InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zelfstandige: werken als ZZP'er in de bouw

Zelfstandige: werken als ZZP'er in de bouw

Zelfstandige: werken als ZZP'er in de bouw Er zijn steeds meer mensen die werken als ZZP'er in de bouw. Er zijn verschillende redenen waarom zij werken als Zelfstandige in de bouw. Soms zijn zij ontslagen, maar soms kunnen zij ook meer verdienen. Een ZZp'er is wel verantwoordelijk voor zijn eigen verzekering, pensioen, boekhouding, facturering en het werven van opdrachten. Een voordeel is dat ze zelf hun uren kunnen indelen. Er is een groeiend aantal Zelfstandige Zonder Personeel werkzaam in de bouw. De afkorting daarvoor is ZZP'er. Dit fenomeen komt sinds een aantal jaren steeds meer voor, niet alleen in de bouw. Er zijn verschillende verklaringen voor het groeiende aantal ZZP'ers. Zeker in tijden van economische voorspoed kwamen veel bouwvakkers er achter dat zij meer konden verdienen als Zelfstandige. Wanneer zij voor een aannemer werken, dan zij zijn in loondienst en is hun salaris beperkter. Ook kunnen zij wanneer zij Zelfstandig zijn een betere indeling maken van hun eigen werkuren. Ironisch genoeg groeit het aantal Zelfstandigen ook in tijden van economische crisis. Dit komt omdat de bouw meestal de sector is die het hardst getroffen wordt in tijden van crisis. Werkgevers moeten dan mensen ontslaan. Omdat veel bouwvakkers geen ander beroep hebben geleerd gaan zij vaak verder als Zelfstandige.

Werken als Zelfstandige in de bouw

Er komt veel bij kijken wanneer iemand besluit om als Zelfstandige te gaan werken. Zo zijn veel dingen minder goed geregeld dan wanneer hij in dienst is van een werkgever. De Zelfstandige moet zelf zorg dragen voor veel meer zaken. Zo heeft hij geen automatisch recht op een uitkering wanneer hij niet in loondienst. Hij moet zich daar dus extra tegen verzekeren. Ook heeft hij geen automatische pensioenopbouw meer. Ook daar moet hij zich dus voor bij verzekeren. Daarnaast moet hij ook bijvoorbeeld een extra ongevallenverzekering afsluiten. Iemand moet zich niet verkijken op de kosten die al deze verzekeringen met zich meebrengen wanneer hij of zij zelfstandig wordt.

Verkrijgen van opdrachten voor ZZP'ers in de bouw

Ook zullen ZZP'ers in de bouw zelf een inspanning moeten leveren om opdrachten binnen te krijgen. Daarvoor kon dat nog niet via de aannemer, maar wanneer iemand een Zelfstandige wordt zal hij zelf zijn best moeten doen om klanten te werven. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen. Het is in ieder verstandig op een goed netwerk te hebben in de bouw en aannemers laten weten dat u beschikbaar bent. Soms is het ook mogelijk met uw oude baas afspraken te maken hierover. Het is verstandig om dit te doen terwijl u nog voor hem werkt. Ook moet u zich op dat moment al afvragen of u voldoende klanten zult kunnen werven om als Zelfstandige te gaan werken.

Boekhouden voor ZZP'ers in de bouw

U moet er ook rekening mee houden dat u uw eigen administratie moet doen wanneer u als Zelfstandige gaat werken. Dit is voor veel bouwvakkers lastig, want een van de redenen waarom zij meestal bouwvakker zijn geworden is omdat ze niet houden van kantoorwerk. U zult bijvoorbeeld uw eigen belastingaangifte moeten doen, maar ook zelf facturen moeten opstellen en deze gaan versturen. U heeft daar ook een goed boekhoudingssysteem voor nodig. Dit zou eventueel kunnen met behulp van Excel, maar u kunt er ook voor kiezen om een speciaal boekhoudsysteem aan te schaffen. Een andere mogelijkheid die u heeft is om uw boekhouding uit te besteden. Er zijn speciale boekhoudkantoren die de boekhouding doen voor ZZP'ers. Dit brengt uiteraard wel kosten met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • www.fnvzbo.nl/121/vraag-16-zijn-de-arboregels-hetzelfde-voor-werknemers-en-zzp-ers-in-de-bouw

Reageer op het artikel "Zelfstandige: werken als ZZP'er in de bouw"

Reactie

J. T., 29-10-2014 16:06 #1
ZZP'ers moeten wel voor die weg kiezen. Na de grote crisis zaten velen thuis, gingen aannemers terecht of onterecht failliet. Wanneer je nu als bouwvakker een baan wilt vinden kan je een 0 uren contract krijgen. Weg met je toekomstig pensioen en aanvullende rechten. Ook wanneer je een ongeluk krijgt, het enige is dan de bijstand. De verzekeringen zijn bijna niet te betalen voor ZZP'ers, en de aannemers maar lachen, wat hebben ze het toch mooi gespeeld!

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!