InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Goud, geld, banken en toezicht

Goud, geld, banken en toezicht

Goud, geld, banken en toezicht Ooit was er een tijd dat het gebruikelijk was om in de handel met goud te betalen. Die manier van betalen ontstond naast ruilhandel waarbij goederen of diensten werden uitgewisseld. Maar goud als betaalmiddel had een zeker risico. Bij grote betalingen moest er veel goud worden vervoerd. De kans dat een goudtransport overvallen zou worden was erg groot. De manier waarop goud werd getransporteerd is onvergelijkbaar met de waardetransporten van deze tijd die zelfs ook met overvallen te maken kunnen hebben.

Goud is erg waardevast

Goud is wel altijd een betrouwbaar betaalmiddel geweest omdat het door de eeuwen heen waardevast is gebleken. Gemiddeld is de waarde van het goud, naar verhouding, nog steeds ongeveer even groot als toen het voor het eerst als betaalmiddel werd gebruikt. Een ander sterk punt is dat goud wereldwijd wordt geaccepteerd.

Vertrouwen in de banken

Het risico van de goudtransporten verdween met de komst van de eerste primitieve banken. Zij bewaarden het goud van de klanten die dan een bewijs kregen hoeveel goud ze hadden afgestaan. Met zon ondertekende wissel kon de eigenaar betalingen doen en bleef het goud veilig in bewaring. De goudeigenaren vertrouwden er op dat de bank zijn verplichtingen zou nakomen en het goud naar wens zou teruggeven. In de praktijk verwisselden de biljetten bij betalingen regelmatig van eigenaar. De houders van de wissels wendden zich maar betrekkelijk zelden tot de bank om betaling in goud te krijgen. Die wissels ontwikkelden zich tot papiergeld. Banken wisten dat ze veel meer papiergeld konden uitgeven dan er goud in kas was. Dat gebeurde soms ook.

Functies van geld

Na de tijd van ruilhandel en het betalen met goud of wissels werd geld ingevoerd in de vorm van munten en later bankbiljetten. De functies van geld zijn: ruilmiddel, rekenmiddel en opslagmedium voor economische waarden. Geld als ruilmiddel zorgt ervoor dat ruil van goederen, zoals dat eeuwen geleden gebeurde, niet meer nodig is. Geld als rekenmiddel betekent dat de waarde van bepaalde goederen of zaken of diensten met een geldwaarde kan worden uitgedrukt. En geld als opslagmedium voor economische waarden geeft een bank allerlei mogelijkheden zoals bijvoorbeeld het berekenen van rente over die opgeslagen waarden.

Geen goud, geen geld maar getallen

Geld als bankbiljetten en munten waren ooit een uitkomst voor het risico van betalingen met goud en de transporten daarvan. Maar in de huidige tijd spelen bankbiljetten en munten steeds minder een rol in het betalingsverkeer. Veel transacties worden elektronisch verricht door middel van pinautomaten, betaalautomaten en internetbankieren. Geld als bankbiljetten en munten worden steeds minder gezien. De geldwereld kent vooral getallen. Banken spelen hierbij een steeds belangrijkere rol. Zij verrichten de meeste transacties in bankkapitaal en hebben eigenlijk alleen nog contant geld nodig voor de pinautomaten en de dagelijkse transacties.

Toezicht en controle door De Nederlandse Bank

Bij dit alles heeft De Nederlandse Bank een belangrijke functie. Die bank is geen gewone bank omdat er geen rekening kan worden geopend of geld geleend. Ook kan er niet worden gespaard en heeft de bank geen mogelijkheid tot geld pinnen. De Nederlandse bank heeft een toezichtfunctie en controlefunctie met als taak onder meer er op letten dat banken zorgvuldig met geld omgaan. Ook beheert de bank de goudvoorraad en geeft bankbiljetten uit. Andere taken van de bank zijn bijvoorbeeld streven naar een lage inflatie en onafhankelijk advies geven aan de politiek. Door al die taken beschikt De Nederlandse Bank over talrijke cijfers en statistieken met betrekking tot geld, wisselkoersen en rentes. Ook houdt de bank toezicht op pensioenfondsen, verzekeraars, banken en andere financiële ondernemingen zoals trustkantoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goud, geld, banken en toezicht"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Betalingsverkeer
Schrijf mee!