InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > AliExpress, goedkope Chinese webshop

AliExpress, goedkope Chinese webshop

AliExpress, goedkope Chinese webshop Het label 'Made in China' wordt al snel geassocieerd met goedkope spullen. In Nederland betaalt u wel een hoger bedrag voor deze spullen dan wanneer u ze direct bij de producent vandaan zou halen. Daarom is AliExpress is het leven geroepen: een webshop die Chinese goederen voor een extreem lage prijs aanbiedt.

Alibaba

In 1999 richtte Jack Ma de website Alibaba.com op. Dit was een bedrijf gericht op het samenbrengen van Chinese producenten en buitenlandse handelsbedrijven. Die kunnen dan rechtstreeks bij de producent hun spullen bestellen (meestal in grote hoeveelheden (bulk)), waardoor de prijs erg laag is. AliExpress is een dochterbedrijf van Alibaba, dat een kleinere vorm van het immens grote bedrijf is. Consumenten kunnen hier kleine hoeveelheden Chinese spullen aanschaffen. Dit gebeurt via zogenaamde 'shops', AliExpress verkoopt zelf helemaal niets.

Waarom zo goedkoop?

Als u bij AliExpress bestelt, koopt u direct bij de producent of groothandel. Dat maakt het heel goedkoop. Nog goedkoper wordt het als u een bulk (grotere hoeveelheid) bestelt. Op een verkooppagina staat hoeveel stuks u moet kopen om een lagere stukprijs te krijgen. Desalniettemin is de minimale hoeveelheid gewoon één stuk.

Let wel op bij een aankoop bij AliExpress: deze producten kunnen op de website van betere kwaliteit lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Het imago dat de Chinese industrie heeft is er niet voor niets, ook al verbetert de kwaliteit steeds meer. Maar wees bedachtzaam op het feit dat echte producten van (grote) A-merken niet op AliExpress verkocht worden. Desalniettemin zijn er ook producten van hoge kwaliteit te vinden.

Verzending en betaling

Standaard betaalt u bij AliExpress geen verzendkosten. Uw pakket wordt dan met China Post naar Nederland gebracht, meestal per boot. Dit kan erg lang duren (denk aan een maand), maar als u geluk hebt duurt het maar een week. Ook dit is weer afhankelijk van de verkoper. U hebt de keuze om een andere postmaatschappij te kiezen, zoals FedEx of TNT, maar hiervoor betaalt u al snel een hele grote som geld en kunt u net zo goed bij een Nederlandse webshop bestellen.

Voor betaling zijn vele mogelijkheden beschikbaar, maar ook dit kan weer afhankelijk zijn van de verkoper. Sommige ondersteunen PayPal, maar iDeal is algemeen ondersteund door AliExpress, dus u kunt gewoon via uw bank betalen. U betaalt via Alipay, een zogenaamd escrow-betalingssysteem. Hierdoor betaalt u in de eerste instantie aan Alipay, die doorgeeft aan de verkoper dat de betaling geslaagd is. Wel houdt het uw geld vast tot uw bestelling (goed) is aangekomen, zodat u, indien wenselijk, uw geld kunt terugvragen.

Aangezien uw bestelling wordt geïmporteerd vanuit China, bestaat de kans dat het pakket wordt gecontroleerd door de douane. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn, die u bij ontvangst van uw pakket moet betalen. Als u goederen hebt gekocht voor minder dan 22,- is er geen importbelasting aan verbonden. Als u 22 tot 150 euro betaald hebt en de douane controleert uw pakket, betaalt u geen invoerkosten, wel btw (dit kan 6 of 21 procent zijn, of niets). Meer informatie kunt u op de website van de Belastingdienst vinden.

Is AliExpress betrouwbaar?

Ja en nee. Zoals hierboven beschreven staat, werkt AliExpress met een escrow-betalingssysteem. Hierdoor bent u vrijwel verzekerd van een terugbetaling, mocht uw product niet of defect aankomen. Overigens is het aan te raden om voor de aankoop te checken wat eerdere kopers van de verkoper (en het betreffende product) vinden. Dit kan een goed inzicht geven in de betrouwbaarheid van een verkoper. Let dan ook op de hoeveelheid reviewers, want als dit er maar heel weinig zijn, is de gemiddelde waarde van de reviews een stuk minder nauwkeurig.

Er zullen altijd enkele verkopers op dit soort platforms aanwezig zijn die het doel hebben kopers op te lichten, maar als u goed oplet is de kans dat dit gebeurt heel erg klein. Daarnaast kunt u als u niets hebt ontvangen altijd uw geld terugvragen bij AliExpress.
© 2015 - 2019 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?Het Chinese online verkoopplatform AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Producenten uit China en omliggende landen v…
AliExpress - Betrouwbaar een product uit China bestellenAliExpress - Betrouwbaar een product uit China bestellenAliExpress is een Chinese website waar je veel verschillende producten kunt kopen. De veelal goedkope producten uit Chin…
Goedkope producten importeren uit ChinaGoedkope producten importeren uit ChinaOpzoek naar goedkope producten uit China? In dit artikel vindt u hoe simpel het is om hele goedkope producten vanuit Chi…
Chinese webwinkel AliExpress; bestellen bij AliExpressChinese webwinkel AliExpress; bestellen bij AliExpressAliExpress is een Chinese webshop en is de grootste online webwinkel ter wereld. AliExpress is een dochteronderneming va…
Aliexpress: Weave of nephaar kopenWe willen allemaal weleens een ander kapsel, mooie lange lokken, krullen, een sexy bob of misschien wel een pixie cut. V…
Bronnen en referenties
  • ChinaKopen, http://chinakopen.nl/aliexpress/, bezocht op 24-05-2015
  • Alibaba Help Center, http://service.alibaba.com/buyer/faq_detail/12320786.htm, bezocht op 24-05-2015
  • Belastingdienst, http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/, bezocht op 03-06-2015

Reageer op het artikel "AliExpress, goedkope Chinese webshop"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!