InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De vier productcategorieën in beeld

De vier productcategorieën in beeld

In de consumentenmarkt kunnen de producten in vier categorieën verdeeld worden. Dagelijkse gebruiksgoederen, voorkeursgoederen, shopping goods en specialty goods. Wanneer is een artikel een gebruiksgoed? En wanneer is het een specialty good? Welke invloed heeft dit op het gedrag van de consument?

Dagelijkse gebruiksgoederen

Wanneer een consument een product frequent aanschaft en hiervoor een minimale inspanning doet, spreekt men van dagelijkse gebruiksgoederen. Bij de aanschaf worden prijzen en de kwaliteit niet of nauwelijks met elkaar vergeleken. Producten die tot deze categorie behoren zijn bijvoorbeeld producten zoals kaas, snoep, wasmiddelen, frisdranken, chips en tandpasta.

Voorkeursgoederen

Bij sommige producten ontwikkelen consumenten een dusdanige merkenvoorkeur dat de producten voorkeursgoederen zijn geworden. De consument koopt dan vooral de bekende merken of zoekt een vertrouwde winkel met het advies van een vakman.

Lage betrokkenheid

Bij dagelijkse gebruiksgoederen en voorkeursgoederen is de betrokkenheid bij de aankoop laag. De consument streeft vooral naar efficiëntie en koopt de goederen bijna routinematig.

Shopping goods

Doorgaans duurzame goederen waarvoor de consument echt ‘uit winkelen’ gaat, worden afwegingsgoederen genoemd. Oftewel: shopping goods. De prijs, kwaliteit en andere producteigenschappen worden met elkaar vergeleken. In deze categorie vind je bijvoorbeeld videorecorders, reizen, meubels en keukenapparatuur.
 

Specialty goods

Producten met unieke producteigenschappen worden Specialty goods genoemd. Consumenten weten vaak al voor de aanschaf al welk merk ze willen kopen. Merken vergelijken wordt dan ook nauwelijks gedaan. De consument wil alleen weten waar hij het product kan aanschaffen. Bijvoorbeeld een kaartje voor het optreden van Ilse de Lange of een Swatch-horloge. Er is hier sprake van een sterke merkenvoorkeur.
 

Hoge betrokkenheid

Shopping goods en specialty goods worden niet zomaar gekocht. De consument heeft een hoge betrokkenheid bij de aanschaf en is actief in het zoeken naar informatie over het product. Dagelijkse gebruiksgoederen en afwegingsgoederen worden dan ook vooral verkocht in winkels met een algemeen, breed assortiment. Voorkeursgoederen en specialty goods worden verkocht in winkels met een diep, gespecialiseerd assortiment.
 

Persoonlijk

Tussen deze vier soorten producten is de scheidingslijn niet altijd even duidelijk. Wat voor de ene consument een dagelijks gebruiksgoed is, is voor de ander een afwegingsgoed of zelfs een specialty good. Bijvoorbeeld een bak met Ben en Jerry’s Cookie Dough. Voor de één is het niets anders dan een toetje die toevallig vooraan stond in het vriesvak. De ander rijdt 20 kilometer om vanavond tijdens de film een bak van dit merk ijs te kunnen eten.
© 2011 - 2018 Missmarketing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Consument, consumentengedrag en aankoopgedragConsument, consumentengedrag en aankoopgedragOm consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedra…
Winkelcommunicatie: Externe winkelpresentatieHet winkelexterieur geeft klanten die eerste indruk die beslissend kan zijn om binnen te gaan of door te lopen. Daarom m…
De overheid en merit en demerit goodsDe overheid houdt zich bezig met het afremmen en stimuleren van het gebruik van goederen/producten ter bescherming van h…
Microbetaling groot succesMicrobetaling groot succesZelfs de Financial Times is ermee begonnen. Voor een klein bedrag kan men de volledige tekst van een artikel gemaild kri…
De nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe marketingmix, een combinatie van instrumenten voor het invullen van een marketingstrategie, bestond tot nu toe altijd…

Reageer op het artikel "De vier productcategorieën in beeld"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Missmarketing
Gepubliceerd: 26-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!