Post: het verzenden van een postpakket
De afgelopen jaren is de markt voor postpakketten snel gegroeid. Een van de grootste aanbieders is op dit moment nog PostNL. De kosten voor het versturen van pakketten via dit bedrijf liggen wel relatief hoog. SelectVracht en DHL zijn relatief goedkoper, ook al is de service minder goed. Voor het verzenden van postpakketten naar het buitenland kan de consument ook terecht bij het bedrijf UPS en het postbedrijf Kiala. Lees er alles over in dit artikel.
De laatste jaren is de postmarkt voor een groot deel gekrompen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de opkomst van het internet. Daardoor worden steeds meer rekeningen per e-mail verstuurd en is er minder postverkeer nodig. Als eerste stapten de consumenten over op e-mail en daardoor werden er nauwelijks meer brieven gestuurd. Intussen versturen de meeste bedrijven ook het grootste deel van hun post via het elektronisch verkeer. De meeste banken versturen bijvoorbeeld geen rekeningoverzicht meer, omdat de meeste consumenten intussen internetbankieren. Alleen overheden versturen hun post vaak nog via het gewone verkeer, vooral omdat zij daar (nog) wettelijk toe verplicht zijn.
Krimp van de postmarkt
Postbedrijven hebben erg te leiden door de krimp van de postmarkt. Intussen is de markt voor pakketten wel snel gegroeid. Dit komt omdat consumenten steeds meer spullen via het internet bestellen. Deze spullen moeten bezorgd worden en daar proberen de postbedrijven op in te spelen. Tegelijkertijd zijn er kapers op de kust. De postmarkt was lange tijd in handen van TNT, tegenwoordig bekend onder de naam PostNL. Zij had als enige de toestemming van de overheid om brieven te versturen. Voor postpakketten lag dat echter anders. Daarvoor was geen vergunning nodig. Daardoor zijn veel bedrijven in het gat gesprongen en zijn de concurrentie met elkaar aangegaan.
Postpakketten versturen via PostNL
PostNL is op dit moment nog steeds de grootste en bekendste pakketvervoerder. Het is aantrekkelijk om via hun het pakket te versturen, omdat de consument het ergens anders kan ophalen wanneer hij of zij niet thuis is. Dit kan bijvoorbeeld bij een postkantoor of boekhandel. Een nadeel van PostNL is dat deze relatief duur is, vooral als pakketten naar het buitenland moeten worden verstuurd. Vooral consumenten versturen hun pakketten meestal nog via PostNL. Mensen met een eigen webwinkel of andere bedrijven die veel post versturen zouden er goed aan doen verder te kijken.
Postpakket versturen via DHL en SelectVracht
De budgetvariant PostNL is Select Vracht. Zij zijn onderdeel van het bedrijf DHL. Zij wordt gezien als een B-merk. De prijs is een stuk goedkoper, maar wanneer de consument niet thuis is moet hij het pakket vaak ophalen om een afgelegen locatie. Een webwinkel zou daar rekening mee moeten houden. Het kan voor de klant een overweging zijn om daarom de volgende keer ergens anders te bestellen. Select Vracht verstuurt vooral post van het bedrijf naar de klant. Dit wordt ook aangeduid als B2C. Dit staat voor Business to Consument. DHL verstuurt vooral post van bedrijf naar bedrijf. De afkorting die daarvoor gebruikt wordt is B2B. Deze afkorting staat voor Business to Business.
Andere verzenders van postpakketten
Het bedrijf Kiala is ook een concurrent van PostNL. Zij richt zich vooral op het network van bouwmarkten. Die hebben vaak grotere vrachten die ook verstuurd worden. Een ander bedrijf is GLS. De bezorging daarvan staat echter als relatief slecht bekend. Dat komt omdat de bezorgers ZZP’ers zijn en daardoor altijd pas op een later moment worden ingeschakeld. Een bedrijf dat vooral international in het buitenland actief is op het gebied van pakketten is UPS. De kosten liggen wel iets hoger, maar de bezorging staat bekend als betrouwbaar.