Kipling, de tassen met het aapje
Het merk Kipling bestaat sinds 1987 en is vooral bekend geworden door de rug- en schoudertassen van crinkled nylon, met het aapje. Maar de laatste jaren is er een verandering geweest in de collectie van Kipling. Er zijn nu ook trendy tassen te koop passend bij kleding in de laatste mode. Uitgevoerd in leer of andere materialen en betaalbaar bovendien. Maar nog altijd met het aapje.
Kipling: de tas met het aapje
De tassen van
Kipling zijn al jaren op de markt en de meeste mensen kennen ze wel. Het merk is oorspronkelijk bekend geworden door de functionele tassen en rugzakjes van crinkled nylon, maar tegenwoordig heeft Kipling daarnaast een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan tassen voor allerlei gebruiksdoelen. Daarnaast zijn er ook andere artikelen in het assortiment gekomen. Wat onveranderd bleef is de goede kwaliteit en natuurlijk het handelsmerk: het aapje.
Het ontstaan van het merk Kipling
In 1987 werd in Antwerpen de formule van Kipling bedacht en het bedrijf opgezet door drie enthousiaste creatieve Belgen, waaronder Paul van de Velde en Xavier Kegels. Zij vonden bij het ontwerpen en ontwikkelen van hun producten dat deze aan bepaalde waarden moesten voldoen die nog steeds de rode draad vormen: de tassen moesten handig, functioneel, kleurrijk, trendy en speels zijn.
Jungle Book
De speelsheid is terug te vinden in de keuze voor de naam Kipling. De ontwerpers lieten zich hiervoor inspireren door de Britse schrijver Rudyard Kipling, die het meest bekend is geworden door zijn werk "The Jungle Book". Hierin wordt het jongetje Mowgli opgevoed door wilde dieren, waaronder een orang-oetan. Ook de keuze voor de aap die Kipling als logo gebruikt voor het bedrijf is hierdoor ingegeven.
Elke tas van Kipling is voorzien van een sleutelhanger met aapje gemaakt van harige pluche, al is bij enkele collecties de aap van metaal of plastic. De aapjes hebben per collectie verschillende namen die zijn gebaseerd op de namen van de werknemers van Kipling en zijn op zichzelf een object voor verzamelaars geworden. Als het ware met een knipoog benadrukt het aapje aan elke Kiplingtas de speelsheid van het merk, die een van de uitgangspunten van de bedenkers was bij het ontstaan van het bedrijf.
Kipling in de afgelopen jaren: nieuwe strategie
In december vorig jaar was in het Belgisch Nieuwsblad te lezen dat Kipling inmiddels is te vinden in 64 landen met 215 eigen winkels; volgens schattingen bezitten wereldwijd 40 miljoen mensen een tas van Kipling. In Nederland zijn 300 verkooppunten van het merk te vinden, hieronder vallen een eigen winkel in Amsterdam, de Bijenkorf, enkele schoenenwinkels en een partnershipstore in Utrecht. Ook is er natuurlijk de mogelijkheid van kopen via diverse webshops.
Een jaar of vijf geleden ging het niet goed met het bedrijf. Na ontwikkelingen waarbij het een aantal keer werd overgenomen werd Kipling in 2004 verkocht aan het Amerikaanse modebedrijf VF Capital, dat ook merken zoals Eastpak en Lee onder de vleugels heeft. Officieel is het merk daarmee niet Belgisch meer maar het wordt naar buiten toe nog wel gepresenteerd als "het grootste Belgische modemerk wereldwijd". Ook worden de tassen nog steeds ontworpen en gemaakt in België.
Via een slimme strategie heeft het bedrijf daarna een come-back gemaakt, waarbij een belangrijk uitgangspunt was dat men bij de ontwerpen het modieuze, hippe aspect ging benadrukken. Hiervoor werden getalenteerde ontwerpers van buiten aangetrokken, waarna de collectie werd uitgebreid. Ook vindt er vernieuwing van de winkels plaats en tevens uitbreiding van het aantal winkels over de wereld.
De collectie van Kipling
De collectie omvat acht zogenaamde lijnen, waarbij een verdeling wordt gemaakt tussen
casual en
fashion. Bij de eerste gaat het om doorlopende modellen, die dus niet afhankelijk zijn van de trends op het gebied van de mode in kleding. Het gaat hier om 120 verschillende tassen; hieronder vallen de functionele hand- en schoudertassen alsmede de reis-, sport- en schooltassen. Bij de tassen die onder fashion vallen gaat het om ongeveer 160 nieuwe modellen per seizoen; deze zijn gemaakt van leer (40%) of van andere materialen. Ze zijn qua ontwerp afgestemd op de modetrends in kleding. Alle tassen zijn in meer kleuren verkrijgbaar. Daarnaast zijn er ook andere artikelen te koop zoals bijvoorbeeld toilettassen, etuis en portemonnees. Ook de aapjes kunnen apart worden gekocht.
Trendy met een knipoog
Het resultaat van de nieuwe aanpak van de afgelopen jaren is dat Kipling de omzet de laatste vijf jaar verdubbeld zag worden. En hoewel het bedrijf ook last heeft van de economische crisis groeit het nog steeds. De collectie omvat behalve de bekende school-, sport- en reistassen van nylon tegenwoordig dus ook betaalbare, hippe handtassen waarbij de modetrends gevolgd worden. Ingegeven vanuit het idee dat een vrouw bij haar nieuwe hippe kleding ook elk seizoen een trendy tas kan vinden in de collectie van Kipling. En net als de doorlopende modellen zijn ook de
fashionable tassen voorzien van een aapje, want Kipling blijft tenslotte wel Kipling. Trendy met een knipoog.
Lees verder