Kapsalon: haren laten knippen en stylen bij BrainWash

Kapsalon: haren laten knippen en stylen bij BrainWash Het bedrijf BrainWash zorgt voor een revolutie in kappersland. Het bedrijf is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een beduchte prijsvechter. Andere kapsalons vrezen de komst van een vestiging van BrainWash in hun buurt. De kappersketen is daar in geslaagd door voor een lage prijs het haar te laten knippen en stylen. Ook zijn er ruime openingstijden. De kappersketen BrainWash zorgt voor een kleine revolutie in de kappersbranche. De keten begon in 2006 en was een initiatief van de broers Martijn en Mareno de Kort. Zij stelden zich de vraag hoe de ideale kapsalon er uit zou moeten zien. Daarvoor keken ze veel rond bij andere zaken. Vervolgens kwamen ze met hun eigen concept. Het meest opvallende is dat iedereen zich tegen de zelfde lage prijs zijn haar kan laten wassen, knippen en stylen. In 2010 bedroeg die prijs 14,00 euro. Daardoor zijn ze goedkoper dan veel andere kapsalons en trekken ze ook veel klanten. Een ander opvallend punt zijn de lange openingstijden. De meeste zaken van BrainWash zijn open van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds. Daardoor is het voor klanten makkelijk om binnen te lopen, ook buiten werktijden. Het knippen gebeurt niet op afspraak.

Haar laten knippen bij BrainWash

De eerste zaak opende in 2006 en inmiddels zijn er bijna honderd zaken. De marges die worden behaald op de knipbeurten zijn niet ruim, daardoor moet Brainwash het vooral van schaalgrootte hebben. Dat betekent dus veel vestigingen en veel knipbeurten. Het voordeel van die grootschaligheid is dat veel producten gezamenlijk kunnen worden ingekocht, bijvoorbeeld scharensets en wasstoelen. De meeste zaken worden geopend in wijken waar veel mensen wonen met relatief weinig geld. Onder andere door de kredietcrisis heeft BrainWash zich snel kunnen ontwikkelen tot een gedegen concurrent van veel gevestigde kapsalons.

Vestigingen van BrainWash

Veel kapsalons vrezen inmiddels het moment waarop bekend wordt dat er een vestiging van BrainWash bij hun in de buurt komt. Het is voor hun vaak namelijk niet mogelijk om te concurrent met de lage prijzen van de kappersketen. Daardoor verliezen ze veel klanten aan BrainWash. In een artikel in Het Parool werd hun vooral aangeraden niet te veel te veranderen, zeker niet in de prijzen. De vaste klanten zouden daardoor namelijk juist het idee kunnen krijgen dat ze de afgelopen jaren veel te veel geld hebben betaald. Ook zou de winstmarge daardoor zo klein worden dat de meeste kapsalons op de lange termijn niet meer rendabel zouden zijn, en dus failliet zouden gaan.

Toekomstplannen van BrainWash

Op de lange termijn mikken de eigenaren op ongeveer 20 procent marktaandeel.Over 5 jaar tijd willen ze 300 zaken hebben. Daarvoor liggen ze aardig op schema, want er wordt bijna wekelijks wel ergens een nieuwe vestiging van BrainWash geopend. De eigenaren proberen de omzet te verhogen door in iedere kapsalon styling- en verzorgingsprodcuten te verkopen.

Werken voor BrainWash

Wie voor de kappersketen wil werken moet niet lui zijn. Als er even geen klanten zijn wordt het personeel de straat opgestuurd om te gaan flyeren voor de keten. Ook profileert het bedrijf zich door voetbalclubs te sponsoren. Zij was shirtsponsor van FC Den Bosch in de Eerste Divisie en is ook sponsor van de Eindhovense topvoetbalclub PSV.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kapsalon: haren laten knippen en stylen bij BrainWash"

Reactie

Dahairdo, 15-01-2013 15:57 #1
Na alle hosanna verhalen over de budgetkapsalons is het ondertussen wel duidelijk dat dit een doodlopende weg is; Brainwash is "gered" door een investeringsmaatschappij, opgericht door haar grootste schuldeiser. Deze schuldeiser kreeg uiteindelijk in de gaten dat het de miljoenen die het nog tegoed had van Brainwash maar op één manier zou veiligstellen, en dat was door de firma over te nemen. Een mooi (engels) gezegde is het volgende; "cheap haircuts are no good, good haircuts are not cheap"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!