InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Besturende en ondersteunende processen

Besturende en ondersteunende processen

Besturende en ondersteunende processen In dit artikel zal ik de begrippen besturende processen, operationele besturing en lijn-stafcultuur uitleggen. Deze begrippen zijn belang rijk om goederen en producten op de juiste effectieve manier te produceren.

Besturende processen

Besturende processen zijn alle activiteiten waarin wordt vastgesteld welke doelen moeten worden bereikt en hoe deze moeten worden bereikt.
Ze zijn onder te verdelen in:
  • Strategische besturing
  • Tactische besturing
  • Operationele besturing

Strategische besturing

Hierin wordt vastgesteld welke doelen een organisatie wil bereiken en op welke manier ze die willen bereiken. (Strategie)

Tactische besturing

Hierin wordt vastgesteld met welke middelen en werkwijze men die doelen wil bereiken. Deze beslissingen hebben gevolgen voor het inrichten en de werkwijze van een organisatie.

Operationele besturing

Dit is de werkelijke uitvoering van werkzaamheden. Hier gaat het om de dagelijkse sturing van het werk. Taakverdeling etc.

Ondersteunende processen

Het management kan zich bij deze bovenstaande besturingen laten adviseren door specialisten. Het management heeft immers niet van alle zaken verstand. Bij bijvoorbeeld vragen over economische processen vraagt men een specialist op dat gebied.
Deze adviezen van specialisten vormen de ondersteunende processen.
Organisaties moeten zo ingericht worden dat duidelijk is wie voor welke bestuurlijke processen verantwoordelijk is. Ook moet men voldoende deskundigheid in huis halen om de juiste ondersteuning aan de bestuurlijke processen te geven. Vaak leidt dit tot een lijn-stafcultuur.

Lijn-stafcultuur

Hierin is sprake van een hiërarchische opbouw en van een scheiding tussen uitvoerenden, leidinggevenden en speciallisten.
De staf zijn ondersteunende mensen die tussen de lijn in zit, met adviezen over bijvoorbeeld bedrijfsvoering. De lijn is de uitvoerende deel van een bedrijf, die zorgt dat een product wordt gemaakt.
© 2006 - 2017 Sonisch, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Besturende en ondersteunende processen"

Infoteur: Sonisch
Laatste update: 02-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!