Globalisering in bedrijf
Anno de 21e eeuw vormt globalisering uitdagingen alsmede kansen voor bedrijven en organisaties. Welke ontwikkelingen spelen zich af ten gevolge van globalisering en hoe moet hier mee om worden gegaan?
Opkomst globalisering
Globalisering, ook wel mondialisering genoemd, is een product van allerlei technologische- alsmede sociale- en economische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen gebundeld vormen de voortstuwende kracht van globalisering welke maakt dat de grenzen van de wereld steeds verder vervagen. Deze ontwikkeling maakt vrij baan voor het efficiënt inzetten van krachten en middelen, wat alleen maar ten goede komt van organisaties en in specifiek bedrijven. Kennis kan van ver worden gehaald en productie kan ook elders goedkoper plaatsvinden. Deze mogelijkheden bieden toch enkele uitdagingen voor bedrijven waar met tact en zorg om gegaan moet worden. Het ontstaan van een zogenaamde
global village vereist een hele andere insteek van leidinggevenden. Globalisering moet een kans zijn, geen belemmering!
Kennismaking met andere culturen
Niet alleen in het buitenland maar ook steeds vaker krijg je in je eigen land te maken met situaties waarin je moet werken met mensen uit andere culturen. Deze verscheidenheid aan culturen vereist ook binnen de kaders van werk een andere insteek van leidinggevenden en managers. Om je managementstijl hier op aan te kunnen passen zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld:
- Wat wordt beschouwd als beleefd en onbeleefd binnen de cultuur?
- Wat is de voornamelijke drijfmotor van motivatie binnen de cultuur?
- Wat zijn werkgebruiken binnen de cultuur?
Anti-kapitalisme
Hoewel het misschien niet meer van deze tijd lijkt is anti-kapitalisme een factor waar zeker rekening mee gehouden moet worden als er gekeken wordt naar de managementattitude. Onderzoek van The Economist wees uit dat binnen Europa er landen zijn waar een anti-kapitalistische tendens heerst, bijvoorbeeld in Scandinavië en Frankrijk. Er moet door globalisatie daarom gelet worden op dat binnen internationale organisaties de kapitalistische normen en waarden niet als de universele norm gezien moet worden.
De export van banen
Door de vervaging van grenzen en de toenemende technologische mogelijkheden om je snel te verplaatsen van A naar B worden steeds meer banen geëxporteerd naar het buitenland waar productie veelal goedkoper is. Om de concurrentie met onder andere China bij te kunnen benen moet hier op ingespeeld worden en is de drang naar de export van banen ook steeds groter. Deze ontwikkeling maakt niet alleen dat er nóg meer rekening gehouden moet worden met de bovenstaande variabelen, maar er moet ook kritisch gekeken worden naar het evenwicht tussen de economische belangen van de organisatie en de maatschappelijke verantwoordelijkheid ten opzichte van het gebied waar de organisatie of bedrijf zich huisvest of zijn origine vindt.