STOP! Wel eens van stopkracht gehoord?

Wel eens van ‘stopkracht’ gehoord? Het klinkt tegenstrijdig: kracht heeft immers met beweging te maken, stoppen lijkt het einde van de beweging. Dat is het ook. In de reclamewereld bedoelen we met stopkracht: in hoeverre zijn de verschillende herkenningspunten van de winkel in staat om een consument tot stoppen te bewegen. Het is dus weer zo’n reclameterm!

2000 boodschappen per dag!

Toch is het zeer nuttig eens stil te staan bij stopkracht als je iets wil vertellen of iets verkopen. Stopkracht zorgt dat je aandacht krijgt en dat is in deze tijd van informatie-overload hard nodig. Wist je dat er gemiddeld zo’n 2000 boodschappen dagelijks aan je voorbij glijden?!!! Spotjes, advertenties, tijdschriften, draagtasjes, en ga zo maar door... Wat is blijven hangen? Welke kun je nog voor je zien? Stopkracht forceert die aandacht.

Hoe werkt het?

We gaan even naar binnen, onze hoofden in, de werking van het brein. We hebben 2 hersenhelften, links en rechts. De linkerhelft, vaak de intuïtieve kant genoemd, fungeert als informatiefilter. De informatie wordt hier nog niet rationeel ‘opgepakt’. Het is de rechterhelft die de informatie echt verwerkt en mensen aan kan zetten tot daden. In ‘Nijntje-Trijntje taal’ is de linkerhelft een soort ‘hersenpolitie’.

Onze hersenen nemen zo heel veel informatie op die niet direct bewust wordt verwerkt, maar later toch een rol kan spelen, als de hersenpolitie het toestaat. Denk maar eens aan alle indrukken die je de afgelopen uren hebt gehad, alle mensen die je hebt gezien, in de auto, op straat of waar dan ook. De meeste zijn onopgemerkt gebleven. Waarschijnlijk hadden die paar mensen die je je nog kunt herinneren iets opvallends, iets geks - een maf hondje of een rare jas. Zij hadden stopkracht.
Stopkracht is de creatieve kracht die mensen bij een boodschap doet stilstaan.

Goede reclame en het gebruik van stopkracht

Er zijn reclamebureaus die beweren dat reclame alleen maar gaat om stopkracht. Dat is te simpel. Om iemand echt wezenlijk te interesseren en door de ‘hersenbewakers’ heen te komen, zijn er ook nog elementen als feiten en emotie. Feiten zijn de rationele argumenten zoals ‘deze LCD-televisie heeft een HDMI-aansluiting’. Emotie gaat over irrationele elementen, zoals persoonlijke identificatie of seksuele aantrekking. Van emotie wordt bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt in autoreclame of parfumreclame.

Goede reclame bestaat uit een optimale mix van stopkracht, emotie en feiten. Per product en per marktsituatie zullen de verhoudingen van de mix moeten worden afgewogen. Dan weer wat meer feiten, dan weer meer stopkracht. Een voorbeeld: Als je een printer wilt kopen is stopkracht niet zo bepalend, je bekijkt de technische gegevens en kiest op basis van die feiten in relatie tot de prijs een printer. Als er echter veel printers in de winkel staan (sterk concurrerende markt) is een extra dosis stopkracht nodig. Daardoor kan de printer opvallen of wordt merkbekendheid opgebouwd, zodanig dat die printer altijd bij de overwegingen wordt meegenomen!

Vaak gebeurt dit door middel van choquerende, verrassende of erg humoristische boodschappen, want die hebben enorme stopkracht. Echte goede communicatiespecialisten gebruiken stopkracht als een tovermiddel en zorgen dat u, als lezer, als kijker, als luisteraar blijft hangen. Erg nuttig in dit mediatijdperk!

Vandaag gratis seks!

Het grappige is dat dit artikel ook gebruik heeft gemaakt van stopkracht. Het is namelijk een tikje verassend om er iets over te schrijven. Het is een kijkje in de keuken van reclamemakers en in uw eigen hoofd. Ik vertel u eigenlijk hoe u dagelijks wordt gemanipuleerd. Daarbij roept het woord STOP een onmiddellijke emotie op: hoezo stop? Waarom? Van wie moet ik dat? Ik wil niet de les worden gelezen...!

Door de stopkracht en de emotionele werking van het woord bent u dit gaan lezen. Als u het artikel echt interessant vindt, bent u zelfs tot aan deze zin gekomen. Het kan ook zijn dat u na het lezen van de bovenste 2 zinnen direct naar deze alinea bent gegleden vanwege het kopje hierboven VANDAAG GRATIS SEKS! Zo ziet u hoe stopkracht met u op de loop gaat.

© 2009 - 2020 Whatyousee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Erik van Cuyk, Whatyousee communicatie, zie www.wysc.nl. Februari 2009 (c)

Reageer op het artikel "STOP! Wel eens van stopkracht gehoord?"

Reacties

Anneke, 27-02-2009 20:22 #2
Ik vind de nuance in dit stuk goed dat het bij goede reclame niet alleen om stopkracht gaat. Er zijn bureau's die alleen maar met stopkracht werken. Ook de ' grote jongens'. Het is zo langzamerhand een truc geworden. Als je filmpje maar leuk is… (goeimoggel enzovoort). Het blijkt dat teveel stopkracht -ik kende de term overigens niet en vind het zeer verhelderende om er nu eens een duidelijk woord voor te gebruiken- afleidt van de doelstellnigen van een opdrachtgever. Het mopje blijft hangen maar niemand weet meer welk bedrijf er ook al weer achter zat… :-p

Ruud Hendriks, 26-02-2009 20:44 #1
Goed artikel zeg! Prettig leesbaar en leuke inside kijk in de keuken van reclamemakers en communicatiedeskundigen!

Infoteur: Whatyousee
Gepubliceerd: 26-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 2
Schrijf mee!