ziekenhuizen
  • Zonwering
  • Zorginstellingen

Komende Geschillencommissies Branches. De doelstelling voor eind 2008 is 50 aangesloten branche- en/of beroepsorganisaties. Nieuwe geschillencommissies voor de volgende sectoren zullen er in 2008 bij komen: dakbedekkingbedrijven, sieraden- en horlogebranche, sportcentra, informatiedienstenaanbieders, huurfietsen in het openbaar vervoer en de banden-en wielenbranche. Ook worden de mogelijkheden bekeken van een Europese Geschillencommissie Luchtvaart.

Uitspraak Geschillencommissie

Geschillencommissie uitspraak. Gemiddeld duurt het zon 3 tot 6 maanden voordat een geschillencommissie tot een uitspraak is gekomen. Bedenk echter dat een gerechtelijke procedure (zie boven, de kantonrechter en arrondissementsrechter) nog veel meer tijd en veel geld kost.

Consumentenbond - Consumentenvoorwaarden

De Consumentenbond heeft consumentenvoorwaarden opgesteld, die je meer zekerheid geven dan de voorwaarden die verkopers in het algemeen hanteren. Probeer belangrijke (en dure) aankopen alleen te doen bij een leverancier die bereid is om deze consumentvoorwaarden te ondertekenen.

Consumentenvoorwaarden. Deze consumentenvoorwaarden kun je o.a. verkrijgen bij de Consumentenbond.
Gerelateerde artikelen
De geschillencommissie Internet gaat van startDe geschillencommissie Internet gaat van startHet heeft even geduurd, maar de Internet Commissie, voluit de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten, is…
Consumenten en Klachten - Wie behandelt welke klacht?Consumenten en Klachten - Wie behandelt welke klacht?Consumenten met klachten over producten of diensten kunnen bij een Geschillencommissie terecht (44 branches); bij geschi…
Geschillencommissies, hoe werken ze?Geschillencommissies zijn er om consumenten hun geschil met een aanbieder van diensten of producten via een bindende uit…
Wanneer stap je naar de rechter?Als je het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld de gemeente of je wordt verdacht van een strafbaar feit, d…
Thuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg is een veilig keurmerk als u online koopt. Dit logo is een must voor iedereen die bij een betrouwba…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb / Pixabay
  • Baars et al. Uw Goed Recht. Amsterdam: De Meern
  • www.sgc.nl
  • www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Consumentenrecht - Rechtbank & Geschillencommissie"

Reacties

Peter van der Mullen, 12-12-2015 12:21 #4
In het volste vertrouwen dat de geschillencommissie makelaardij onpartijdig, eerlijk en zeer zorgvuldig met mijn geschil met mijn makelaar om zou gaan heb ik mijn geschil door deze commissie laten beoordelen. Deze week heb ik de uitslag gekregen en deze is ten onrechte voor 95% ten gunste van de makelaar uitgesproken. Nu kan ik eigenlijk geen kant meer op en moet nu naar de rechter om alsnog een eerlijke beoordeling van mijn geschil te krijgen. De grootste ergernis hierbij is dat de makelaar nu extra gesterkt wordt in zijn malafide praktijken en nog meer mensen kan gaan duperen. Hij weet nu dat hij bij de geschillencommissie gesteund wordt als hij maar genoeg liegt en zaken verdraaid. Zijn woord wordt voor waar aangenomen en ik moet alles tot in de puntjes onderbouwen. Maar krijg daar geen kans voor omdat we niet samen gehoord zijn op de hoorzitting. De makelaar was meer dan 2 uur te laat op de hoorzitting en is toch nog gehoord geworden en ook nog geloofd.
Kan de consumentenbond hier ingrijpen als medeoprichter van deze commissie?
Wat ik begrepen heb van mijn advocaat kijkt een rechter niet inhoudelijk naar de zaak. Dit betekend dan dat ik haast geen kans van slagen heb?

L. Boersma, 24-09-2014 13:37 #3
Is deze geschillencommissie ook voor geschillen met woningcorporaties? over kosten in rekening brengen voor ongevraagde acceptgiro, terwijl ik via internet mijn huur automatisch betaal.
Met vriendelijke groeten ;l.Boersma

Gmc van Zuijlen, 23-09-2009 19:57 #2
Ik heb het volgende probleem met de Nederlandse Energie Maatschappij. De eindafrekening klopt totaal niet. Mijn fout is, dat ik een paar dagen te laat geweest ben met het doorgeven van de juiste standen. Men is tooen uitgegaan van de geschatte meterstanden, die totaal niet kloppen met de juiste meterstanden. Ik heb de NEM een aangetekende brief gestuurd op 6 augustus met daarin mijn eigen berekening. Tot op heden heb ik daar geen reactie op gekregen. Wat kan ik nu het beste doen?

J. W. Vriesinga, 23-12-2008 16:19 #1
Geachte mevrouw, heer,

Kunt u mij misschien verder helpen met de volgende vraag. Wie staat er boven de geschillencommissie. Wij willen graag in contact komen met het overkoepelend orgaan.

Met vriendelijke groet,
Wilma Vriesinga

Infoteur: Sila
Laatste update: 22-07-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!