Kantoortermen: spreek de juiste kantoortaal!
Wil jij het maken op je werk? Dan helpen deze termen en uitdrukkingen je op weg. Als je het jargon beheerst, wordt het een stuk makkelijker om jezelf als een meedenkende medewerker neer te zetten - eentje die weet waar hij het over heeft!
Algemene uitdrukkingen op kantoor
Ergens een klap op geven
Dagelijks moeten er knopen worden doorgehakt. Een populaire term in de kantoorwereld is niet 'de knoop doorhakken', maar 'ergens een klap op geven'. Het project moet worden afgerond of er moet een besluit worden genomen.
Ergens dieper in duiken
Je hoort het iemand misschien zeggen: 'Daar moet ik nog even dieper in duiken.' Dat klinkt heel geheimzinnig en ondernemend, maar betekent niet meer dan 'daar weet ik echt nog niets van, dat bekijk ik later wel'. Dit is alleen een mooie manier om dat te zeggen.
Iets oppakken
Op een gemiddeld kantoor pak je niet de krant op, maar een opdracht of een project. 'Pak jij dat op?' is een veelgehoorde uitdrukking.
Meeting
Een vergadering. Kan ook vallen onder 'brainstorm'. Een meeting met zijn tweeën heet ook wel een bila of een bilateraal(tje), of een pg'tje (persoonlijk gesprek).
Contacten
Contact opnemen met. In een zin: 'Kun je X even contacten?'
Briefing
Een korte uitleg over wat iemand moet doen. 'Geef jij de stagiair een briefing van wat wat er moet gebeuren?'
Termen in de e-mail
Wil je je e-mails opleuken met wat kantoortermen, dan heb je vast wat aan onderstaande.
Afkorting | Afkorting van | Uitleg |
Vrijmibo of VrijMiBo | vrijdagmiddagborrel | Met een drankje en borrelhapje napraten over de werkweek. |
ASAP of zsm | as soon as possible of zo snel mogelijk | Zo snel mogelijk - dit heeft haast/spoed |
EOB | End of business day | Rond vijf uur/half zes. Als iets per EOB af moet zijn, kun je het het beste voor vijf uur af hebben. |
VWB | voor wat betreft | Eigenlijk is dit een contaminatie: een samentrekking van 'wat betreft' en 'voor'. Voor wat betreft wordt desondanks veel gebruikt op kantoren. |
Vage functies
Wil je een hippe titel maar is niet duidelijk wat je doet? Deze namen zijn zeer breed inzetbaar.
- Projectmanager
- Adviseur
- Trainer
- Consultant
- Manager
Marketingtermen (online marketing/internetmarketing)
Meepraten op de marketingafdeling? Strooi dan zeker eens met deze termen.
Veelgebruikte afkortingen
Afkorting | Afkorting van | Uitleg |
CPC | Cost per click | Als je met online banners adverteert, dan betaal je vaak per klik (dus elke keer als een bezoeker op de banner klikt en naar jouw website gaat). De kosten per klik zijn je CPC. |
CTR | Click through rate | Click through ratio (ook wel te vertalen met doorklikratio) is de verhouding tussen het aantal clicks op een banner (of een tekstlink) en het aantal impressies hiervan. Als een banner 100 keer wordt getoond en 10 mensen klikken, dan is de CTR 10%. |
CTA | Call to action | Als je een nieuwsbrief stuurt en er staat één grote knop met 'Bestel nu!', dan is dit je CTA. Op een website kan het de bestelknop zijn, maar ook een banner met 'profiteer nu van korting'. De CTA is het onderdeel van een site, nieuwsbrief of banner die aanzet tot actie. |
ROI | Return on investment | Als je investeert in je bedrijf, dan verwacht je ook wat terug. Stel dat je 100 euro uitgeeft aan reclame en 200 euro verdient. Je ROI is dan 200%. |
C2C | Click-to-conversion time | De tijd tussen het moment dat een bezoeker voor het eerst op een online advertentie klikt en het moment dat er conversie plaatsvindt heet de click-to-conversion time. Als iemand op een banner klikt, naar je site gaat, maar pas de volgende dag wat koopt, dan is de C2C bijvoorbeeld 24 uur. |
CPA | Cost per action | Als een bezoeker je banner aanklikt voor 40 cent, dan is 40 cent je CPA. |
Content
De content is de inhoud van een website. Vaak wordt er verwezen naar de tekst van de website als over content wordt gepraat, maar je kunt er ook alle (zichtbare) inhoud mee aanduiden: tekst, foto's en links.
Optimalisatie/websiteoptimalisatie
Hoe je de website beter kunt maken of hoe je iets in het algemeen kunt verbeteren.
Lead
Als iemand meer informatie wil hebben over je product of dienst, dan is deze persoon (of dit bedrijf) een lead.
Prospect
Een ander woord voor lead.
Conversie
Als je 100 websitebezoekers hebt, en er is er ééntje die je product koopt, dan is je conversie 1. Je conversie betekent dus niet meer en minder dan het percentage mensen dat je product koopt in plaats van alleen maar op je website rond te kijken. In plaats van een aankoop kun je een ander doel hebben, bijvoorbeeld dat bezoekers op een banner klikken. In dat geval is het zo: klikken er 5 mensen per 100 bezoekers op je banner, dan is je conversie 5.