De kosten om een tas te produceren in China
Een hele tas laten maken in China is soms voordeliger dan een rits kopen bij een Nederlandse stoffenzaak. Hoewel de prijzen wel hoger worden, is het nog steeds bijzonder goedkoop om je tassen in China te laten maken. Hoe is de prijs precies opgebouwd en waar moet je allemaal rekening mee houden?
De kosten voor het laten maken van tassen in China, en het naar Nederland halen, zijn als volgt opgebouwd.
Sample-kosten
Voordat je de tas in het groot gaat produceren, vraag je de fabriek om een sample maken. Dat gebeurt enerzijds omdat je precies wilt weten wat er straks gemaakt wordt en anderzijds kan de fabriek aan de hand van de sample een goede prijsopgave voor het product maken. De sample-kosten die in rekening worden gebracht zijn ongeveer vier keer de verwachte prijs van de tas. Als de fabriek verwacht dat ze je tas voor ongeveer 10 euro per stuk kunnen maken, betaal je voor een sample 40 euro. De fabriek begint meestal pas met de samples als het geld op hun rekening is gestort.
Tip: Spreek af dat als je de tas in productie neemt, de sample-kosten van de prijs worden afgehaald. Dat is een standaard afspraak, waar elke fabriek in meegaat. Je moet het alleen wel vooraf vragen.
Transport samples
Als je tevreden bent met de samples - voor zover je kunt zien op de foto's - laat je de samples naar Nederland komen zodat je de tas in handen kan beoordelen. Het transport kan je vaak regelen via de fabriek. Zij sturen het dan op via een Chinees transportbedrijf of DTH. De kosten van het transport komen wel voor jouw rekening.
Prijs van de bulk-productie en FOB-prijs
De prijs van de bulkproductie van je tassen wordt meestal per aantal berekend: hoe meer tassen je afneemt, hoe minder je per tas betaalt. Het minimum aantal is bijna overal 1.000 stuks of 500 stuks als het om duurdere modellen gaat. De prijs van de bulkproductie wordt meestal in FOB-prijs uitgedrukt. Het is de afkorting van Freight-on-Board of Free-on-Board, ofwel de prijs van de tassen inclusief het vervoer van de fabriek naar de haven. Een paar prijsvoorbeelden: voor een eenvoudige stoffen shopper ben je 1 tot 2 euro per tas kwijt, voor een messengerbag ongeveer 3 tot 4 euro per tas, een leren damestas kost tussen de 12 tot 18 euro en voor een grote leren weekendtas van goede kwaliteit wordt tussen de 30 en 80 euro gevraagd.
Tip: Spreek expliciet af dat de prijs die je afspreekt de FOB-prijs is. Als je dat nergens zwart op wit hebt staan, dan wordt ook het transport van de fabriek naar de haven apart in rekening gebracht. Afhankelijk van de locatie van de fabriek kan dat toch weer oplopen.
Transport naar Nederland
Het vervoer naar Nederland, dus de kosten vanaf de (lucht)haven bij een afgesproken FOB-prijs, verschillen enorm of je
per boot of per vliegtuig laat vervoeren. Per boot kan je, afhankelijk van hoe zwaar en hoe groot de dozen zijn die je laat vervoeren, uitgaan van ongeveer 10 tot 20 eurocent per tas. Als je de tassen per vliegtuig laat vervoeren, kan je de prijs vertienvoudigen. Je bent dan zeker 1 tot 2 euro per tas kwijt.
Tip: Neem een betrouwbare
internationale transporteur, die de weg in China kent én in Nederland. Het makkelijkst is om een transportbedrijf te nemen met een kantoor in Nederland.
Invoerrechten
Spullen op de vrije markt brengen in Europa, is niet gratis. Je betaalt bij de douane invoerrechten. De hoogte daarvan is afhankelijk van het product, het materiaal, het productieproces en het land van herkomst. Op de site van de belastingdienst kan je daar alles over vinden.
Tip: Er zijn transportbedrijven die de gehele
logistieke en financiële afhandeling bij de douane voor je regelen.
BTW
Behalve de invoerrechten betaal je ook al bij de douane de verschuldigde BTW voordat de goederen worden vrijgegeven. De BTW kan je natuurlijk terugvragen via je omzetbelastingaangifte.
Lees verder