360 graden feedback

360 graden feedback Leren van feedback: een hele krachtige manier om van anderen te leren hoe je je kunt verbeteren. Maar in de praktijk is het niet eenvoudig om bruikbare en gerichte terugkoppeling te krijgen. Een goede manager zal hopelijk feedback geven, maar anderen in je omgeving zullen niet snel ongevraagd hun mening geven. Denk daarom eens aan de inzet van de methode 360 graden feedback.

Wat is 360 graden feedback?

360 graden feedback is een gestructureerde methode om terugkoppeling van anderen te krijgen op je (werk)prestaties. Dat kan algemene feedback zijn op je competenties, of op een specifieke vaardigheid, bijvoorbeeld hoe goed je bent in presenteren of luisteren. De basis van de methode is dat je verschillende mensen in een ‘cirkel’ om je heen om hun mening vraagt. Met die cirkel wordt bedoeld dat je mensen vraagt die vanuit een verschillende invalshoek naar je kijken: je baas, een collega, een medewerker, een klant of leverancier of natuurlijk een vriend of partner.

Hoe werkt 360 graden feedback?

Je gaat je eigen visie op je vaardigheden afzetten tegen die van anderen. Het makkelijkst is, om te gaan werken met een vragenlijst die je invult over jezelf en die je de anderen ook laat invullen. Dit maakt het vergelijken van de verschillende beoordelingen het gemakkelijkst. Belangrijk is, dat je beoordelaars kiest die jou en je manier van werken goed kennen en die niet bang zijn om hun eerlijke mening te geven. Het is niet de bedoeling dat zij hun feedback anoniem geven, want als je alle beoordelingen binnen hebt ga je kijken welke punten je met hen wilt bespreken. Dit zijn vaak de punten waarop je jezelf hoger of juist lager inschat dan anderen. Je kunt er zelfs voor kiezen om een soort ‘rondetafelgesprek’ in te gaan met je feedbackgevers!

Voor- en nadelen van 360 graden feedback

De 360 graden feedback methode is laagdrempelig. Je krijgt goede terugkoppeling van mensen die je beste kennen, dus het draait niet alleen om je eigen invulkunsten zoals bij veel testen. In ieder geval levert het aanknopingspunten voor een gesprek op, en soms ook verrassende inzichten: je omgeving beoordeelt je vaak milder dan je dat zelf doet!

De methode is bij juist gebruik (en een goede selectie van feedbackgevers) zeer betrouwbaar.

360 graden feedback is meestal niet geschikt voor werving en selectie, omdat je wordt beoordeeld op wat je in werkelijkheid doet in de praktijk. De methode is geen psychologische test. Natuurlijk is het resultaat zo goed als de kwaliteit van de beoordelaars, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de methode op zich wel hele betrouwbare resultaten oplevert.

Toepassingen

  • Functionerings- en beoordelingstrajecten
  • Als voor- en nameting bij trainingen
  • Als hulpmiddel bij intervisie, bijvoorbeeld in het onderwijs
  • Gewoon voor jezelf, als je eens van je collega’s wilt horen of je wel assertief genoeg bent, of van je klanten of je wel zo klantgericht bent als je denkt

De methode wordt ook steeds meer gebruikt in het beroepsonderwijs in de zogenaamde EVC-trajecten; dit betekent dat men met feedback van anderen probeert te bepalen in hoeverre je bepaalde ervaring werkelijk hebt opgedaan in de praktijk.

360 graden feedback: een veelzijdig toe te passen methode om eens te achterhalen hoe anderen je nu echt zien.
© 2008 - 2024 Theodoos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Hoe breng je feedback over?Hoe breng je feedback over?Feedback, we hebben er de mond van vol … want het is behalve heel erg zinvol ook een modewoord geworden. Terugkoppeling…
Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?Het vragen van feedback is een goede manier om eventuele twijfels over het eigen functioneren weg te nemen of om duideli…

Juridische ondernemingsvormenJuridische ondernemingsvormenAls startende ondernemer kom je op het punt dat je je gaat afvragen voor welke juridische ondernemingvorm je gaat kiezen…
Zakelijk coachen: inventariseren problemen en beeldvormingZakelijk coachen: inventariseren problemen en beeldvormingZakelijk coachen of business coaching is een vorm van management. Met behulp van coaching spreek je een aantal vaardighe…
Theodoos (29 artikelen)
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.