Business to business: het 'onbetaalde-rekeningenmonster'

Business to business: het 'onbetaalde-rekeningenmonster' Onbetaalde facturen. In slechte economische tijden komt een kettingreactie op gang. De consument betaalt niet of te laat, kleine bedrijven betalen vervolgens ook niet of te laat, en zelfs grote bedrijven én de overheid komen uiteindelijk in beeld als slechte betalers. Dat blijkt ook weer uit onderzoek van EIM/Panteia. Deze olievlekwerking treft de meerderheid van de onderzochte bedrijven, en reikt al snel over zakelijke grenzen heen: vooral kleine ondernemers kunnen de nodige privéuitgaven niet meer doen. De cijfers, de feiten en de tips om uit de spiraal te komen. Dat klanten het steeds moeilijker vinden om hun rekeningen te betalen, is geen nieuws meer. Maar hoe zit dat in het business-to-business-circuit? Worden ondernemers door andere ondernemers nog wel op tijd betaald voor hun diensten of producten? Panteia/EIM deed onderzoek naar het betalingsgedrag van MKB-ondernemers. De conclusie: ook business-to-business (kortweg B2B) betalingsgedrag lijdt onder de slechte economische omstandigheden. Zes op de tien ofwel 60% van de bedrijven die het moeten hebben van zakelijke afnemers worden geconfronteerd met te laat betaalde facturen.

Zelfs de overheid betaalt te laat

De standaard verplichte betalingstermijn van dertig dagen wordt zeker niet door alle overheidsinstanties gehaald. Het onderzoek van EIM/Panteia becijfert dat twee derde van de B2B-bedrijven in het MKB diensten of producten levert aan overheid en semi-overheid. Bijna vier op de tien (38%) van deze bedrijven wordt geconfronteerd met overschrijdingen van de betalingstermijn. En dat is veel.

'Doorgeschoven' problemen met eigen betalingsgedrag

Van de onderzochte B2B-bedrijven heeft, zo wijst het onderzoek uit, een flink deel te maken met soms ernstige consequenties van de wanbetaling door afnemers. Eén van de vijf MKB-bedrijven die business to business diensten en producten levert, laat weten dat er problemen ontstaan door de niet of te laat betaalde facturen. Het belangrijkste gevolg is dat bedrijven zelf met betalingsachterstanden komen te zitten of op problematische wijze rood komen te staan bij de bank. Iets minder frequent maar belangrijk vanwege de 'zware' aard van de consequenties: er is een aantal bedrijven dat nota bene met incassoprocedures en leveringsstops geconfronteerd wordt door het betalingsgedrag van andere firma's.

Betalingsproblemen, privéproblemen

Kleine bedrijven hebben een veel nauwere band tussen privé en zakelijk. Daarom mag het geen verwondering wekken dat bijna één op de vijf ofwel 20% van de kleinste bedrijven uit het onderzoek privéproblemen meldt vanwege de zakelijke betalingsproblematiek. Met name zzp’ers en bedrijven met ten hoogste drie werknemers laten weten dat privéproblemen ontstaan, zoals het niet meer kunnen doen van de noodzakelijke uitgaven.

De meeste B2B-bedrijven worden te laat betaald

De vuistregel is, dat vier van de vijf MKB-bedrijven ten minste deels aan zakelijke klanten leveren. Zulke B2B-bedrijven halen uit deze contacten gemiddeld twee derde van hun omzet. Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van deze B2B-bedrijven, ruim 60%, geconfronteerd wordt met niet of te laat betaalde rekeningen. (Dit geldt voor 44% van alle MKB-bedrijven). Als rekeningen te laat of niet betaald worden, gaat het in bijna de helft ofwel 45% van de gevallen om kleine bedrijven. Toch betaalt nog ruim een kwart ofwel 26% van grote bedrijven te laat. En zelfs bij de overheids- en andere instellingen is ruwweg één op de twintig betalingsrelaties problematisch: het gaat dan om 6% van overheidsinstellingen, en 5% van andere instellingen.

Wat te doen?

In recessietijd raken we al snel in een negatieve spiraal van niet of laat betaald worden, en dus zelf ook niet of laat betalen. Bewustwording is punt één, maar actie is goud waard. Zeker kleine bedrijven worden anders in hun voortbestaan bedreigd. Optimaliseer het debiteuren- en betalingsbeleid als volgt:
  • Bied een korting bij tijdige betaling. Zelfs enkele procenten korting kunnen de afnemer over de streep trekken en uw factuur voorrang bezorgen.
  • Stel een betalingstermijn vast en houd de klant eraan. Een aanslepende factuurkwestie is een slapende hond die u wél wakker moet maken, en houden. Ga bijtijds in overleg als het betalingsprobleem blijft: wat gaan we hieraan doen, en op welke data, manieren, voor welke bedragen? Maak het concreet.
  • Doe vooronderzoek als u een nieuwe cliënt gaat beleveren. Geldzaken zijn zaken van vertrouwen. Zeker in deze economie. Is deze uw vertrouwen waard? Hoe is de financiële positie? Bestaat het bedrijf al lang?
  • Factureer grote klussen in deelfacturen.
  • Ken uw grenzen, en wel vooraf. Welke financiële risico's wilt en kunt u dragen met deze specifieke klant? Lever niet zomaar verder als er een achterstand is opgelopen, ga niet zomaar met een nieuwe klant in zee, en ga niet in een zwak moment akkoord met voorwaarden die u nadelig of wankel lijken.
© 2012 - 2020 Mariawrites, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
Debiteurenbeheer, het opzetten van debiteurenadministratieDebiteurenbeheer, het opzetten van debiteurenadministratieIedere onderneming die goederen of diensten verkoopt, heeft te maken met debiteuren. Hier hoort natuurlijk een goed geor…
Debiteuren beheer, wat is het?Debiteuren beheer, wat is het?Voor ondernemingen is het van groot economisch belang dat haar klanten de facturen tijdig betalen. De onderneming heeft…
Basisbegrippen van het boekhoudenBasisbegrippen van het boekhoudenHet is verplicht om de boekhouding van je bedrijf bij te houden. Het is namelijk de basis van een gezond bedrijfsbeheer…

Beginnen als professioneel fotograaf, hoe doe je dat?Beginnen als professioneel fotograaf, hoe doe je dat?Wanneer je geen baan kan vinden en fotograferen je grootste hobby is kan je er aan denken om van je hobby je werk te mak…
ZZP'ers en Belastingdienst: convenant biedt voordelenZZP'ers en Belastingdienst: convenant biedt voordelenDe manier waarop ondernemingen aangifte doen bij de Belastingdienst is in beweging. Het sleutelwoord: het convenant, waa…
Bronnen en referenties
  • Persbericht EIM/Panteia

Reageer op het artikel "Business to business: het 'onbetaalde-rekeningenmonster'"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 29-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!