Van betweter tot uitsteller - tien vervelende collega's
Je kent het wel: je bent in bespreking en alles wat je zegt wordt tenietgedaan door je collega, die allemaal betere oplossingen heeft, volgens hem. De betweter is misschien wel een van de meest irritante collega's die je kunt hebben op de werkvloer. Of wat dacht je van die ene collega die zijn werk nooit af heeft en al zijn taken continue blijft uitstellen. Je vraagt je soms af waarom hij überhaupt ooit zijn aangenomen. Hoe irritant deze collega's ook mogen lijken, ze zorgen in ieder geval voor een dynamische omgeving. Hieronder vind je de tien meest irritante collega's die je kunt hebben en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
De onderbreker
Dit type collega komt om de haverklap een praatje maken. Dat is natuurlijk ook gezellig en goed voor de werksfeer, maar soms vergeet hij dat je ook nog moet werken. Je deadlines en telefoontjes wachten niet. Ze lijken altijd precies op het moment langs te komen, dat het minst geschikt is.
Oplossing
Wees gewoon eerlijk tegen deze collega en zeg dat je een deadline hebt of dat je het druk hebt. Vaak hebben ze niet eens door dat ze je storen. Je kunt ook nog voorstellen om tijdens de lunch bij te praten.
De goochelaar
Deze collega weet altijd creatief met zijn tijd om te gaan en brengt flexwerken tot een heel nieuw niveau. Deze collega weet ook uiterst goed hoe hij het beste onder taken uit kan komen en heeft altijd excuses klaar waarom hij later is of eerder weg moet. De goochelaar weet altijd hoe hij zo min mogelijk kan doen op het werk en lijkt er altijd mee weg te komen.
Oplossing
Vertel hem precies wat je dwarszit wanneer hij bijvoorbeeld laat is. Vertel de gevolgen die het voor jou en je collega's heeft. Als dit niet werkt, kun je een gesprek aangaan met jullie manager.
De uitsteller
Wie kent deze niet? Voor de uitsteller is een deadline geen deadline, maar een indicatie wanneer werk af moet zijn. De uitsteller neemt de deadline ruim en dupeert hiermee zijn andere collega's.
Oplossing
Vertel continue dat zijn deadline er snel aankomt. Als je dit vaak genoeg doet, heb je kans dat hij eindelijk inziet dat hij zijn werk op tijd af moet hebben. Als dit niet werkt, lever dan je eigen werk op tijd in zonder zijn bijdrage, waarbij je de e-mails bijvoegt waarop je hem wijst op zijn deadline.
De nee-zegger
Wanneer een voorstel wordt gedaan, dan zal deze collega de eerste zijn die zegt dat het plan niet gaat werken en je je tijd verdoet. De nee-zegger is kritisch en lichtelijk negatief. Dit zal niet alleen tijdens zijn werk zijn, maar ook in relaties en vriendschappen.
Oplossing
Bedank de nee-zegger voor zijn input en vertel dat jij wel achter het plan staat en het daarom ook gaat uitvoeren.
De betweter
Iedereen heeft er wel een op kantoor. De mensen die vaak met zinnen komen als: "Ik zei het toch!" als er iets misgaat en "Dat was mijn idee!", als een voorstel juist complimenten krijgt. De betweter kan slecht tegen kritiek en zal zijn eigen fouten vaak proberen te maskeren.
Oplossing
Als een collega jaar na jaar promotie krijgt, dan kan hij denken dat hij beter is dan zijn andere collega's. Het beste wat je tegen de betweter kunt doen, is het met de manager bespreken. Wellicht kan hij hem wat extra taken geven om hem bezig te houden.
De schuldgever
Dit type collega weet altijd anderen de schuld te geven. Deze mensen hebben altijd een excuus klaar waarom ze een deadline gemist hebben en geven hier de schuld aan een andere collega, technische problemen of familieomstandigheden.
Oplossing
Gelukkig kunnen managers tegenwoordig vrij makkelijk zien welke medewerkers op deze manier te werk gaan. Meestal komen ze er een of twee keer mee weg, maar uiteindelijk lopen ze tegen de lamp. Als je in een situatie komt dat je collega jou de schuld geeft, praat dan met deze collega. Je moet duidelijk zijn dat je hier niet van gediend bent. Mocht dit niet werken, vraag dan een gesprek aan met je leidinggevende.
De roddelkont
Deze collega's zijn altijd op de hoogte van wat er in het bedrijf gebeurt. Het kan een roddel zijn over iemands privéleven of collega's die ontslagen zijn. Het is alsof ze niks beters te doen hebben dan zich bezighouden met iemand anders zijn leven.
Oplossing
Ga er nooit op in, wat de collega ook zegt. Hij beleeft alleen maar plezier aan de reacties van anderen. Er is niets mis met wat te vertellen over je eigen leven, bijvoorbeeld je relatie of kinderen. Maar geef nooit teveel informatie prijs aan mensen die je niet vertrouwt. Wanneer roddels gemeen worden, dan is het tijd om echt actie te ondernemen. Zeg dat je het er niet mee eens is dat hij zo over anderen praat en als hij ergens mee zit dat hij direct met diegene moet praten en niet achter iemands rug om.
De competieveling
Dit type collega wil het altijd beter doen dan anderen. Vragen en opmerkingen als "Hoe ver ben jij?" en "Dat heb ik veel beter gedaan" klinken regelmatig uit de mond van deze collega. Een beetje competitie is gezond, maar als het te ver gaat, komt dit de werksfeer niet ten goede.
Oplossing
Zeg tegen deze collega dat je op je werk bent en niet in een Olympisch Stadion.
De luidspreker
Deze collega is zachtgezegd nogal luidruchtig. Zowel aan de telefoon als in gesprek met een andere collega hoor je hem al van ver. De luidruchtigheid kan erg irritant zijn voor nabije collega's en kan tot gevolg hebben dat mensen zich niet meer kunnen concentreren.
Oplossing
Vraag of hij iets zachter kan praten. Vaak hebben de zogenoemde luidsprekers niet eens door dat ze zo hard praten en is het een gewoonte voor hen.
De engel
Deze collega zegt altijd ja. Het lijkt alsof het woord 'nee' niet in zijn vocabulaire voorkomt. Het is iemand die continue bezig om mensen te pleasen en gaat het liefst ook confrontaties uit de weg. Hij wil door iedereen aardig gevonden worden en durft daarom niet te zeggen wat hij echt denkt.
Oplossing
Vertel hem dat hij moet leren om ook 'nee' te zeggen en dat hij niet alles kan accepteren. Zeg hem dat mensen hem nog steeds aardig vinden, ook als hij 'nee' zegt.