InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zonnepanelen voor een plat dak

Zonnepanelen voor een plat dak

Zonnepanelen voor een plat dak Zonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende constructies op de markt waarmee de zonnepanelen in de optimale hellingshoek op uw platte dak worden geplaatst en eventueel zelfs automatisch mee kunnen draaien met de zon.

Installeren van zonnepanelen op een plat dak

Bij het plaatsen van zonnepanelen op een plak is de constructie erg belangrijk. Voor een stabiele zonne-installatie met de juiste hellingshoek is een stalen of aluminium frame nodig, dat geschikt is voor uw type dak. Het is dan ook aan te raden om het installeren van zonnepanelen op een plat dak door een ervaren installateur te laten uitvoeren. Niet correct geïnstalleerde zonnepanelen zullen niet alleen een lager rendement opleveren: de constructie kan voor schade aan uw platte dak zorgen, waardoor de winst van een iets goedkopere installatie direct verdwenen is.

Optimaal rendement voor uw zonnepanelen

Het succes van zonnepanelen hangt af van een groot aantal factoren. Hoe beter uw zonne-installatie voldoet aan elke factor, hoe meer zonlicht omgezet wordt in stroom en hoe hoger het rendement van uw zonnepanelen. Hieronder een overzicht van 5 belangrijke criteria voor het succes van uw zonnepanelen.

De hellingshoek van het zonnepaneel

Uw zonnepanelen halen het beste resultaat als zij worden geïnstalleerd in een hoek van ongeveer 35 graden staan. Wanneer de hellingshoek veel groter of kleiner is, kunt u op jaarbasis enkele procenten aan opbrengst mislopen

De mogelijkheid om de fotovoltaïsche zonnepanelen met de zon mee te laten draaien

Als uw panelen uitgerust zijn met een mechanisme om met de zon mee te draaien, zal dit meer energie opleveren. Meedraaiende zonnepanelen zijn duurder dan statische.

De oppervlakte van het paneel

Hoe groter de oppervlakte die u bedekt met zonnepanelen, hoe meer opbrengst.

Het merk en type zonnecellen

De beste zonnepanelen zijn in staat om meer stroom uit dezelfde hoeveelheid zonlicht te halen. Deze zonnepanelen zijn uitgerust met fotovoltaïsche zonnecellen van geavanceerde materialen. Door de veel hogere aanschafprijs is het overigens heel goed mogelijk dat u met de beste zonnepanelen geen kortere terugverdientijd heeft dan minder efficiënte maar goedkopere varianten.

De hoeveelheid zonlicht en geografische ligging

Hoewel zonnepanelen in bewolkt weer wel degelijk ook licht omzetten in stroom, zult u in de woestijn van Californië met exact hetzelfde zonnepaneel 2 tot 3 keer zoveel stroom opwekken als in Nederland. Het aantal zonne-uren per jaar heeft dus grote invloed op de hoeveelheid stroom. Bovendien geldt dat hoe dichter u bij de evenaar zit, hoe feller het licht dus hoe beter het resultaat van uw fotovoltaïsche zonnepanelen.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen, maar niet op je eigen dakZonnepanelen, maar niet op je eigen dakLagere woonlasten door zonnepanelen. Dat lijkt voor niet iedereen weggelegd, want niet iedereen heeft een dak waar hij z…
Kun je als huurder zonnepanelen gebruiken?Kun je als huurder zonnepanelen gebruiken?Als huiseigenaar is het relatief eenvoudig om zonnepanelen aan te schaffen. Als huurder ligt het iets anders. Levert het…
Prijzen zonnesystemenAls u geen hoge energierekening meer wilt hebben, dan kunnen zonnepanelen voor u een perfecte uitkomst bieden. Door de j…
Zonnepanelen huren: zonne-energie zonder investeringZonnepanelen huren: zonne-energie zonder investeringDe tijd dat je flink moest investeren in zonnepanelen is voorbij. Het is tegenwoordig namelijk ook mogelijk om zonnepane…
Zonnepanelen kiezenZonnepanelen kiezenEr verschijnen steeds meer zonnepanelen op daken die naar de zon gericht zijn. Leveranciers van die panelen rekenen ons…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnepanelen voor een plat dak"

Reactie

Luuk van Dorth, 19-07-2010 12:22 #1
Prima artikel, al klopt er 1 belangrijk feit niet: de terugverdientijd. Er zijn voor bepaalde (grote) groepen ondernemers al terugverdientijden te realiseren van 4 tot 7 jaar.
Met groet, Luuk van Dorth Reactie infoteur, 19-07-2010
Beste Luuk,

Hartelijk dank voor uw reactie. Over terugverdientijden wordt heel divers gecommuniceerd door aanbieders van zonnepanelen. Ik ben meer berichten tegengekomen over een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar en heb daarom de formulering in mijn artikel iets aangepast.

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 01-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!