InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zonnepanelen voor een plat dak

Zonnepanelen voor een plat dak

Zonnepanelen voor een plat dak Zonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende constructies op de markt waarmee de zonnepanelen in de optimale hellingshoek op uw platte dak worden geplaatst en eventueel zelfs automatisch mee kunnen draaien met de zon.

Installeren van zonnepanelen op een plat dak

Bij het plaatsen van zonnepanelen op een plak is de constructie erg belangrijk. Voor een stabiele zonne-installatie met de juiste hellingshoek is een stalen of aluminium frame nodig, dat geschikt is voor uw type dak. Het is dan ook aan te raden om het installeren van zonnepanelen op een plat dak door een ervaren installateur te laten uitvoeren. Niet correct geinstalleerde zonnepanelen zullen niet alleen een lager rendement opleveren: de constructie kan voor schade aan uw platte dak zorgen, waardoor de winst van een iets goedkopere installatie direct verdwenen is.

Prijzen en terugverdientijd van zonnepanelen

Door de populariteit van groene, duurzame energie in West-Europa is er inmiddels een grote groep bedrijven die zich richt op fabricage, montage en verkoop van zonnepanelen. Door nieuwe technologische ontwikkelingen wordt het rendement - oftewel de hoeveel zonlicht die daadwerkelijk omgezet kan worden in stroom - steeds hoger. Afhankelijk van het materiaal van de zonnecellen varieert het rendement van 5% tot meer dan 20%. Deze grote verschillen in rendement zorgen ook voor grote verschillen in prijzen van zonnepanelen. Een hele grove richtlijn voor aankoop en installatie van 1 vierkante meter zonnepanelen is 500 tot 1000. De gemiddelde opbrengst van zo'n zonnepaneel per jaar is 100 tot 150 kWh.

Als uw privé-woning of bedrijf niet in aanmerking van subsidies komt, is de terugverdientijd - de tijd waarin u het aankoopbedrag aan stroomkosten bespaard heeft - ongeveer 15 jaar. Als er in uw woonplaats of provincie wel subsidies voor duurzame stroom beschikbaar zijn, kunt u deze terugverdientijd met soms wel 10 jaar verkorten. Het loont dus altijd de moeite om bij uw gemeente te informeren naar eventuele subsidies op zonnepanelen.

Optimaal rendement voor uw zonnepanelen

Het succes van zonnepanelen hangt af van een groot aantal factoren. Hoe beter uw zonne-installatie voldoet aan elke factor, hoe meer zonlicht omgezet wordt in stroom en hoe hoger het rendement van uw zonnepanelen. Hieronder een overzicht van 5 belangrijke criteria voor het succes van uw zonnepanelen.

1. De hellingshoek van het zonnepaneel. Uw zonnepanelen halen het beste resultaat als zij worden geinstalleerd in een hoek van ongeveer 35 graden staan. Wanneer de hellingshoek veel groter of kleiner is, kunt u op jaarbasis enkele procenten aan opbrengst mislopen

2. De mogelijkheid om de fotovoltaïsche zonnepanelen met de zon mee te laten draaien. Als uw panelen uitgerust zijn met een mechanisme om met de zon mee te draaien, zal dit meer energie opleveren. Meedraaiende zonnepanelen zijn duurder dan statische.

3. De oppervlakte van het paneel. Hoe groter de oppervlakte die u bedekt met zonnepanelen, hoe meer opbrengst.

4. Het merk en type zonnecellen. De beste zonnepanelen zijn in staat om meer stroom uit dezelfde hoeveelheid zonlicht te halen. Deze zonnepanelen zijn uitgerust met fotovoltaïsche zonnecellen van geavanceerde materialen. Door de veel hogere aanschafprijs is het overigens heel goed mogelijk dat u met de beste zonnepanelen geen kortere terugverdientijd heeft dan minder efficiënte maar goedkopere varianten.

5. De hoeveelheid zonlicht en geografische ligging. Hoewel zonnepanelen in bewolkt weer wel degelijk ook licht omzetten in stroom, zult u in de woestijn van Californië met exact hetzelfde zonnepaneel 2 tot 3 keer zoveel stroom opwekken als in Nederland. Het aantal zonne-uren per jaar heeft dus grote invloed op de hoeveelheid stroom. Bovendien geldt dat hoe dichter u bij de evenaar zit, hoe feller het licht dus hoe beter het resultaat van uw fotovoltaïsche zonnepanelen.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelenZonne-energie is sterk in opkomst als duurzame energiebron. Wat zijn de kosten (aanschafkosten) van zonnepanelen? En wat…
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen wekken een deel van energie zelf op. Geld besparen door zonnepanelen, hoeveel dan? Wat gebeurt er als je en…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Zonnepanelen, maar niet op je eigen dakZonnepanelen, maar niet op je eigen dakLagere woonlasten door zonnepanelen. Dat lijkt voor niet iedereen weggelegd, want niet iedereen heeft een dak waar hij z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnepanelen voor een plat dak"

Reactie

Luuk van Dorth, 19-07-2010 12:22 #1
Prima artikel, al klopt er 1 belangrijk feit niet: de terugverdientijd. Er zijn voor bepaalde (grote) groepen ondernemers al terugverdientijden te realiseren van 4 tot 7 jaar.
Met groet, Luuk van Dorth Reactie infoteur, 19-07-2010
Beste Luuk,

Hartelijk dank voor uw reactie. Over terugverdientijden wordt heel divers gecommuniceerd door aanbieders van zonnepanelen. Ik ben meer berichten tegengekomen over een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar en heb daarom de formulering in mijn artikel iets aangepast.

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 01-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!