De impact van het internet op het verdienmodel
De wijze waarop een bedrijf geld verdient, wordt het verdienmodel genoemd. Nu mensen steeds meer doorbrengen op het internet wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om klanten te binden via het internet. Daar is het voor de klanten gemakkelijk om producten te vergelijken en informatie te vinden over alle mogelijke aankopen. Het internet zorgt voor nieuwe verdienmodellen en het is aan bedrijven om daar op de juiste manier mee om te gaan.
Internet en nieuwe verdienmodellen
Omdat het internet voor vrijwel iedereen toegankelijk is, zeker in Westerse landen, is het tegenwoordig de meest bezochte marktplaats van de wereld. Waar het internet eerst alleen maar websites bevatte die informatie toonden, zijn we nu al veel verder. Het is mogelijk voor ieder individu om bij te dragen aan de content die op het internet te vinden is. Ongelooflijk veel mensen zijn actief op Facebook, Twitter en vergelijkbare websites. Iedereen met internet heeft wel eens iets gezocht via een zoekmachine, en de meesten van ons hebben wel eens iets gekocht via het internet. Iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan het internet van nu. Denk maar eens aan de foto’s die je met je vrienden deelt via Facebook, of het grappige filmpje dat je op YouTube hebt geüpload. De activiteit van mensen op het internet zorgt voor nieuwe kansen. Er is geld te verdienen op het internet.
Hoe bedrijven reageren op het internet
Webwinkels zijn een duidelijk voorbeeld van hoe bestaande bedrijven inspringen op de populariteit van het internet. Één van de eerste bedrijven met een fysieke winkel die de stap naar het web aandurfde was Wehkamp. Het warenhuis dat in 1957 werd opgericht begon in 1997 als één van de eerste bedrijven met het opzetten van een webwinkel. Zij zagen al snel in dat het verkopen via een webwinkel meerdere voordelen heeft ten opzichte van een fysieke winkel.
- Zo kan een webwinkel 24 uur per dag, zeven dagen in de winkel toegankelijk zijn voor klanten zonder dat er personeel nodig is om de klanten te helpen.
- Personeel is sowieso een stuk minder nodig, aangezien de klanten niet direct in contact komen met het personeel en zelf hun weg zoeken door de webwinkel.
- Daarnaast levert een webwinkel ook het voordeel op dat het niet plaatsgebonden is, waardoor het voor iedereen met toegang tot het internet toegankelijk is.
- Een webwinkel is een stuk voordeliger dan de huur of aanschaf van een bedrijfspand.
- Een bedrijf heeft de mogelijkheid om een groter assortiment aan te bieden in een webwinkel vergeleken met een fysieke winkel, en heeft tegelijkertijd minder voorraad nodig.
Het is dus niet vreemd dat tegenwoordig vrijwel alle grotere bedrijven een webwinkel hebben geopend.
Het internet verandert verdienmodellen
Dropshipping
Bij dropshipping verdien je geld door producten te verkopen van een ander bedrijf. Over de producten die je verkoopt krijg je van de leverancier een commissie, een vergoeding per verkocht product. Dropshipping is een goede manier om geld te verdienen zonder zelf veel te moeten investeren. Het enige wat je nodig hebt is een webwinkel, of een ander soort verkoopkanaal, waarna je de orders aflevert bij de leverancier. Jouw taak bij dropshipping is om de producten van je leverancier te verkopen. Eigenlijk werk je dus als onderdeel van de marketing van je leverancier.
Affiliate marketing
Is een vorm van internetmarketing waarbij je als affiliate (tussenpersoon) geld verdient aan online advertenties voor producten en/of diensten van een ander. Het kan ook andersom werken, dus dat je gebruik maakt van affiliates om jouw producten te promoten op het internet.
Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden voor fysieke winkels die het internet willen gebruiken om hun producten te verkopen. Maar er komen ook steeds meer bedrijven die alleen maar gebruik maken van bijvoorbeeld een webwinkel, en niet eens een fysieke winkel hebben. Of bedrijven zoals Facebook en Twitter, die weer een heel ander verdienmodel hebben dan fysieke winkels. Het internet heeft de verdienmodellen van bedrijven veranderd, zoveel is duidelijk.