Koude acquisitie plegen, tips & trucs om te bellen
Koude acquisitie is een term voor het benaderen van particulieren en bedrijven, zonder dat zij hierom gevraagd hebben. Vaak gaat het hierbij om het verkopen van een product of dienst, of het maken van een afspraak. Koude acquisitie wordt vaak gepleegd per telefoon, maar het gebeurt ook op straat en zelfs aan de deur. Voor medewerkers van bedrijven die aan koude acquisitie doen, kan het behoorlijk spannend zijn om zomaar nietsvermoedende mensen te bellen. Gelukkig zijn er tips en trucs die het bellen wat makkelijker kunnen maken.
Een aantal tips om zelfverzekerder te worden over koude acquisitie
Allereerst moet je je realiseren dat je niet alleen bent. Veel mensen die zomaar iemand gaan bellen, hebben hier in zekere mate angst voor. Want iemand bellen, die misschien helemaal niet op jou zit te wachten? Het is erg begrijpelijk dat dit best spannend kan zijn. Verder is het nu eenmaal zo dat je vaker 'nee' dan 'ja' te horen zult krijgen. Ga er dus niet vanuit dat iedereen die je belt, direct meegaat in je verhaal. Uiteraard is een goede voorbereiding het halve werk.
Voorbereiding
Voordat je begint met bellen, is het belangrijk dat je goed voorbereid bent. Zorg dat je een goede lijst hebt met alle bedrijven, telefoonnummers en contactpersonen. Het bellen is een stuk gemakkelijker wanneer je je in een rustige omgeving bevindt. Continu gestoord worden door binnenkomende mails, en ruis op de achtergrond is erg vervelend. Zowel voor jou, als voor de potentiële klanten die je belt.
Bedenk je verhaal
Het is goed om van tevoren te bedenken wat je wilt gaan zeggen. Hierdoor kom je een stuk zekerder over aan de telefoon. Probeer het desnoods een aantal keer hardop te zeggen, of vraag een collega hoe het overkomt.
Openingszinnen
Een goede openingszin is erg belangrijk. Je laat hiermee je eerste indruk achter. Deze is telefonisch net zo belangrijk als wanneer je mensen fysiek ontmoet. Zorg ervoor dat je geen lang verhaal af begint te steken, maar kort en krachtig duidelijk maakt waar je voor belt. Ook het gebruik van je stem is van belang. Articuleer duidelijk, en praat niet te snel. Heb je hier moeite mee? Probeer dan eens lekker achterover te leunen in je bureaustoel. Dit zorgt voor een ontspannen houding, en dat breng je over op de potentiële klant!
Voorbeeld
Een voorbeeld van een goede openingszin is:
Goedemiddag meneer <achternaam>, ik ben op zoek naar degene die bij <bedrijfsnaam> verantwoordelijk is voor het binnenhalen van nieuwe relaties. In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?
In deze zin maak je duidelijk wat je wilt, namelijk het binnenhalen van een nieuwe relatie. Door het noemen van de naam van de contactpersoon, en de bedrijfsnaam wek je vertrouwen bij deze potentiele nieuwe relatie. Verder is het belangrijk de openingszin altijd af te sluiten met een open vraag. Op deze manier kom je tot een gesprek. Uiteraard zijn er tal van mogelijkheden om te variëren met openingszinnen, maar zorg ervoor dat deze aspecten er altijd in terugkomen.
Het beste tijdstip om te bellen
Wat is nu eigenlijk het beste tijdstip om te bellen? Vaak is het plegen van acquisitie niet hetgeen waarmee de werkdag wordt gestart. Veelal wordt er gebeld op tijdstippen als tussen 09:00 uur en 11:00 uur, of tussen 14:00 uur en 16:00 uur. Toch is dit niet het meest gunstige tijdstip om te bellen. Vaak hebben de mensen waarmee je wilt spreken het dan zelf erg druk, of hebben andere prioriteiten. Probeer dus eens te bellen op iets minder gangbare tijdstippen. Bijvoorbeeld direct om 08:00 uur. De kans is groot dat er dan nog geen andere afspraken gepland staan.
Op welke dag bellen?
Verder zijn niet alle dagen van de week even geschikt om te bellen. Maandag is vaak een dag waarop men veel verplichtingen heeft, zoals vergaderingen. Ook op woensdagmiddag en vrijdag is het vaak lastiger om iemand te bereiken, omdat deze dagen zich perfect lenen voor een vrije dag, in verband met kinderen die vrij van school hebben. Uiteraard is het wel aan te raden om uitsluitend te bellen binnen kantooruren.