InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Mysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studenten

Mysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studenten

Mysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studenten Mysteryshoppen is het onderzoeken van verschillende soorten marketing en hieraan gerelateerde activiteiten. Dit kan gaan om horeca en detailhandel, maar ook andere branches waarin het belangrijk is dat klanten goed behandeld worden en de juiste verkooptactieken worden gehanteerd. Mysteryshoppen kan voor iedereen een manier zijn om wat bij te verdienen. Meestal krijg je een vergoeding per bezochte winkel of gelegenheid.

Mysteryshoppen als bijbaan

Winkel op discrete wijze gecontroleerd

Medewerkers van een kledingwinkel moeten klantgericht en klantvriendelijk zijn. Als ze dit niet zijn dan wordt dat op den duur merkbaar door dalende verkoopcijfers, en dit wil een bedrijfsleider natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Als deze bedrijfsleider zelf de winkel binnen loopt om te controleren of iedereen zijn of haar werk goed doet, zal dit vaak zo zijn. De medewerker weet immers dat er nu iemand komt om hen te beoordelen op hun werkzaamheden. Om deze reden is deze vorm van controle niet erg effectief.

Handiger is het als iemand de medewerkers controleert zonder dat zij weten dat ze gecontroleerd worden. De persoon die deze check kan uitvoeren is de mysteryshopper.

Wie kan mysteryshopper worden?

Zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden kunnen mysteryshopper worden. Bij sommige opdrachten is echter een specifiek profiel vereist. Als het gaat om een kledingwinkel voor dames, moet deze winkel uiteraard bezocht worden door een vrouw. Als een autodealer bezocht moet worden is een rijbewijs een vereiste. Soms worden ook een mysteryshopper ingezet om te testen of het bier in een café wel op de juiste temperatuur is. In dit geval moet de mysteryshopper wel 18 jaar of ouder zijn. Bij het bezoeken van een bouwmarkt is een mysteryshopper van 18 weer erg ongeloofwaardig en daarom zal eerder gezocht worden naar iemand boven de leeftijd van 25.

Vaak hebben de bureau's die deze mensen inhuren de profielen van al hun shoppers in een bestand staan, en krijgen zo alleen de mensen die de opdracht daadwerkelijk kunnen uitvoeren een mail dat er weer een opdracht voor hen beschikbaar is.

Welke eigenschappen moet een mysteryshopper hebben?

Als mysteryshopper moet je resultaatgericht zijn. Het bedrijf waardoor je wordt ingehuurd, betaalt voor gedetailleerde antwoorden op hun vragen. Om deze reden moet je ook zeker een oog voor detail hebben. Vaak wordt in een vragenlijst gevraagd naar de naam van de verkoper, het aantal ontbrekende producten in de schappen en een precieze beschrijving van een advies. Omdat een mysteryshopper zich niet bekend mag maken, en zo veel mogelijk moet overkomen als een gewone klant, mag je niet al deze gegevens al in de winkel op een kladblaadje noteren. Dit zou natuurlijk verdacht zijn.

Rapporteren middels een vragenlijst

Een bedrijf dat mysteryshoppers inhuurt werkt vrijwel altijd met een vragenlijst. Voor het bezoek moet worden ingevuld wanneer dit bezoek zal plaatsvinden en na het bezoek moeten alle vragen beantwoord worden. Sommige vragen zijn om te controleren of de shopper wel echt de winkel bezocht heeft, andere zijn echt om het verloop van het bezoek te beschrijven. Uiteindelijk kan de bedrijfsleider hier iets mee! In sommige gevallen zal het bureau de mysteryshopper nog bellen of mailen om aanvullende informatie te vergaren.

Waarom is dit een bijbaan voor studenten?

Uiteraard is dit niet uitsluitend een baantje voor studenten, maar voor studenten is het zeker goed te doen. Vaak krijg je een opdracht voor een bepaalde periode, meestal een week, waarbinnen je de opdracht uit moet voeren. Je bent dan nog gebonden aan openingstijden (als het om een winkel gaat), maar verder kan je het mooi om je colleges heen plannen! Het is een leuke bijverdienste en komt voor dat je een bepaald product moet aanschaffen dat je vervolgens gewoon mag houden.

Belasting betalen over vergoeding

De meeste mysteryshopbureaus zeggen dat er over de vergoeding geen belasting hoeft te worden betaald. Hoe dit precies zit, kun je het beste even proberen uit te zoeken via de Belastingdienst. Sommige bedrijven sturen aan het einde van het jaar wel een jaaropgave rond. Daar is ook op te lezen hoeveel je bijvoorbeeld aan reiskostenvergoeding ontvangen hebt.
Gerelateerde artikelen
Een spannende job: mystery shoppingJe ziet ze hier en daar opduiken, bedrijven die in opdracht de klantenservice van andere bedrijven doorlichten. Ze sture…
Mystery shoppingMystery shoppingMystery shopping wordt steeds populairder in Nederland. Hoog tijd om eens wat meer te vertellen over deze (bij)baan! Wat…
Hoe vind je een studiegerelateerde bijbaan?Hoe vind je een studiegerelateerde bijbaan?Veel studenten in het hoger onderwijs willen graag een studiegerelateerde bijbaan die goed staat op hun cv. Echter weten…
Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerBijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerVeel jongeren hebben een bijbaan in de supermarkt. Het gaat vooral om 15 en 16-jarigen, aangezien zij goedkope krachten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Mysteryshoppen: een populaire bijbaan voor studenten"

Reacties

Funkyfish (infoteur), 08-01-2008 15:51 #2
Leuk artikel, heb zelf ook als mysteryshopper gewerkt tijdens mijn studententijd en het is ideaal! Je kunt lekker de stad in en tussendoor doe je je werk. De verdiensten zijn ook erg fijn, ik verdiende destijds 12,50 per winkel!

M_vermaat (infoteur), 14-11-2007 21:22 #1
Leuk artikel en duidelijk beschreven. wel nog de opmerking dat je alle inkomsten die je hebt op moet geven bij de belastingdienst dus ook je bijbaantje als mysteryshopper. Het is wel zo dat studenten minder (tot geen) belasting hoeven te betalen. De betaalde belasting kun je later weer terugvragen via een TJ biljet. Maar eerst moet je je inkomsten wel opgeven anders risceer je een boete omdat je als het ware 'zwart werkt'. Reactie infoteur, 15-11-2007
Hoi,
Daar heb je gelijk in, ik zal nog even een noot hierover bijvoegen de volgende keer dat ik weer aan de slag ga met m'n artikelen!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!