Starten van een eigen kledingwinkel
Wie een kledingwinkel wil beginnen kan alleen overleven met de juiste strategie. Er is een moordende concurrentie en steeds meer winkels gaan failliet. Dat komt onder andere door de toegenomen concurrentie van en op het internet. Het starten van een eigen kledingzaak begint met het schrijven van een goed ondernemersplan en het vinden van de juiste locatie. Dat ondernemingsplan is nodig voor het vinden van investeerders of het verkrijgen van een lening bij de bank.
Er zijn in Nederland relatief veel mensen die een kledingwinkel willen beginnen. Vaak gaat het om een uit de hand gelopen hobby, bijvoorbeeld omdat iemand veel met mode doet. Er komt echter veel kijken bij het beginnen van een eigen kledingwinkel. Allereerst wordt het voor veel kledingwinkels namelijk steeds lastiger om het hoofd boven water te houden. In 2013 waren er in Nederland ongeveer vijftienduizend kledingwinkels, maar een bovengemiddeld hoog aantal ging er failliet. Daar zijn verschillende redenen voor. Allereerst heeft de consument sinds de Kredietcrisis steeds minder geld om uit te geven. De werkloosheid is gestegen en een van de eerste producten waar dan op bezuinigd wordt is kleding. Ten tweede is er een verschuiving gaande van de winkelstraat naar het internet. In 2013 vond 15 procent van alle kledingaankopen al online plaats en dat percentage stijgt snel.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Verder is het verstandig om u zo snel mogelijk in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is relatief eenvoudig. U dient vooraf wel goed te bedenken wat voor soort zaak begint, bijvoorbeeld een eenmanszaak of een bv. Het inschrijven van uw bedrijf kost 50 euro. Op dat moment is het ook mogelijk om een btw-nummer aan te vragen. Dit kan weer bij de Belastingdienst. In het geval dat u een kledingwinkel start heeft u dat btw-nummer zeker nodig omdat er btw moet worden betaald over de kledingaankopen. Vaak is het wel mogelijk om een deel van de btw vervolgens weer terug te vragen. De Kamer van Koophandel kan ook advies geven voor het opzetten van een goed administratiesysteem voor bijvoorbeeld voorraadbeheer of de financiële administratie.
Schrijven van een ondernemingsplan
Veel valt of staat met het ondernemingsplan. In het ondernemersplan staan de plannen voor de nieuw op te richten winkel beschreven. Zo is er in te vinden wat de verwachte kosten en omzet is in de eerste jaren en op welke doelgroep een winkel zich gaat richten. Verder wordt er aangeven hoe het marktonderzoek heeft plaatsgevonden en wat daar uit is gebleken. Bij een onderzoek wordt er gekeken of er wel behoefte is aan een nieuwe winkel. Er wordt daarbij onder andere gekeken naar de concurrentie in een bepaalde streek. Een ondernemersplan is vooral ook belangrijk om voldoende kapitaal te verkrijgen. Banken zijn na de Kredietcrisis zeer kritisch geworden op het verstrekken van leningen aan MKB-bedrijven, zeker aan de detailhandel.
Een goede locatie kiezen voor een kledingwinkel
Daarnaast is het belangrijk om te zoeken naar een goede locatie. Het is doorgaans alleen mogelijk om een winkel te starten in een daarvoor aangewezen gebied. Het alternatief is het beginnen van een webwinkel, maar dan mag u niet vanuit huis verkopen.
In de meeste winkelcentra staan genoeg panden leeg. Dat geeft ook ruimte om te onderhandelen met de verhuurder over de verhuurprijs. Probeer daar zoveel mogelijk vanaf te dingen. Verder is het belangrijk dat u op een plek zit die op de belangrijkste looproutes liggen. Zeker in het begin, zolang u geen echte naam voor u zelf heeft opgebouwd, zult u het moeten hebben van spontane binnenlopers, minder van mensen die gericht uw zaak bezoeken.
Kiezen van een juiste strategie
Het is vanaf het begin duidelijk om een heel gerichte formule te kiezen zodat uw winkel duidelijk herkenbaar is. Het is daarom belangrijk om goede duidelijke afspraken te maken met de fabrikanten waar u uw kleding van afneemt. Over het algemeen richten kledingwinkels zich meer op vrouwen. Er zijn vier keer zoveel dameskledingwinkels als herenkledingwinkels. Dat komt ook omdat vrouwen veel meer geld aan kleding besteden. Het is ook mogelijk om u te specialiseren, bijvoorbeeld in onderkleding of juist luxueuzere kleding.
Franchise
Wanneer u zelf niet goed weet wat voor soort winkel u wilt beginnen of geen tijd heeft om een heel concept te ontwerpen is het wellicht een mogelijkheid om een franchise-winkel te beginnen. In dat geval sluit u uzelf aan bij een grote winkelketen. U draagt hun naam en kan gebruik maken van de gemeenschappelijke promotie tegen een bepaald bedrag. Ook wordt de kleding meestal centraal ingekocht. Dat bespaart dus kosten. Tegelijkertijd heeft u minder vrijheid doordat u vast zit aan een concept. Die afspraken zijn vaak nauwkeurig vastgelegd in een uitgebreid contract en er is doorgaans weinig ruimte daar vanaf te wijken.