InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Zzp: zelfstandig werken als kapper

Zzp: zelfstandig werken als kapper

Zzp: zelfstandig werken als kapper Steeds meer kappers kiezen er voor om als zelfstandige zonder personeel (zzp) te gaan werken. Dit komt omdat dit beter verdient dan wanneer zij in loondienst zijn. Er zijn ongeveer tienduizend zelfstandige kappers. Een groot deel van hen werkt vanuit huis. Ook zijn er kappers die tevens schoonheidsspecialist zijn. Dit komt omdat daar vanuit de markt steeds meer vraag naar is. Als zzp'er is het belangrijke een goede verzekering te hebben. Het is tegenwoordig vrij makkelijk om als zelfstandig kapper aan het werk te gaan. Sinds een aantal jaren zijn vakdiploma's niet meer vereist en daarom is het in principe voor iedereen mogelijk om als kapper aan het werk te gaan. Uiteraard is het wel belangrijk om vakkennis in huis te hebben, want anders zal de klant niet tevreden zijn en vervolgens ook niet meer terugkomen. Maar wanneer iemand over voldoende vakkennis beschikt kan hij of zij in principe aan het werk als kapper. De schatting is dat er rond 2011 ongeveer tienduizend zelfstandige kappers waren. Daarvan werken er zo'n zesenzeventighonderd vanuit huis. De gemiddelde leeftijd ligt op 42 jaar en 92 procent van hen is vrouw.

Het salaris van een zelfstandige kapper

Veel kappers kiezen er voor om zelfstandig te worden omdat dat beter verdient. Zij krijgen bij een vrouwelijke klant gemiddeld tussen de twintig en dertig euro betaald. Voor een mannelijke klant is dat gemiddeld tussen de dertien en twintig euro. Dit verschil komt voornamelijk omdat er bij vrouwen veel meer bij komt kijken, omdat zij veeleisender zijn en hun haar meer onderhoud vraagt. Ook hebben zij simpelweg meer haar.

Kosten en verzekeringen voor zzp'ers die als kapper werken

Een voordeel van het uit huis werken is dat er geen dure kosten gemaakt hoeven te worden voor het huren van een ruimte. Een groot deel van de kosten van kapsalons gaat zitten in de huur van de ruimte. Voor een beginnende kapper is dat niet te betalen. De enige mogelijkheid die zij hebben is of zelfstandig te worden, of in loondienst te gaan werken. Op die manier kunnen zij mogelijk na verloop van tijd een kapperszaak overnemen, maar zij zijn wel altijd afhankelijk van de wensen van de werkgever. Het voordeel van een kapper is dat hij of zij weinig ruimte nodig heeft. Daardoor kunnen zij bijvoorbeeld vanuit huis werken of er voor kiezen bij de klant aan huis te kopen. In dat geval worden daarvoor uiteraard wel extra kosten in rekening gebracht. Een nadeel voor een zelfstandige is wel dat zij zelf hun verzekeringen, zoals een pensioenverzekering en een ziekteverzekering moeten afsluiten. Wanneer zij in loondienst zijn doet hun werkgever dat.

Voordelen van het zelfstandig werken als kapper

Het voordeel van het werken als zzp'er is dat zij zelf hun eigen tijdsindeling kunnen bepalen en daardoor zelfstandiger zijn. Een nadeel vinden veel zelfstandige kappers wel dat zij opeens zelf de boekhouding moeten gaan doen. Deze administratie is overigens wel uit te besteden, maar dat brengt wel kosten met zich mee. Veel kappers verrichten een deel van hun werk zwart. Dat is relatief makkelijk doordat de klanten vaak contant betalen en het voor de Belastingdienst nauwelijks mogelijk is om inspecties te houden wanneer de kapper vanuit huis werkt.

De kapper als schoonheidsspecialist

Een nieuwe trend is overigens dat steeds meer kappers ook worden opgeleid tot schoonheidsspecialist. De vraag naar een totaalpakket van diensten neemt steeds meer toe. De klant wil het het liefst zo simpel mogelijk houden. Zij wil niet naar de ene zaak om daar het haar te laten knippen, vervolgens ergens anders om de nagels te laten doen en dan weer naar een andere plek voor de make-up. Het is dus ideaal als een kapper van meerdere markten thuis is. In dat geval kan deze ook meer verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zzp: zelfstandig werken als kapper"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Zzp
Schrijf mee!