InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Gehandicapten of Wajongers in dienst nemen loont

Gehandicapten of Wajongers in dienst nemen loont

De overheid geeft bedrijven geld om Wajongers in dienst te nemen. Toch wordt daar nog niet heel veel gebruik van gemaakt. Terwijl het aantal Jonggehandicapten bijvoorbeeld wel heel snel toeneemt. In 2010 is een nieuwe wet in het leven geroepen. Daarbij wordt gekeken wat de Wajongers wel kunnen en niet naar wat ze niet kunnen. In 2011 worden de regels voor Wajongers nog meer aangescherpt.

Wat zijn de voordelen van het in dienst nemen van een arbeidsongeschikte werknemer?

Het doel van de Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten) is om jongeren met een beperking terug te brengen in het reguliere arbeidsproces. De werkgever krijgt daarbij financiële tegemoetkomingen. Dit zijn:
  1. Premiekortingen
  2. Proefplaatsing
  3. Een no-risk polis
  4. Loonkostensubsidie
  5. Loondispensatie

Begeleiding Wajonger kost de eerste maanden meer tijd en geld

De begeleiding van Wajongers kost in de eerste maanden meer tijd en geld dan bij iemand die zonder beperking een bedrijf binnenkomt. Overigens verschilt dat ook per persoon. Maar juist in die periode is er een financiële overbrugging. Bovendien is er een vangnetconstructie bij ziekte. Wajongers zijn nu eenmaal vaker ziek dan mensen die niet arbeidsongeschikt zijn. Er is een opvangnet via het UWV dat 5 jaar geldig is. Voor bedrijven die mensen in dienst hebben genomen die toch wisselend ziek zijn, is dat een welkome oplossing.

Wat is de Wajong?

De Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen Jonggehandicapten (Wajong) is er sinds 1997. Het is de opvolger van de oude AAW. De uitkering is bedoeld voor mensen die al op jonge leeftijd arbeidsongeschikt zijn geworden. Zij kunnen daar overigens hun hele leven in blijven zitten en het betekent dus niet dat alleen jongeren in de Wajong zitten. Werkgevers die Wajongers een stage of arbeidsplek aanbieden kunnen gebruik maken van diverse subsidieregels op loonkosten. Ook is er een vangnetconstructie zoals een no-riskpolis en kunnen Wajongers 5 jaar lang gebruik maken van de ziektewet zonder dat hun opdrachtgever daar voor opdraait.

Hoeveel Wajongers zijn er?

  1. In 2008 telde Nederland zon 179.000 Wajongers die een uitkering kregen.
  2. Dat was 12.000 meer dan in 2007.
  3. In 2008 was 28 procent van hen aan het werk.
  4. In 2007 was dat 4 procent minder met 24 procent.
  5. Wajongers zijn vooral aan het werk in winkelbedrijven en de groothandel.

Het UWV helpt Wajongers aan het werk

Het UWV heeft in 2009 drieduizend Wajongers aan het werk geholpen. In 2010 is het doel om daar 6000 personen van te maken. Op 30 UWV-informatiepunten kunnen ondernemers terecht om het aannemen van Wajongers gemakkelijker te maken. Op deze punten wordt de administratie rondom het dienstverband van Wajongers gedaan door het UWV.

Voucher van 2500 euro van Ministerie van Sociale Zaken om bedrijven door te lichten

Bovendien geeft het Ministerie van Sociale Zaken vouchers van 2500 euro weg. Daarmee kunnen bedrijven worden doorgelicht om te kijken of er mogelijkheden zijn voor Wajongers.

Wat maakt een Wajonger anders dan een niet-arbeidsongeschikte werknemer?

