InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Opslag vragen; Hoe verdien ik meer geld?

Opslag vragen; Hoe verdien ik meer geld?

Opslag vragen; Hoe verdien ik meer geld? Opslag vragen bij je baas. Veel mensen zijn hier bang voor, of weten niet hoe ze de eerste stappen moeten zetten. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld bang zijn dat het de relatie met de baas beinvloed, of een eventueel ontslag. Een aantal zaken zijn belangrijk om uit te voeren in je plan om meer geld te gaan verdienen.

Opslag vragen

Tegenover je aan de onderhandelingstafel zit waarschijnlijk iemand die meer salarisgesprekken heeft gevoerd dan jij. De enige manier om je daar tegen te wapenen, is een goede voorbereiding. Probeer je in te leven in de problematiek van de werkgever. Stel dat jij zou vertrekken en de baas zou een nieuwe werknemer moeten zoeken en inwerken. Hoe veel geld, tijd en energie gaat hem dat kosten? Weeg dit op tegen het bedrag dat jij extra vraagt per maand? Als je dit soort rekensommen voor jezelf maakt, sta je bij de echte onderhandelingen straks veel sterker in je schoenen.

Overwin je angst

Hoe gaat de baas over me denken als ik om meer geld vraag? Vindt hij me dan een ondankbare werknemer? Wie last heeft van dit soort gedachten, staat daarin niet alleen. Vooral vrouwen zijn bang dat onderhandelen over salaris de relatie met de werkgever verziekt. Toch kunnen juist de mensen die niet over hun salaris onderhandelen een slechte indruk op de baas achterlaten. Denk aan iemand die op zijn cv schrijft dat hij assertief is, en ondertussen op het eerste salarisbod ingaat. De baas kan daardoor denken: 'als iemand zo slecht voor zichzelf opkomt, hoe kan hij dan ooit een vuist maken voor onze organisatie?'.

Geld is niet alles

Wat zijn de werktijden? Krijg je een reiskostenvergoeding? Betaalt de werkgever mee aan je pensioen? Ook die dingen horen bij het salaris, dus kijk verder dan alleen het netto-bedrag op je loonstrook. Het is niet slim om je carriere alleen door geld te laten bepalen. Een rector van een school heeft een hoger salaris dan een leraar. Maar als jij het leuker vind om voor de klas te staan, dan moet je dat zeker blijven doen. Wie alleen voor geld en de status leidinggevende wordt, gaat echt ongelukkig worden.

Je bent het waard

Als links en rechts collega's ontslagen worden, kan ik toch niet om geld gaan vragen? Dit argument hoor je vooral tijdens een crisis vaak. Toch kan een crisis ook kansen bieden. Moeten anderen vertrekken terwijl jij mag blijven? Dat betekent dan waarschijnlijk dat ze tevreden over je zijn. Bovendien krijg je door de reorganisatie vast ook nieuwe verantwoordelijkheden en zul je harden moeten werken. Allemaal redenen om naar je salaris te kijken. Bovendien: dat het minder met de economie gaat, betekent niet dat het in elke sector kommer en kwel is.

Cao is geen bezwaar!

'Ik zou je graag meer betalen, maar in de cao staat nu eenmaal...'. Wie dit te horen krijgt, moet direct toeslaan. De meeste collectieve arbeidsovereenkomsten bieden namelijk allerlei mogelijkheden voor speciale gevallen. Ben je bijvoorbeeld accountmanager en zit je aan het einde van je schaal? Bedenk dan samen met de baas een titel die hoort bij een hogere schaal. Zoals 'accountmanager bijzondere projecten'. Als je baas jou echt goed vind en meer wil betalen, dan kan de cao daar nooit een bezwaar voor zijn. Je moet je voor een gesprek daarover natuurlijk wel verdiepen in die cao. Dat kost tijd en is niet het leukste werk. Maar als je dat er niet voor overhebt, dan moet je ook niet klagen over je salaris.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opslag vragen; Hoe verdien ik meer geld?"

Infoteur: Randy1991
Laatste update: 05-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!