Zakelijk telefoneren in het Engels

Zakelijk telefoneren in het Engels Een vreemde taal spreken is al lastig genoeg als je de ander kunt zien. Maar aan de telefoon kun je elkaar niet zien, en dat maakt het extra lastig. Hoe voer je een telefoongesprek in goed zakelijk Engels? Dit artikel geeft je richtlijnen voor zelf bellen en voor het aannemen van de telefoon in goed business English.

Voorstellen

Wonderlijk genoeg is het in de meeste Engelsprekende landen niet gebruikelijk om je met je naam voor te stellen als je belt, zeker niet als je voor iemand anders belt. Je valt dus gelijk met de deur in huis:

  • “Hi, can I speak to…”
  • “Could I speak to… please?”
  • “Hello, can you put me through to…?”
  • “I’d like to speak to Mr … please?

Meestal wordt er dan door de ander gevraagd wie je bent:
  • “May I ask who’s calling?”
  • “Who shall I say is calling?
  • “And who is this speaking …?”

De telefoon beantwoorden

Als je zelf opneemt, noem je vaak je bedrijfsnaam en/of afdeling. Een goede zakelijke begroeting is:

“Good morning, Company X, marketing department, this is XX.”

Sommige Amerikaanse bedrijven wensen dat je daar achteraan nog eens zegt “And how may I help you today?” of iets van die strekking.

Als je niet je eigen naam noemt, komt het voor dat de ander naar jou vraagt terwijl je zelf al aan de lijn bent.

“May I speak to .. please?”

En dan zeg je:
“Speaking.” of “This is she.”

Zakelijk telefoneren: boodschappen aannemen en achterlaten

Als je al je moed verzameld hebt om naar het buitenland te bellen, is je contactpersoon natuurlijk niet bereikbaar. Veel (vaste) doorkiesnummers, zeker in Amerika, worden rechtstreeks doorgeschakeld naar voicemail of de mobiele telefoon staat uit... Wees dus voorbereid op het inspreken van een korte boodschap, zet die desnoods even op papier. Krijg je wel iemand aan de lijn, vraag dan of je iets mag doorgeven – komt die geschreven notitie ook weer van pas.

  • “Could you ask him to call me back?”
  • “Can I leave a message?”
  • “Do you know what would be a good time for me to call her?”
  • “Could you tell him that…”
  • “When will he be available?”

De telefoon beantwoorden

Als je de telefoon aanneemt en degene naar wie gevraagd wordt is er niet, zijn dit handige zinnetjes.

  • “I’m afraid he’s in a meeting at the moment.”
  • “I’m sorry, she is out of the office.”
  • “He is not available at the moment.”

Je kunt aanbieden om een terugbelnotitie te maken of een boodschap door te geven.

  • “Can I take a message?”
  • “Can I ask him to call you back?”
  • “Maybe I can help?”

En als hij of zij er wel is, moet je doorverbinden: “Hold on please, I will put you through.”

Tijdens het gesprek

Belangrijk bij het telefoneren met Engelstaligen (vooral Britten) is om beleefd te zijn. Gebruik woorden als could, can, may en would als je iets vraagt, en vooral ook veelvuldig please, thanks, thank you so much enzovoort. Het hoeft niet overdreven formeel te zijn, als de toon maar beleefd is.

  • “Could I speak to …, please?”
  • “Would tomorrow be convenient?”
  • “May I ask what’s it in connection with?”

Ik versta er helemaal niets van…

Je kunt beter maar eerlijk zeggen dat je er niets van verstaat dan doen alsof; je kunt altijd nog de verbinding de schuld geven.

  • “Could you speak a little more slowly, please?'”
  • “Could you repeat that for me please?”
  • “May I ask you spell that for me?”
  • “I’m sorry I didn’t quite catch that.”

Het is handig om al dit soort standaard zinnetjes gewoon uit je hoofd te leren, zodat je niet met je mond vol tanden staat als je eens onverwacht in het Engels moet telefoneren.

Een hele leuke telefoonquiz!

Lees verder

© 2008 - 2024 Theodoos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenBluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenTelefoneren in de auto terwijl je als bestuurder aan het rijden bent wordt steeds vaker ontraden. Ook indien het bellen…
Angst om te telefonerenAngst om te telefonerenWat voor veel mensen vanzelfsprekend is, is voor anderen een grote ramp: het voeren van een telefoongesprek. Er zijn vee…
Frans: zakelijk telefonerenFrans: zakelijk telefonerenWanneer wij als Nederlanders met iemand in Frankrijk een zakelijk telefoongesprek willen voeren, wordt het vaak gewaarde…
Gesprekstechniek en tactiek voor winstgevend telefonerenGesprekstechniek en tactiek voor winstgevend telefonerenZonder gebruik van eerlijke babbeltrucs bereik je niet veel per telefoon als het om belangrijke kwesties gaat. Je kunt o…

Een andere baan of re-integreren: zo doe je dat!Een andere baan of re-integreren: zo doe je dat!Je zoekt een (andere) baan. Omdat het moet, omdat je er al zo lang uit bent, omdat je wel eens iets anders wilt. Iets wa…
Tevredenheid onder zelfstandig ondernemersTevredenheid onder zelfstandig ondernemersHoewel de economie mogelijk anders doet vermoeden zijn nog steeds veel ondernemers, we hebben het hier m.n. over eenmans…
Theodoos (29 artikelen)
Laatste update: 01-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.