De ervaringen met Wajongers zijn over het algemeen heel goed. Zij zijn over het algemeen:
  • Plichtsgetrouw
  • Heel gemotiveerd
  • Creatief
  • Brengen vaak een andere energie binnen een bedrijf
Wel zijn Wajongers vaak wat minder productief dan andere werknemers.
Gerelateerde artikelen
Loondispensatie (Wajong)Loondispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer met een Wajong of WWB uitkering minder loon hoeft te betalen dan…
Wajongers in dienst nemen: voordelen werkgeverDe overheid stimuleert middels diverse middelen werkgevers om Wajongers in dienst te nemen. Voor werkgevers zijn er voor…
Wajongers en de regelingenEen Wajonger zit niet thuis met een minimale uitkering, maar zet zich in voor de maatschappij, met een aantrekkelijk fin…
Begeleid Werken WSWDe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) kent de regeling Begeleid Werken. Dat is geregeld in artikel 7 van deze wet. Wat be…
Bronnen en referenties
  • Kamer van Koophandel UWV Eigen Bedrijf

Reageer op het artikel "Gehandicapten of Wajongers in dienst nemen loont"

Reacties

D., 16-12-2013 23:12 #3
Loondispensatie, zo demotiverend, als ik 50 % arbeids-geschikt ben krijg ik net zoveel als ik niet werk, als ik 44 % arbeidsgeschikt ben krijg ik ongeveer 70 euro meer door hogere uitkering. ik mag nooit blijven op de plek waar ik werk en arbeids-geschikter worden loont niet. tenzij je deze werkgever voorgoed de rug toe keert en misschien ook maar niet meer vertelt dat je Wajonger bent, want dan willen ze ook nog een proefplaatsing, liefst 3 maanden. voorheen altijd gewerkt toen er nog meer geschikte banen waren, baan kwijt, nieuwe werkgever wilde proefplaatsing en toen kreeg ik 1 jaar i.p.v. 4 jaar ww, doordat ik die ene maand mn uitkering moest gebruiken. altijd zit je weer met die proefplaatsing en geen een Wajong-werkplek is duurzaam. Allemaal zeggen ze je een kans te geven, een opstapje, maar nooit gewoon een baan. Ik wilde dat de regering er ook iets aan deed om misbruik van deze wetten te voorkomen. Ik wil werken om het beter te hebben, maar als je 44% verdient dan gaat dat nooit. Ze kunnen beter investeren in goed onderwijs i.p.v. dat je met je contract het bedrijfsuitje of de fiets van de directeur extra bekostigt ofzo. Stelletje bastards! zou zulke bedrijven soms met naam en toenaam op een zwarte lijst willen doen en fantaseer er soms over om het via de televisie en onderzoeksjournalisten te spelen. mogen ze mijn "geval"gebruiken om undercover binnen te komen. maar die gasten zijn zo slim en de rechten eng als je zelf geen geld voor en benul van rechtszaken hebt. wil ook nog kunnen slapen. al dat misbruik is niet leuk. maar in crisis-tijd heb ik misschien sneller een baan dan anderen als ik mezelf met loondispensatie aanbied voor exact die hoeveelheid uren zodat ik er net ietsje beter van word. is wel ploegen door de modder als je tussen je veel-verdienende collega's zit te werken. Maar zonder Wajong had ik nu ook helemaal niets gehad, dus moet het maar zo.

Laura, 24-09-2011 21:57 #2
Tja het ligt er geheel aan wie je aanneemt
iemand met een leerachterstand zoals ik zal daarin niet verschillen of ik vaker ziek zal zijn
iemand die lichamelijk iets heeft misschien wel iets vaker, maargoed dat kan de werkgever toch niet veel boeien want hij krijgt er tenslotte geld terug als jij ziek bent. ik heb collega gehad en die had geen wajong maar die was wel om de 3weken ziek, en elkedag wel 15 tot 30 min telaat. ik vind zelf dat mensen met een wajong veel beter zijn om aan te nemen, waarom?

