InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Bedrijfsformules in de horeca

Bedrijfsformules in de horeca

Bedrijfsformules in de horeca Een bedrijfsformule is een totaalbeeld dat een bedrijf uitstraalt door middel van het aanbod en de werkwijze aan gasten of mogelijke gasten. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen formule. De ene formule heeft beperkte openingstijden en een breed aanbod, veel verschillende soorten bereidingen en een persoonlijke bediening terwijl de andere formule lange openingstijden heeft, een smal aanbod en zelfbediening.

bedrijfsformules

Bedrijfsformules zijn erg belangrijk in de horeca. In de horeca moet de bedrijfsformule gasten lokken en concurreren met de collega's. Gasten in de horeca hebben drie keuzes.
  1. Snel of uitgebreid eten.
  2. Veel of weinig geld besteden.
  3. Imago van het bedrijf.
Deze keuzes zijn door de ondernemer verder uitgebreid naar een bedrijfsformule.

Vanuit de keuken gezien moeten de koks hun gerechten aanpassen aan de gasten, dit wordt ook wel gastgericht of marktgericht werken genoemd. Elk bedrijf maakt andere keuzes en richt zich daarmee op een bepaalde doelgroep. Op deze manier onderscheiden de bedrijven zich van de anderen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: de soorten gerechten, openingstijden en de wijnkaart.

Hoe omschrijf je een bedrijfsformule

Je kunt het woord bedrijfsformule omschrijven als: een visie die uitgewerkt is door de ondernemer die zowel bewust als onbewust kan zijn. Het verschil is dat bij een bewuste bedrijfsformule iemand weet waarom hoe en wat hij doet en kan dat ook uitleggen en beredeneren, vaak heeft de ondernemer dan ook een onderzoek gepleegd. Een bedrijfsformule die onbewust is bedacht komt meer van iemand die op zijn gevoel afgaat en eigenlijk geen uitleg kan geven waarom juist sommige beslissingen zijn gemaakt.

Omdat er zoveel soorten bedrijven zijn is er iets nodig waarmee je al deze bedrijven kunt omschrijven en vergelijken. Een bedrijfsformule bestaat uit een mengsel van eigenschappen. Iedere formule in de horeca kenmerkt zich door de nadruk te leggen op één of een combinatie van de 6 P's:
  • Product
  • Presentatie
  • Personeel
  • Plaats
  • Promotie
  • Prijs

Iedere P vertegenwoordigt een gedeelte van de bedrijfsformule en is een deel van het aanbod. Bij een luxe restaurant ligt de nadruk op de prijs en de andere 5 P's worden automatisch hierop aangepast. Echter geld voor een wegrestaurant dat de nadruk ligt op plaats omdat zij zich richten op mensen die langere tijd op de weg zitten.

Wat is een doelgroep

Voordat je een bedrijfsformule bedenkt of uitwerkt moet je eerst weten welke doelgroep je wilt bereiken. Een doelgroep kan van alles zijn. Een aantal voorbeelden zijn: leeftijdscategorie, zakenmensen of mensen die op reis zijn.

De eerste keuze en voorwaarde voordat een ondernemer een bedrijfsformule bedenkt is het bepalen van de doelgroep. De ondernemer kan dit doen op visie of op gevoel. Het belangrijkste is dat de ondernemer het moet kunnen, willen en de ambitie moet hebben om het te doen.

De 6 P's

De 6 P's moeten aansluiten op de doelgroep waarvoor gekozen is. Is dit niet het geval of is een van de P's uit balans dan zou de bedrijfsformule niet of niet zo goed werken.

Product

De kwaliteit van het product en de presentatie van de producten.

Presentatie

Met presentatie verwijzen we naar de inrichting van een bedrijf. Dit is zowel materieel zoals het meubilair en aankleding, als immaterieel zoals de muziek en sfeer.

Personeel

Zelfbedieningsrestaurants, cafetaria's en luxe restaurants zijn alle drie voorbeelden van formules die aanwijzingen geven over het personeel van het bedrijf. Het personeel vormt een ontastbaar product dat bestaat uit service en de bediening. In een luxe restaurant is bijvoorbeeld veel personeel dat veel aandacht besteedt aan alle details terwijl een zelfbediening restaurant minder personeel heeft.

Plaats

Wegrestaurants en stationrestauraties zijn formules die aanwijzingen geven over de plaats van een bedrijf. De plaats geeft de gast een beeld van de vormgeving van de andere 5 P's

Promotie

Hiermee bedoelen we reclame en de vergroting van de naamsbekendheid. Er bestaat een verschil tussen interne en externe promotie. Interne promotie bedoelen we o.a. menukaarten en een passende aankleding. Een voorbeeld hiervan is de menukaart, die uitgebreid en duidelijk is. Ook is hij geheel grafisch ontworpen waardoor er niet alleen platte tekst op staat. Externe promotie is alle promotie buiten het bedrijf zoals bijvoorbeeld een website.

Prijs

Elk bedrijfstype geeft verwachtingen over de prijs, denk hierbij aan een luxe restaurant of een Fast-food bedrijf. Het prijsniveau geeft een goede indicatie van de andere 5 P's. De prijs wordt door vele factoren bepaald, denk o.a. aan de kwaliteit en de eisen als ambachtelijk werk en de plaats. Al deze factoren moeten in overeenstemming zijn met de andere 5 P's.
© 2006 - 2019 Schrijver, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: De marketingmix of de 4 PísMarketingplan: De marketingmix of de 4 PísDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
Elementen van de marketingmix, de 6 PísElementen van de marketingmix, de 6 PísAls aanvulling op de 4 Pís die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
De Marketingmix - 4 P'sDe Marketingmix - 4 P'sDe marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn.
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…

Reageer op het artikel "Bedrijfsformules in de horeca"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Rafael Kal, 12-02-2008 00:07 #2
Spelfouten, erg summier, maar gaf een goed beeld om zelf uit te werken

Jamie, 29-08-2007 20:21 #1
Ik vond het een fijn artiekel om te lezen en ik kreeg de info die ik nodig hadt duidelijke en overzichtelijk
goed gedaan! :-)

Infoteur: Schrijver
Gepubliceerd: 04-10-2006
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 2
Schrijf mee!