InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Welke eigenschappen bezit een goede bedrijfsleider?

Welke eigenschappen bezit een goede bedrijfsleider?

Welke eigenschappen bezit een goede bedrijfsleider? Om een goede bedrijfsleider te zijn en dus veel geld te kunnen verdienen met je bedrijf, moet je niet alleen maar veel kennis hebben van het bedrijf dat je runt, maar je moet ook specifieke karaktereigenschappen hebben die van jou een sterke persoonlijkheid maken. Weet ook dat als je bedrijfsleider bent van een grote onderneming je nog steeds verantwoording dient af te leggen aan een centrale administratie. Helemaal je eigen baas worden is het dus ook niet helemaal. Wil jij graag een bedrijf leiden? Wil jij graag de persoon zijn die van kop tot teen zijn bedrijf kent en zijn personeel weet te motiveren? Wil jij veel geld verdienen? Dan is het alvast van belang dat je de taken die van een goede bedrijfsleider verwacht worden onder de knie hebt.

Probeer voldoende kennis te hebben van zoveel mogelijk producten en diensten van je onderneming

Dit klinkt evident als je een bedrijfsleider wilt worden maar dit is het altijd niet. Je moet goed weten wat er op de verschillende afdelingen gebeurt van je bedrijf. Wanneer je onvoldoende op de hoogte bent van problemen op de werkvloer kunnen er vaak al ernstige fouten plaatsvinden. Zorg daarom dat jij het aanspreekpunt kan zijn wanneer er een probleem is. Vergeet ook niet je aan je eigen richtlijnen te houden die zijn opgesteld. Jij moet je namelijk ook houden aan de instructies die je van bovenaf zijn opgelegd. Ga dus niet zomaar door het lint als je je gelijk niet kan krijgen, ook jij kan hier worden voor aangesproken en benadeeld worden.

Stimuleer, motiveer en begeleid het personeel

Er is niets zo belangrijk voor een goede werksfeer als je personeel op een zo aangename manier te kunnen stimuleren. Dit zal ten goede komen van je bedrijf. Onderzoek wat het personeel motiveert en stel je beleid daar op af. Weet wat er leeft op de werkvloer! Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij werknemers niet voldoende gehoord werden en gepest werden op het werk. Als je een goede bedrijfsleider bent denk je niet alleen aan het geld maar ook aan het algemeen welzijn van je personeel.

Onderhoud het contact met je klanten

Het is niet omdat je bv. al een vergevorderd klantenbestand hebt, dat je al op je lauweren kan rusten. Probeer zoveel mogelijk klanten zo goed mogelijk te onderhouden zodat de kans vermindert dat ze overstappen naar de concurrentie. Wanneer je echt wil doorgroeien tot een nog groter bedrijf is het dus van belang dat je stelselmatig nieuwe klanten weet te strikken. Wanneer er dan iemand afvalt heb je nog altijd reserve genoeg. Wees dus niet te snel tevreden!

Inzicht hebben in de beleidsorganisatie en het opstellen van plannen

Weet jij wat er verbeterd kan worden in je bedrijf? Kan je dit concreet en haalbaar omzetten in plannen? Zorg jij ervoor dat er veel en goede buzz-reclame is omtrent je bedrijf? Heb jij verschillende marketingcampagnes lopen om je bedrijf bekend te maken/houden?
Deze 4 eigenschappen zijn onmisbaar om een goede leider te worden. Maar het zijn niet alleen deze taken die je onder de knie moet hebben. Een goede leider moet over allerlei karaktereigenschappen beschikken om tot een succesvol zakenman uit te groeien:
  • stressbestendig zijn
  • veel inzicht in het commerciële
  • een groot gevoel voor zelfstandigheid hebben
  • doorzettingsvermogen hebben

Probeer echter op tijd eens rust te nemen en je vrije tijd optimaal te benutten. Werk niet door tot je er letterlijk bij neervalt. Veel bedrijfsleiders durven zeker in het begin hun gezondheid wat verwaarlozen omwille van hun carrière en krijgen de rekening later dan dubbel en dik terugbetaald. Depressies en burn-outs zijn vaak gezien bij mensen die veel werken. Verwar ook de functie van bedrijfsleider niet met die van een manager of een zelfstandige ondernemer. Deze beroepen verschillen in sterke mate van elkaar.

Welk diploma nodig?

Wanneer je wilt slagen als bedrijfsleider ben je best af met een economisch HBO-diploma. Als je gaat solliciteren krijgt dit diploma in vele gevallen zelfs voorrang op een algemeen universitair diploma. Om echt meteen als bedrijfsleider te kunnen starten wordt er wel vaak verwacht dat je al enkele jaren werkervaring hebt in een leidinggevende functie.
Gerelateerde artikelen
McDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als lerenMcDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als lerenHet is niet alleen leuk om voor een snelle hap bij één van de vele McDonald's vestigingen te komen. McDonald's is nameli…
Salarissen in de HorecaSalarissen in de HorecaIn de Horeca zijn tal van verschillende banen te vinden. Van een bijbaantje als afwashulp tot en met bedrijfsleider van…
Mysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studentenMysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studentenMysteryshoppen is het onderzoeken van verschillende soorten marketing en hieraan gerelateerde activiteiten. Dit kan gaan…
OAT Risicoanalyse processenOAT Risicoanalyse processenRisicoanalyse is belangrijk voor zowel organisaties als accountants. Een risicoanalyse opstellen is wel lastig, want waa…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lalmch, Pixabay
  • http://www.carrieretijger.nl/beroep/economie-management/commercieel/bedrijfsleider ( algemene info)

Reageer op het artikel "Welke eigenschappen bezit een goede bedrijfsleider?"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!