omdat mensen met een wajong gemotiveerd zijn veel meer, omdat ze eindelijk een baan hebben, en willen behouden, wat ik wel zeer kwalijk vind is dat de meeste werkgevers mij alleen aanemen als ze dollar tekentjes in hun ogen vertonen. en zo het niet meer over mij hebben maar alleen maar over het geld!… ik ben net 24 en ik heb 3 baantjes zelf geregeld
eerste sollicitatie gesprekken heb ikook gedaan zelf. daarna kwam er een jobcoach aan te pas
dit dee ik expres, mijn sollicitatie gesprek van een maand geleden heb ik ook zelf geregeld.
eerste gesprek ook zonder jobcoach, wel verteld dat ik een uitkering had. en toen ze mij wilde toen vertelde ik pas dat ze premie voor me konden krijgen.mijn collega snapte het niet.
vertelde mij waarom ik het eerste gesprek niet mijn jobcoach meenam.
dit doe ik met een reden, eerste reden is als ik met jobcoach kom dan doe ik eerst mijn verhaal en dan komt mijn jobcoach met een verhaal over premie en 3maanden proef plaatsing.
dit wilde ik dus niet, omdat ik dan argwaan krijg ik wil eerst weten of mensen mij echt willen
en niet omdat ik goedkoop en premie heb, enz enz
hier kunnen werkgevers misbruik van maken. 2jaar terug ben ik na anderhalfjaar ontslagen
en waarom tja er was geen werk? niks van gemerkt, heel toevallig dat mijn contract afgelopen was en hij me een vast contract aanmoest bieden en daarvoor dus geen premie meer kreeg
dat was waarschijnlijk de reden. en dat risico wil ik dus niet weer oplopen, het is tijd 2011 met crisis voor zekerheid, en ik wil zekerheid dat iemand mij na anderhalfjaar niet weer ontslaat omdat hij of zij geen premie meer krijgt. en daarom heb ik het zo gedaan. misschien wel wat minder voor mijn werkgever, ik had me mond open kunnen doen over proef plaatsing maar waarom? er werd mij meteen een contract aangeboden van 6maanden. ben het gewoon zat dat werknemers je zo kunnen uitbuiten, dus goed dan ben ik ook niet helemaal eerlijk
ik ben tenslotten ook een mens, en ik verdien om ook goed en normaal behandeld te worden
ookal heb ik een wajong uitkering

Wim, 20-04-2010 21:38 #1
De schrijver van dit artikel zou zich wat beter in de materie moeten verdiepen. Zo zijn Wajongers zeker niet vaker ziek dan de gemiddelde werknemer. Bovendien geldt de vangnetregeling onbeperkt en is deze niet gemaximeerd op vijf jaar. Tevens mis ik de rol die een jobcoach kan bieden in de begeleiding van deze medewerker. Dat is een essentieel onderdeel van het in dienst nemen van een Wajonger en neemt de werkgever de extra begeleiding voor een groot deel uit handen. Reactie infoteur, 21-04-2010
Bron: UWV

Hoe lang geldt de no-riskpolis?
De no-riskpolis geldt 5 jaar lang vanaf de eerste werkdag van de werknemer. Wordt de werknemer ziek binnen deze periode van 5 jaar? Dan betaalt UWV voor maximaal 2 jaar de Ziektewet-uitkering. In het eerste jaar ligt de uitkering tussen de 70% en 100% van het dagloon. In het tweede jaar is de uitkering 70% van het dagloon.
In bijzondere gevallen verlengt UWV de periode van 5 jaar met nog eens 5 jaar. Dit is het geval als de werknemer al een ernstige ziekte had:

bij het begin van het dienstverband óf;

bij het begin van de WIA-uitkering terwijl het dienstverband doorliep.

Het gaat hier om een zeer ernstige ziekte waarbij volgens de verzekeringsarts van het UWV binnen enkele jaren een langdurige uitval moet worden verwacht.

Heeft u een werknemer die een Wajong-uitkering krijgt of ooit heeft gekregen? Of heeft u een werknemer voor wie u subsidie ontvangt op grond van de WSW? Dan geldt de no-riskpolis niet voor de eerste 5 jaar, maar voor zo lang als de werknemer bij u in dienst is.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!