Open systeem en Omgeving (Bedrijfskunde)

De wereld bestaat uit systemen. Een systeem wordt wel eens ruim omschreven als een geheel dat uit onderling verbonden delen is opgebouwd.Ook een organisatie is een systeem, het zijn gehelen waarin mensen als onderling verbonden delen hun werkzaamheden op elkaar afstemmen om bepaalde doelen te bereiken. Een systeem moet vrijwel altijd rekening houden met zijn omgeving, ook hier ga ik in dit artikel verder in.

Systeem

Als je het functioneren van een organisatie wil beschrijven moet je niet alleen kijken naar de afzonderlijke delen (personen) maar vooral naar de bundeling en afstemming daarvan. Het geheel is meer dan de optelsom van de delen. Een systeem kun je omschrijven als een verzameling elementen en hun onderlinge relaties. Een systeem herkennen we aan de stabiele relatie tussen de elementen, dit vormt de structuur van het systeem.
In een organisatie kunnen de afdelingen als elementen worden gezien en de vaste relaties tussen die afdelingen de structuur. Een systeem bevindt zich altijd in een omgeving, een omgeving bestaat uit alles wat buiten het systeem staat, maar er wel verbonden mee is. De scheiding tussen het systeem en de omgeving heet de systeemgrens. Er bestaan open en gesloten systemen. Bij een gesloten systeem kan het gedrag van het systeem verklaard worden zonder de omgeving erbij te betrekken. Bij een open systeem is het gedrag alleen te begrijpen als de omgeving er bij betrokken wordt. Een organisatie is altijd een open systeem. Bij een open systeem is er sprake van invoer, uitvoer en doorvoer. De invoer is informatie, materialen en diensten, de informatie en materialen worden bewerkt tot producten (doorvoer) en daarna afgezet op de markt (uitvoer). Bij een open systeem is er sprake van feedback, de uitvoer van het systeem geeft informatie over de werking van het systeem. (reactie) Deze feedback is belangrijk, zo kun je namelijk zien of het systeem werkt en over er iets moet veranderd moet worden of zelfs moet worden gestopt.

Omgeving

De omgeving van een organisatie bestaat uit een contextuele en een transactionele omgeving.
De transactionele omgeving bestaat uit partijen waarmee de organisatie contact onderhoudt, waardoor ze wordt beïnvloed en waarop ze zelf invloed op kan uit oefenen.

Dit zijn:

  • Leveranciers
  • Kapitaal verschaffers
  • Vakbonden
  • Belangenorganisaties
  • Consumenten

De contextuele omgeving bestaat uit ontwikkelingen op allerlei gebieden, waar de organisatie geen invloed op kan uitoefenen, maar die wel van invloed kunnen zijn op de organisatie.

Het gaat hierbij om ontwikkelingen bij:

  • Economie
  • Politiek
  • Arbeidsmarkt
  • Wetenschap en technologie
  • Concurrentieverhoudingen
  • Wet- en regelgeving
  • Sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen
De positie van een bedrijf in zijn omgeving bepaalt de mate van afhankelijkheid van de markt.
© 2006 - 2024 Sonisch, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Contextuele therapie Ivan Boszormeny-Nagy en Helm StierlinContextuele therapie Ivan Boszormeny-Nagy en Helm StierlinHoe kun je iets positiefs bereiken voor een jongere die problemen heeft? Jarenlang heeft de hulpverlening zich geconcent…
De verschillende leiderschapsstijlenDe verschillende leiderschapsstijlenDoor de eeuwen heen is effectief leiderschap altijd al een belangrijk onderwerp geweest in de literatuur en de praktijk.…
SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
Transactionele AnalyseTransactionele AnalyseDe Transactionele Analyse therapie onderzoekt de relationele contacten tussen twee mensen en tracht ze tot harmonie te b…

Besturende en ondersteunende processenBesturende en ondersteunende processenIn dit artikel zal ik de begrippen besturende processen, operationele besturing en lijn-stafcultuur uitleggen. Deze begr…
Begrippen managementstijlenBegrippen managementstijlenStelt je voor: je leest een boek over het doorvoeren van managementstijlen, maar blijft hangen bij een aantal lastige be…
Sonisch (24 artikelen)
Laatste update: 02-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.