Groupon voor de ondernemer: een goed idee.. of niet?
Groupon. Een loeiend succes. Althans, als je kijkt naar de voorspellingen voor de beurswaarde, naar de penetratie in de markt én naar het aantal klanten dat ondernemers met een succesvolle Groupon deal kunnen trekken. Maar de kritische geluiden zwellen aan. Een 'Grouponnetje' uitschrijven als je ondernemer bent in detailhandel of middengroot bedrijf - goed idee, of niet?
Groupon. Wat een idee, je moet er maar op komen. Consumenten worden als bijen naar de honing aangetrokken door uiterst aanlokkelijke deals op van alles en nog wat. Via de mail bereiken hen dagelijks meermalen de spannendste aanbiedingen met een leuke loktekst van Groupons signatuur. Hoofdkussens, weekendjes weg, massages, managementcursussen, borstvergrotingen.. noem het maar op, het is er. Dat Groupon een zeker succes heeft, is niet te ontkennen. Het 'Grouponnetje' is een waar begrip geworden sinds de introductie in Nederland. Maar het van oorsprong Amerikaanse bedrijf krijgt inmiddels ook flink wat tegengas. Groupon voor je onderneming - is het een goed idee, of moet je er twee keer over nadenken?
Winst of geen winst, dat is de vraag
Wie Groupon volgt vanuit de consumentenhoek, zal opvallen dat heel wat van de deals doorgaan. Dat is goed nieuws, want er is een bepaalde ondergrens aan het aantal consumenten dat zich heeft verbonden aan een bepaalde aanbieding, voordat een 'deal' plaatsvindt. Dus, belangstelling is er vaak wel. Alleen, hoe zit het met de winstgevendheid? Daar kun je wel wat vraagtekens bij zetten als je je oren te luisteren legt bij ervaren 'Groupon-ondernemers'.
50% of meer is voor Groupon
Wanneer je je als ondernemer meldt bij Groupon, kun je er al vanuit gaan dat Groupon zelf 50% van de winst van jouw deal int. Daarbij komt dat de deals waartegen je op concurreert, bijna zonder uitzondering uiterst scherp geprijsd zijn. De consument die 'Groupont' verwacht doorgaans een forse, soms spectaculaire winst op producten. Daar komt nog bij dat er een aardig percentage aan klanten is die zich wel aan een Groupon deal verbindt, maar er vervolgens niets mee doet. De aspirant-eter komt niet in het restaurant, die borstvergroting was financieel wel aantrekkelijk maar in het koude ochtendlicht reist de dame in kwestie niet af naar de medische praktijk, enzovoorts. En in dat geval int Groupon het door de niet-deelnemer betaalde bedrag zelf. En tot slot geldt dat de btw die in de deal begrepen is, geheel voor rekening komt van de ondernemer. Dat geldt dus voor het totaalbedrag van de deal.
Kohnstamm en de Reclame Code Commissie
Niet lang geleden haalde de marketeer Max Kohnstamm verhaal bij de Reclame Code Commissie. Kort gezegd, zijn klacht: de feiten en cijfers die Groupon gebruikt om ondernemers te informeren en tot gebruik van haar diensten te bewegen, gelden voor Amerikaanse klanten. Dat plaatje kan in Nederland dus minder gunstig uitpakken. De RCC gaf Kohnstamm gelijk. Met zulke informatie over de doelgroep is het nu eenmaal niet simpelweg 'copy paste'.
Naamsbekendheid
Een Groupon-koper is vooral aantrekkelijk als zij of hij klant wordt. Je hoopt een nieuw reservoir aan te boren. Enkele ondernemers die Groupon hebben geprobeerd en zich erover uitlaten, blijken vrij eensgezind in hun oordeel. Namelijk: financieel er mooi uitspringen kun je beter niet in eerste instantie verwachten. Het is eigenlijk een soort kruising tussen reclame maken (wat volgens traditionele kanalen geld kost) en diensten of producten verkopen (wat volgens traditionele kanalen geld oplevert). Ook moet je tevoren goed rekenen wat je gaat aanbieden, wat dat jou kost en wat het oplevert. Ook als je Groupon deal door tien of juist honderd klanten zou worden opgepakt!
Stel vast, begrens, communiceer
Dus moet je vooraf vaststellen en met Groupon communiceren wat jouw maximale limiet aan verkopen van diensten en producten is. Als je Groupon aldus opvat en benut, en misschien in eerste instantie vooral als experiment ziet, kan het zijn dat je er nut van hebt. Een ondernemer in yogavakanties die zich over zijn ervaringen uitliet, bleek best tevreden. Maar dat was omdat hij niet zozeer op cash uit was als op het vullen van zijn vakanties, naamsbekendheid en kansen op langere termijn.
Zie ik er goedkoop uit, soms?
In het magazine Eigen Bedrijf van de Kamer van Koophandel uit een ondernemer zowel enige tevredenheid, als enige bedenkingen. Want je moet je bij het tijdelijk goedkoop prijzen van product of dienst wel afvragen, of je jezelf en je product niet te goedkoop profileert. Interessant is de tip die in dit magazine wordt gegeven om precies te bepalen hoe het kostenplaatje eruit moet zien: u berekent uw kosten, inclusief btw. Dan verdubbelt u deze kostprijs. Dit wordt de gangbare prijs, waarop je 50% korting verleent.