Feedback geven en ontvangen

Als feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde situaties om te kunnen gaan. Feedback, vaak wordt het gezien als een persoonlijke aanval of om iemand af te branden. Toch is het een van de beste manieren om een gesprek of situatie te evalueren en hier leerpunten uit te halen. Er zou zelfs gesteld kunnen worden dat een collega die u geen feedback geeft het u eigenlijk niet gunt dat u verder verbeterd, durf elkaar dus feedback te geven en sta er ook voor open als iemand u feedback wilt geven.

Om goed met feedback om te kunnen gaan is het belangrijk om een aantal richtlijnen aan te houden voor het geven en ontvangen van feedback, hieronder vind u een aantal opsommingen die dit verder uitwerken.

Gouden regels voor het geven van feedback

  • Feedback moet specifiek en to the point zijn.
  • Feedback moet beschrijvend zijn en betrekking hebben op de gedragsaspecten van uw collega.
  • Beide partijen moeten hun voordeel met de feedback kunnen doen.
  • Feedback moet actueel zijn, praat over recente voorvallen.
  • De ontvanger moet feedback willen ontvangen.
  • Wissel ondersteunende en corrigerende feedback met elkaar af.

Gouden regels voor het ontvangen van feedback

  • Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon.
  • Schiet niet meteen in de verdediging.
  • Vraag door naar wat de ander precies bedoelt en probeer de feedback te begrijpen.
  • Toon waardering voor de feedback.
  • Beoordeel de feedback.
  • Doe iets met de feedback.

Indien u bovenstaande regels aanhoudt kan er op een goede en opbouwende manier omgegaan worden met feedback, om u toch een aantal handvatten mee te geven vind u hieronder ook een checklist die u aan kunt houden bij het geven en / of ontvangen van feedback.

Checklist voor het geven van feedback

  • Beschrijf het gedrag dat u heeft waargenomen.
  • Vertel welk effect het gedrag van de anders heeft op jou.
  • Ga na of de ander feedback heeft begrepen.
  • Geef suggesties voor verandering van het gedrag.

Checklist voor het ontvangen van feedback

  • Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon.
  • Schiet niet onmiddellijk in de verdediging.
  • Vraag door en probeer de feedback te begrijpen.
  • Toon waardering voor feedback.
  • Beoordeel de feedback.
  • Doe iets met de feedback.

Houdt deze regels aan bij het geven van feedback, u zult zien dat deze beter ontvangen zal worden. U heeft er zelf geen baat om op een verkeerde manier feedback te geven, er zal dan immers niets met de feedback gebeuren omdat er weerstand tegen uw feedback komt. U wilt met feedback bereiken dat de ontvanger van de feedback zichzelf kan verbeteren, houdt dit altijd in gedachte als u feedback geeft. Voor de ontvangen partij is het ook belangrijk om goed met feedback om te gaan, om u zelf te kunnen verbeteren. Houdt goed in gedachte bij het ontvangen van feedback dat deze bedoeld is om u verder te helpen. Uiteindelijk is het dus ook belangrijk dat u wat met de ontvangen feedback gaat doen, het is goed om ook aan de gevende partij te melden wat u met de feedback hebt gedaan.
© 2010 - 2024 Obama, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?Het vragen van feedback is een goede manier om eventuele twijfels over het eigen functioneren weg te nemen of om duideli…
Feedback geven, hoe doe je dat?Een feedbackgesprek houden kan emotioneel verlopen. Door deze feedbackregels te volgen breng je structuur aan in het ges…
Het geven van feedbackHet geven van feedbackHet geven van feedback door een leidinggevende lijkt makkelijker dan dat het is. Het geven van feedback kan veel vragen…

Vrouwen in het zakenleven, in teams en soloVrouwen in het zakenleven, in teams en soloHoe anders doen vrouwen zaken, netwerken ze en leveren ze een bijdrage aan het in teams werken? Maar is het wel zo ander…
Houtskoolwinning uit een meilerHoutskoolwinning uit een meilerHoutskool bestaat uit gedeeltelijk verbrand hout waar nog een verkoling van is overgebleven. Het wordt tegenwoordig voor…
Bronnen en referenties
  • Mensen maken projecten Feedback: Commentaar geven en ontvangen Feedback training/cursus
Obama (15 artikelen)
Gepubliceerd: 02-02-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.