Feedback geven en ontvangen
Als feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde situaties om te kunnen gaan.
Feedback, vaak wordt het gezien als een persoonlijke aanval of om iemand af te branden. Toch is het een van de beste manieren om een gesprek of situatie te evalueren en hier leerpunten uit te halen. Er zou zelfs gesteld kunnen worden dat een collega die u geen feedback geeft het u eigenlijk niet gunt dat u verder verbeterd, durf elkaar dus feedback te geven en sta er ook voor open als iemand u feedback wilt geven.
Om goed met feedback om te kunnen gaan is het belangrijk om een aantal richtlijnen aan te houden voor het geven en ontvangen van feedback, hieronder vind u een aantal opsommingen die dit verder uitwerken.
Gouden regels voor het geven van feedback
- Feedback moet specifiek en to the point zijn.
- Feedback moet beschrijvend zijn en betrekking hebben op de gedragsaspecten van uw collega.
- Beide partijen moeten hun voordeel met de feedback kunnen doen.
- Feedback moet actueel zijn, praat over recente voorvallen.
- De ontvanger moet feedback willen ontvangen.
- Wissel ondersteunende en corrigerende feedback met elkaar af.
Gouden regels voor het ontvangen van feedback
- Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon.
- Schiet niet meteen in de verdediging.
- Vraag door naar wat de ander precies bedoelt en probeer de feedback te begrijpen.
- Toon waardering voor de feedback.
- Beoordeel de feedback.
- Doe iets met de feedback.
Indien u bovenstaande regels aanhoudt kan er op een goede en opbouwende manier omgegaan worden met feedback, om u toch een aantal handvatten mee te geven vind u hieronder ook een checklist die u aan kunt houden bij het geven en / of ontvangen van feedback.
Checklist voor het geven van feedback
- Beschrijf het gedrag dat u heeft waargenomen.
- Vertel welk effect het gedrag van de anders heeft op jou.
- Ga na of de ander feedback heeft begrepen.
- Geef suggesties voor verandering van het gedrag.
Checklist voor het ontvangen van feedback
- Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon.
- Schiet niet onmiddellijk in de verdediging.
- Vraag door en probeer de feedback te begrijpen.
- Toon waardering voor feedback.
- Beoordeel de feedback.
- Doe iets met de feedback.
Houdt deze regels aan bij het geven van feedback, u zult zien dat deze beter ontvangen zal worden. U heeft er zelf geen baat om op een verkeerde manier feedback te geven, er zal dan immers niets met de feedback gebeuren omdat er weerstand tegen uw feedback komt. U wilt met feedback bereiken dat de ontvanger van de feedback zichzelf kan verbeteren, houdt dit altijd in gedachte als u feedback geeft. Voor de ontvangen partij is het ook belangrijk om goed met feedback om te gaan, om u zelf te kunnen verbeteren. Houdt goed in gedachte bij het ontvangen van feedback dat deze bedoeld is om u verder te helpen. Uiteindelijk is het dus ook belangrijk dat u wat met de ontvangen feedback gaat doen, het is goed om ook aan de gevende partij te melden wat u met de feedback hebt gedaan.