Beschrijvende statistiek

Beschrijvende statistiek Bij marktonderzoek houd je je door middel van beschrijvende statistiek bezig met het verzamelen van gegevens, die hierbij tevens netjes geordend en gepresenteerd worden. Er wordt bij beschrijvende statistiek onder andere gebruik gemaakt van frequentietabellen, centrummaten, spreidingsmaten en indexcijfers. Bij beschrijvende statistiek moet gedacht worden aan het maken van een tabel of een grafiek of aan het berekenen van een aantal kengetallen, zoals gemiddelden en percentages

Frequentietabellen

Bij marktonderzoek wordt vaak een berg getallen verkregen als onderzoeksresultaat. Deze getallen geven weinig informatie, ze moeten bewerkt worden. Het resultaat van de bewerking kan zijn een frequentietabel of een frequentieverdeling. Een frequentietabel is een tabel waarin aangegeven wordt hoeveel waarnemingen in een klasse zitten.

Om ervoor te zorgen dat getallen daadwerkelijk informatie geven doe je middels een frequentietabel het volgende:
  • Je neemt de wortel van het aantal waarnemingen. Je rond de waarde af.
  • Je maakt een aantal klassen.
  • Je neemt de hoogste en de laagste waarneming. Je trekt de laagste van de hoogste af, en de uitkomst is de totale breedte van de gegevens.

De getallen in de frequentieverdeling noem je absolute getallen. Vaak worden bij een frequentieverdeling zoals bij bovengenoemde punten genoemd, percentages berekend die meestal gecumuleerd (opgeteld) worden. De berekende percentages moem je relatieve getallen. Wanneer de relatieve getallen opgeteld worden, spreek je van gecumuleerde relatieve frequentieverdeling. De kolom 'geculumeerd' moet altijd op 100% uitkomen.

Centrummaten

Bij marktonderzoek wordt ook gebruik gemaakt van centrummaten als methode voor beschrijvende statistiek. Want behalve het maken van een tabel of een grafiek kun je ook kengetallen berekenen. (Een kengetal geeft een bepaald verschijnsel met één getal weer en kan goed gebruikt worden om te vergelijken met andere waarnemingen.)
Een centrummaat is een getal dat iets zegt over het centrum van een aantal getallen.
Bij centrummaten is er ook sprake van:
  • een ongewogen gemiddelde, die je vind door alle getallen bij elkaar op te tellen en de delen door het aantal getallen.
  • een gewogen gemiddelde, die de waarnemingen in de berekening weegt.
  • de modus, dit is de waarneming die het meeste voorkomt

Spreidingsmaten

Een centrummaat zegt niet alles over een rij gegevens. Het ongewogen gemiddelde is niet 100% waterdicht. Er is nog een kengetal nodig om een rij gegevens samen te vatten en dit is de spreidingsmaat.Een spreidingsmaat is een getal dat iets zegt over de onderlinge afstand van een aantal gegevens. Er zijn verschillende spreidingsmaten. Namelijk de spreidingsbreedte en de standaarddeviatie.
  • De spreidingsbreedte: ook wel variatiebreedte of range genoemd, is de hoogste waarneming min de laagste.
  • De standaarddeviatie: is de wortel uit de variatie.
© 2008 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verklarende statistiekVerklarende statistiekIn marketing en marktonderzoek spelen statistieken een belangrijke rol. Er is de beschrijvende statistiek, maar ook de v…
Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)In het proces van marketingonderzoek is het verzamelen van gegevens een belangrijke stap. Het verzamelen van gegevens is…
Online marktonderzoekOnline marktonderzoekMet de komst van het Internet is de populariteit en het gebruik van online marketing en online marktonderzoeken fors toe…
Basisbegrippen uit de statistiekBasisbegrippen uit de statistiekOm de weg te kunnen vinden in de wonderlijke wereld der statistiek is het belangrijk om een paar basis begrippen helder…

Geschiedenis van reclameWe komen er dagelijks mee in aanraking. We worden gewoonweg overspoeld door reclame. Hoe is dat fenomeen nu eigenlijk on…
Marktonderzoek: primaire gegevens (fieldresearch)Marktonderzoek: primaire gegevens (fieldresearch)Marktonderzoek bestaat uit fasen. Een van de fasen is het verzamelen van gegevens. Wanneer de gegevens aanwezig zijn in…
Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 21-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.