Snel groeiende bedrijven: wat maakt ze succesvol?

Snel groeiende bedrijven: wat maakt ze succesvol? Topsectoren. Het klinkt vrij theoretisch. Ze zijn door het kabinet aangewezen als sectoren waar muziek (en dus geld) in zit. Hier vinden we als het goed is de snelle groeiers. Nu heeft het kabinet niet altijd gelijk. Maar uit onderzoek van Panteia/EIM blijkt dat de vlieger wel degelijk op gaat. In de topsectoren vind je bedrijven die het echt goed doen. Maar waarom eigenlijk? En welke kunst kun je afkijken van snel groeiende bedrijven? Het onderzoek geeft antwoord. Een van de begrippen die de politiek aan ons bestaan heeft toegevoegd, is 'topsector'. Een topsector is een gebied van bedrijfsactiviteit waarop we als land sterk staan op de wereldkaart. En dat zijn dus ook de sectoren waarmee de overheid zich wil profileren. Zelfs in tijden van bezuinigingen, maakt de overheid voor zulke topsectoren liefst 1,5 miljard euro beschikbaar! Van dat geld mogen - jawel - de toppers binnen bedrijven, overheid en kennisinstellingen bepalen waar het het best besteed kan worden.

Topsector presteert bovengemiddeld

Nu is op zich het begrip topsector vrij theoretisch. Zeker als het om overheidsbeleid gaat. Toch is er hier aantoonbaar reden om geinteresseerd te zijn in de topsectoren. Want in deze sectoren - Agrofood, Tuinbouw, High Tech, Energie, Logistiek, Creatieve Industrie, Life Sciences, Chemie en Water - zit een hoog aantal groeiers. Concreet blijkt uit een verkorte rapportage van onderzoeksbureau Panteia/EIM dat het aandeel snelgroeiende bedrijven op basis van omzet in de topsectoren hoger is dan in de ‘niet-topsectoren’. Daarbij is de kanttekening wel dat het aandeel snelle groeiers op basis van werkgelegenheid minder rooskleurig oogt.

Topsectoren: wat zijn dat?

Het Kabinet heeft 9 topsectoren aangewezen. Dit zijn sectoren waarin Nederland wereldwijd sterk is en waarvoor de overheid extra aandacht heeft. Het kabinet ziet de snelle groeiers als indicatoren voor de mate waarin onze Nederlandse economie zich kan aanpassen en vernieuwen. Voor de topsectoren maakt de overheid 1,5 miljard euro vrij. Topteams van bedrijven, overheid en kennisinstellingen maken voorstellen om deze middelen te besteden.

Economische groei en innovatie

Bedrijven die groeien helpen natuurlijk hun steentje bijdragen aan de economische groei op zich. Maar ook zijn het de groeiers die de middelen en het zelfvertrouwen hebben om innovatief en dynamisch te werk te gaan. Groeiers hebben een stimulerende werking op andere bedrijven, en richten de blik in hun branche op vernieuwing.

Wat helpt je bedrijf groeien?

Bedrijven op zoek naar succes, kunnen de kunst afkijken van het profiel van snel groeiende bedrijven. Belangrijke karakteristieken van snelle groeiers zijn onder andere ambitie, het zelf ontwikkelen van nieuwe productie en productieprocessen, branchekennis en goede managementvaardigheden.

Hoge omzet, snelle groei

Als je kijkt naar omzet, is het aandeel snelgroeiende bedrijven in de topsectoren hoger dan in niet-topsectoren. Het verschil is echter niet wereldschokkend: 21 tegenover 18 procent. Maar dat aandeel verschilt wel sterk per sector. Verrassend misschien, maar de topsector 'creatieve industrie' zet de teller maar liefst op 53 procent! Ook de topsectoren Life Sciences, Tuinbouw, Energie, en Mainports en Logistiek leveren een bovengemiddeld aandeel in snelgroeiende bedrijven. Daar staan de High Tech, Agrofood en Chemie tegenover. Opvallend genoeg staan die voor een betrekkelijk laag aandeel snelgroeiende bedrijven.

Werkgelegenheid niet zo rooskleurig

Als je het aandeel snelle groeiers bekijkt op ontwikkeling van de werkgelegenheid, krijg je een heel wat minder rooskleurig plaatje. Topsectoren doen het nota bene net wat minder goed op het gebied van de werkgelegenheid dan de niet-topsectoren (11 procent tegenover 14 procent). Hoe komt dat? Binnen de topsectoren zitten typisch naar verhouding veel bedrijven die kapitaalintensief opereren. Dat kenmerk betekent gewoonlijk ook een minder grote werkgelegenheidsgroei. Ook blijkt dat in deze sector de arbeidsproductiviteit sterk groeit - dat kan ook een flinke rem zijn op de behoefte aan personeel.Fijn voor de bedrijfstopper, minder fijn voor werklustigen.

Wie en wat?

Panteia/EIM voert voor het ministerie van Economische Zaken het meerjaren onderzoeksprogramma 'MKB en Ondernemerschap' uit.
© 2012 - 2020 Mariawrites, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Business to business: het 'onbetaalde-rekeningenmonster'Business to business: het 'onbetaalde-rekeningenmonster'Onbetaalde facturen. In slechte economische tijden komt een kettingreactie op gang. De consument betaalt niet of te laat…
Definitie van outsourcingDefinitie van outsourcingLees hier alles over outsourcing. Steeds meer bedrijven outsourcen werk naar gespecialiseerde bedrijven, lees hier waaro…
Bedrijven en ondernemingenBedrijven en ondernemingen hebben te maken met producten en diensten. Elk bedrijf heeft zijn eigen producten en diensten…
BedrijfswaarderingBedrijfswaarderingBedrijfswaarderingen spelen een belangrijke rol bij het aan- en verkopen van een onderneming, het verhandelen van aandel…

De onderneming: (groene) kernwaardenDe onderneming: (groene) kernwaardenDe kernwaarden van je onderneming uiten is steeds belangrijker. Je identiteit als ondernemer trekt eerder de juiste mens…
Legionella door natte koeltorens: vindplaats en wetgevingLegionella door natte koeltorens: vindplaats en wetgevingDe bacterie Legionella pneumophila kan de legionellagriep of de veteranenziekte veroorzaken. De legionellagriep is relat…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Panteia/EIM

Reageer op het artikel "Snel groeiende bedrijven: wat maakt ze succesvol?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 26-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!