InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Het nieuwe werken: wat houdt dit in?

Het nieuwe werken: wat houdt dit in?

Het nieuwe werken: wat houdt dit in? Je hoort het steeds vaker, organisaties waar ‘het nieuwe werken’ is ingevoerd. Het nieuwe werken is een gevolg van veranderingen bij organisaties van de 21e eeuw. Deze organisaties verschillen van organisaties in de 20e eeuw als gevolg van globalisering. Maar wat houdt dit nieuwe werken nu precies in en wat maakt het nieuwe werken anders dan de oude manier van werken?

Globalisering

Globalisering zorgt voor verandering. De globalisering wordt voornamelijk veroorzaakt door nieuwe technologieën. Vroeger waren dit bijvoorbeeld de telefoon en fax, maar door de komst van internet (mail, Skype, etc.) en de mobiele telefoon is de globalisering in een stroomversnelling geraakt. De toenemende globalisatie zorgt ook voor verandering bij organisaties. Globalisering betekent dat de wereld als het ware kleiner wordt, doordat er steeds makkelijker contact kan worden gemaakt met andere landen. Het uitvinden van vliegtuigen is bijvoorbeeld ook een uitvinding die aan globalisering heeft bijgedragen. Alle technologieën die ervoor zorgen dat je gemakkelijker naar een ander land kan reizen of met een ander land in contact kan komen ondersteunen de globalisering.

De organisatie van de 21e eeuw

De toenemende globalisatie zorgt dus ook voor verandering bij organisaties. Organisaties worden steeds meer internationaal gericht en gaan samenwerken met internationale partijen. Organisaties worden anders ingericht zodat ze beter bij de internationaal gerichte 21e eeuw passen. Dit zorgt voor een aantal veranderingen ten opzichte van organisaties in de 20e eeuw. Zo zie je dat steeds minder organisaties de oude structurele bureaucratische vormen aanhouden, in plaats daarvan wordt steeds meer uitgegaan van eigen verantwoordelijkheid van de werknemers. Ook zie je dat organisaties in de 21e eeuw veel meer bereik hebben dan organisaties in de 20e eeuw. Dit bereik wordt gestimuleerd door de toenemende globalisering. De organisatie van de 21e eeuw heeft de volgende kenmerken:

  • Groter bereik: Door de globalisering zijn organisaties steeds meer internationaal gaan werken.
  • Minder bureaucratie: Er wordt steeds meer uitgegaan van de verantwoordelijkheid van werknemers zelf en hun expertise. Hiervoor zou minder sturing van bovenaf nodig zijn om mensen aan het werk te houden.
  • Het belang van netwerken staat steeds meer centraal.
  • Mensen moeten vooral blijven leren en ontdekken binnen de organisatie.
  • Sociale verantwoordelijkheid: Je draagt verantwoordelijk voor elkaar, met name voor het team waarbinnen je werkt.

Het nieuwe werken

Binnen deze ‘nieuwe’ organisatie van de 21e eeuw past de oude, vaak bureaucratische, manier van werken niet meer. Daarom wordt er sinds het begin van de 21e eeuw in steeds meer organisaties een vorm van het nieuwe werken ingevoerd. Het nieuwe werken is een nieuwe manier van werken en organiseren, die is mogelijk gemaakt door de nieuwe technologieën. Denk hierbij bijvoorbeeld aan internet, waardoor men in principe overal ter wereld met elkaar in contact kan komen en kan werken. Het nieuwe werken wordt in iedere organisatie weer anders toegepast. Dit zijn een paar voorbeelden van onderdelen van het nieuwe werken:

Flexibele werktijden

Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat vrouwen eerder kunnen beginnen en zo ook vroeger naar huis kunnen voor de kinderen. In de oude manier van werken werd hier geen rekening mee gehouden, omdat men nog gewend was dat vrouwen met kinderen niet werkten.

Flexibele werkplekken

Dit zorgt ervoor dat men iedere dag weer ergens anders kan zitten. Op kantoor zijn er flexibele werkplekken waar je zelf uit kunt kiezen.

Thuiswerken

Dit zorgt ervoor dat ook thuis werken wordt toegestaan. Met behulp van internet kan er gemakkelijk een conference call worden ingepland vanaf vrijwel iedere locatie. Hiervoor heeft men geen vaste werkplek nodig.

Plattere organisatiestructuur

De structuur van ‘nieuwe’ organisaties wordt steeds platter. Dit betekent dat mensen steeds minder van bovenaf te horen krijgt wat hij/zij moet doen. In plaats daarvan wordt vertrouwd op de verantwoordelijkheid, kennis en expertise van de werknemers en mogen zijn zelf dingen oppakken. Ook hebben leden van het management team lang niet altijd hun eigen kantoor meer, maar zitten zij steeds vaker tussen de werknemers in.
© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Globalisering in bedrijfGlobalisering in bedrijfAnno de 21e eeuw vormt globalisering uitdagingen alsmede kansen voor bedrijven en organisaties. Welke ontwikkelingen spe…
Aardrijkskunde: Aspecten van GlobaliseringAardrijkskunde: Aspecten van GlobaliseringGlobalisering of mondialisering is een begrip wat men de laatste decennia veel tegenkomt. Globalisering is het proces wa…
Journalistiek, Media en GlobaliseringJournalistiek, Media en GlobaliseringDoor de globalisering zijn mensen over de hele wereld steeds makkelijker te bereiken geworden. Er wordt ook wel eens ges…
Duurzaam consumerenDuurzaam consumerenSteeds vaker wordt er gesproken over duurzaamheid. Duurzaam betekent met verstand omgaan met het milieu en de mens. De g…
Economische globalisering in NederlandEconomische globalisering in NederlandDit stuk dient als opheldering over de economische globalisering en wat de impact daarvan is voor Nederland. Denk hierbi…
Bronnen en referenties
  • Artikel: Kingma (2013) - The New Way of Working (NWW): Conceptualizing Work Spaces in Virtualizing Organizations.
  • Artikel: Gulati et al. (2012) – Meta Organization design: rethinking design in interorganizational and community contexts.

Reageer op het artikel "Het nieuwe werken: wat houdt dit in?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 18-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!