Het nieuwe werken: wat houdt dit in?
Je hoort het steeds vaker, organisaties waar ‘het nieuwe werken’ is ingevoerd. Het nieuwe werken is een gevolg van veranderingen bij organisaties van de 21e eeuw. Deze organisaties verschillen van organisaties in de 20e eeuw als gevolg van globalisering. Maar wat houdt dit nieuwe werken nu precies in en wat maakt het nieuwe werken anders dan de oude manier van werken?
Globalisering
Globalisering zorgt voor verandering. De globalisering wordt voornamelijk veroorzaakt door nieuwe technologieën. Vroeger waren dit bijvoorbeeld de telefoon en fax, maar door de komst van internet (mail, Skype, etc.) en de mobiele telefoon is de globalisering in een stroomversnelling geraakt. De toenemende globalisatie zorgt ook voor verandering bij organisaties. Globalisering betekent dat de wereld als het ware kleiner wordt, doordat er steeds makkelijker contact kan worden gemaakt met andere landen. Het uitvinden van vliegtuigen is bijvoorbeeld ook een uitvinding die aan globalisering heeft bijgedragen. Alle technologieën die ervoor zorgen dat je gemakkelijker naar een ander land kan reizen of met een ander land in contact kan komen ondersteunen de globalisering.
De organisatie van de 21e eeuw
De toenemende globalisatie zorgt dus ook voor verandering bij organisaties. Organisaties worden steeds meer internationaal gericht en gaan samenwerken met internationale partijen. Organisaties worden anders ingericht zodat ze beter bij de internationaal gerichte 21e eeuw passen. Dit zorgt voor een aantal veranderingen ten opzichte van organisaties in de 20e eeuw. Zo zie je dat steeds minder organisaties de oude structurele bureaucratische vormen aanhouden, in plaats daarvan wordt steeds meer uitgegaan van eigen verantwoordelijkheid van de werknemers. Ook zie je dat organisaties in de 21e eeuw veel meer bereik hebben dan organisaties in de 20e eeuw. Dit bereik wordt gestimuleerd door de toenemende globalisering. De organisatie van de 21e eeuw heeft de volgende kenmerken:
- Groter bereik: Door de globalisering zijn organisaties steeds meer internationaal gaan werken.
- Minder bureaucratie: Er wordt steeds meer uitgegaan van de verantwoordelijkheid van werknemers zelf en hun expertise. Hiervoor zou minder sturing van bovenaf nodig zijn om mensen aan het werk te houden.
- Het belang van netwerken staat steeds meer centraal.
- Mensen moeten vooral blijven leren en ontdekken binnen de organisatie.
- Sociale verantwoordelijkheid: Je draagt verantwoordelijk voor elkaar, met name voor het team waarbinnen je werkt.
Het nieuwe werken
Binnen deze ‘nieuwe’ organisatie van de 21e eeuw past de oude, vaak bureaucratische, manier van werken niet meer. Daarom wordt er sinds het begin van de 21e eeuw in steeds meer organisaties een vorm van het nieuwe werken ingevoerd. Het nieuwe werken is een nieuwe manier van werken en organiseren, die is mogelijk gemaakt door de nieuwe technologieën. Denk hierbij bijvoorbeeld aan internet, waardoor men in principe overal ter wereld met elkaar in contact kan komen en kan werken. Het nieuwe werken wordt in iedere organisatie weer anders toegepast. Dit zijn een paar voorbeelden van onderdelen van het nieuwe werken:
Flexibele werktijden
Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat vrouwen eerder kunnen beginnen en zo ook vroeger naar huis kunnen voor de kinderen. In de oude manier van werken werd hier geen rekening mee gehouden, omdat men nog gewend was dat vrouwen met kinderen niet werkten.
Flexibele werkplekken
Dit zorgt ervoor dat men iedere dag weer ergens anders kan zitten. Op kantoor zijn er flexibele werkplekken waar je zelf uit kunt kiezen.
Thuiswerken
Dit zorgt ervoor dat ook thuis werken wordt toegestaan. Met behulp van internet kan er gemakkelijk een conference call worden ingepland vanaf vrijwel iedere locatie. Hiervoor heeft men geen vaste werkplek nodig.
Plattere organisatiestructuur
De structuur van ‘nieuwe’ organisaties wordt steeds platter. Dit betekent dat mensen steeds minder van bovenaf te horen krijgt wat hij/zij moet doen. In plaats daarvan wordt vertrouwd op de verantwoordelijkheid, kennis en expertise van de werknemers en mogen zijn zelf dingen oppakken. Ook hebben leden van het management team lang niet altijd hun eigen kantoor meer, maar zitten zij steeds vaker tussen de werknemers in.