Maersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereld

Maersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereld Het containerschip Maersk Mc-Kinney Møller, van Maersk Line, is ten tijde van zijn tewaterlating - juli 2013 - het grootste containerschip ter wereld. Bijna twintigduizend containers kunnen in één vaart verscheept worden. Meer containers per vaart betekent goedkopere vrachtkosten per container. De reus vaart ondermeer van China naar Nederland en legt in de haven van Rotterdam aan. Een loodsboot loodst de reus dan de haven binnen. In 2014 liep de CSCL Globe van de Chinese rederij China Shipping Container Lines van stapel. Dat schip is in afmeting een fractie groter dan de Maersk Mc-Kinney Møller, maar in capaciteit iets kleiner. De CSCL Globe kan 18.270 containers in één keer vervoeren, het containerschip van Maersk kan daar nog eens 270 bovenop laden.

Maersk Mc-Kinney Møller

De Maersk Mc-Kinney Møller is een gigant die genoemd is naar de in 2012 overleden topman van Maersk van 1965 and 1993. Maersk Line is de wereldwijde container divisie van de AP Møller - Maersk Group. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoeren van goederen over de oceanen. Het eerste Maersk Line schip zeilde in 1904. Nu is het 's werelds grootste container rederij en oceaan carrier geworden.
De Maersk Line vloot omvat bijna 550 schepen en 2,2 miljoen containers. Het grootste schip is de Maersk Mc-Kinney Møller.
De maten van dit schip zijn:
  • 398 meter lang;
  • 58 meter breed;
  • 73 meter hoog.;
  • draaicircel vam 1,2 kilometer.

Gigantisch containerschip

Het gigantische containerschip dat in juli 2013 te water werd gelaten kan in één keer 18.270 containers de oceaan overvaren. Dat zijn tweeduizend containers meer dan het schip dat tot aan de bouw van deze reus de grootste was, de Marco Polo van de concurrent CMA CGM en 270 meer dan de CSCL Globe uit 2014.

Bron: Maersk Line, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Maersk Line, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Pendelen tussen Europa en China

Het grote schip gaat pendelen tussen Europa en China, via de belangrijkste handelsroute van de wereld. Een groot schip als dit houdt de handelswaar goedkoop, want hoe groter het schip hoe lager de transportkosten. Hij gaat ondermeer vervoeren:
  • Sportschoenen;
  • keukengerei;
  • computergames;
  • auto-onderdelen.

Duurzaam vervoer

Een groot schip als dit is duurzaam vervoer, zegt Maersk daar zelf over. Als de goederen die dit schip in één keer kan vervoeren via vrachtwagens zou worden getransporteerd, dan was de mlieubelasting vele malen groter dan met het schip dat heel veel containers tegelijk kan vervoeren. Het schip is speciaal gebouwd om de transportkosten van Maersk te verlagen. Er kleven ook nadelen aan een groot schip als de Maersk Mc-Kinney Møller. De draaicirkel is groot en de diepgang ook, waardoor ze niet meer in elke haven terecht kan.

Rotterdam en de Maasvlakte

In Europa is Rotterdam met de Maasvlakte de best toegankelijke haven voor de reus. Rotterdam is blij dat het schip haar haven aandoet, maar tegelijkertijd vraagt het ook weer een investering van de haven. De sleepboten moeten berekend zijn op de reuzen en dat vraagt nieuwe boten. De loodsen trainen speciaal om het grote containerschip veilig aan de kade te krijgen. De maat van het schip bepaalt de techniek van het aanleggen. Grote schepen vangen veel wind en daar moeten de loodsen rekening mee houden. Als het schip bijvoorbeeld te hard tegen de kade aanknalt, dan kan er schade aan het schip en aan de kade ontstaan. In het slechtste geval is de kade helemaal kapot gevaren. Aanleggen gaat over de laatste meters centimeter voor centimeter. Het schip weegt zelf 55.000 ton en de lading nog eens 192.800 ton. Samen is dat een grote kracht als dat te hard tegen de kade botst. De loodsen oefenen daarom het aanleggen.

Kleinere schepen

Eenmaal in de haven zullen de containers in kleinere schepen verder vervoerd worden. Het grote schip komt het binnenland niet in. Rotterdam krijgt de rol van verdeelstation.

Triple-E klasse

Maersk heeft nog negentien van deze giganten in de bestelling, die 190 miljoen dollar per stuk kosten. Het zijn containerschepen van de Triple-E klasse die 19.630 containers kunnen vervoeren. Triple-E staat voor Economy Scale, Energy Efficiency en Environment. Ze moeten de goederen tussen China en Europa vervoeren, een goederenstroom die alsmaar groter wordt. Er komt veel uit China naar Europa en er gaat steeds meer van Europa naar China. Maersk is er klaar voor.

Hoofdkwartier Maersk

  • Esplanaden 50
  • 1098 Kopenhagen
  • Denemarken

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
MSC Zoe en MSC Oscar – grote containerschepenMSC Zoe en MSC Oscar – grote containerschepenDe schepen die vracht vervoeren en de cruiseschepen worden steeds maar groter. De MSC Oscar en de MSC Zoe zijn reuzen di…
Het loodswezen: dienstverlening op zeeHet loodswezen: dienstverlening op zeeEen loods is een specialist die heel erg goed bekend is met een (gedeelte van) een vaarwater. De loods heeft een adviser…
Containerschepen: giganten van de zee en havensContainerschepen: giganten van de zee en havensVanaf het moment dat de container zijn intrede deed als middel om goederen te vervoeren is de mondiale vervoerssector in…
Duurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDuurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDe Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorge…

Persoonlijk failliet laten verklaren: regels en voorwaardenJe persoonlijk failliet laten verklaren is geen prettige beslissing, maar in bepaalde gevallen echter wel de beste besli…
Van betweter tot uitsteller - tien vervelende collega'sVan betweter tot uitsteller - tien vervelende collega'sJe kent het wel: je bent in bespreking en alles wat je zegt wordt tenietgedaan door je collega, die allemaal betere oplo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maersk Line, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Leeuwarder Courant
  • www.maerskline.com
  • www.marinetraffic.com
  • www.wikipedia.org
  • http://www.nu.nl/binnenland/3970252/grootste-containerschip-wereld-gearriveerd-in-rotterdam.html geraadpleegd op 23 april 2016
  • http://www.transport-online.nl/site/59918/maersk-line-bestelt-elf-zeer-grote-containerschepen-bij-dsme/ geraadpleegd op 23 april 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maersk_triple-E geraadpleegd op 23 april 2016
  • Afbeelding bron 1: Maersk Line, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.