InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Verscholen geheimen in beroemde logo's

Verscholen geheimen in beroemde logo's

Verscholen geheimen in beroemde logo's Bedrijven optimaliseren hun logo's zodanig dat mensen ze niet snel meer vergeten. Bekende logo's van bedrijven als Google en Apple worden dan ook door bijna iedereen herkend en passen goed bij het bijbehorende bedrijfsnaam. Echter zijn veel mensen niet van op de hoogte van de verborgen tekens en geheimen in deze logo's. Als je het eenmaal weet, kijk je er voor altijd anders naar.

Apple

Iedereen kent het appeltje wel achterop de iPad, Macbook, Apple Air, iPhone of iPod. Het wereldberoemde appeltje met dat ene hapje eruit. Echter is dit, hoe kan het ook anders, niet zomaar gedaan. Deze appel komt zowaar uit het Bijbelse verhaal, Adam en Eva. Hierbij neemt Eva een hapje van een appel uit de boom der kennis van goed en kwaad, waarvan ze juist absoluut niet mochten eten. Vandaar het hapje uit het appeltje van Apple.

Google logoGoogle logo

Google

Ook het relatief simpele logo van Google heeft een verborgen betekenis. In het logo zijn de drie primaire kleuren rood, geel en blauw verwerkt, echter is de letter 'L' expres groen gemaakt, erop duidend dat ze niet schuw zijn om af te wijken van de bekende weg.

Unilever

Het half Nederlandse half Britse bedrijf Unilever heeft een niet heel moeilijke diepere betekenis in zijn logo verwerkt, maar wel erg origineel. Naast de 'U' die voor Unilever staat, wordt deze U gevormd door productcategorieën waarin zij actief zijn. Dat Unilever een gigantisch bedrijf is, blijkt maar weer eens uit hun gigantische omzet uit 2014, namelijk 48,4 miljard. Door de groeiende interesse in lagere lonen heeft Unilever meerdere fabrieken in Nederland gesloten. In Rotterdam, Oss en Helledoorn staan nog Unileverfabrieken.

FedEx

FedEx is een groot internationaal transportbedrijf dat werkelijk alles van a tot z transporteert. Ook FedEx heeft in zijn logo een geheimpje; tussen de 'e' en de 'x' van FedEx gaat een pijl schuil. Deze verborgen pijl duidt dan op hun precisie en snelheid.

Toblerone

In de Zwitserse bergen van Toblerone gaat zelfs een hele beer schuil, indien men goed kijkt. Links van het midden staat een beer op zijn achterste poten. De achterliggende gedachte hierbij is dat de beer symbool staat voor de speciale honingsmaak in hun chocola.

FedEx logoFedEx logo
Toblerone logoToblerone logo

Le Tour de France logoLe Tour de France logo

Gillette

Gillette is een zeer bekend scheermessenmerk, vandaar ook dat zij hun logo extra scherp hebben ontworpen. Het eerste i- en g'tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat hun mesjes goed scherp zijn.

Le Tour de France

Het huidige logo van de tour de France is ontworpen in 2002. In dit logo gaan twee ontwerpgeheimen schuil. Het fietsende mannetje, gevormd door de R. En de O dient als achterwiel, het gele rondje als voorwiel. Tevens dient dit gele rondje als een zonnetje, waarmee duidelijk gemaakt wordt dat dit evenement niet 's nachts, maar overdag in de stralende Franse zomerzon plaatsvindt.

LG logoLG logo

LG: Life's good

LG is vooral bekend door zijn activiteit op het gebied van elektronica, maar is ook actief binnen de chemie en energievoorziening. Ook dit Zuid-Koreaanse bedrijf heeft zijn logo niet zomaar uitgekozen. Het bewuste roze gezichtje wordt gevormd door haar eigen bedrijfsletters; L en G.

Continental

Continental is een bekend en degelijk bandenmerk. Niet voor niets dat ze ook regelmatige prijzen van de ANWB in de wacht hebben gesleept. Op hun specialiteit inspelend is het logo zo ontworpen dat de ruimte tussen de eerste twee letters een (auto)band vormt.

Carrefour

Wie wel eens in Frankrijk is geweest, zal ook vast wel eens zijn stokbroden, kazen en andere producten in de Franse supermarkt Carrefour hebben gehaald. Ook in het logo van Carrefour komt hun bedrijfsnaam terug. De C wordt in grote lijnen gevormd door de andere symbolen.

Beats logoBeats logo

Adidas

Adidas weergeeft verschillende logo's. Op één daarvan zijn drie schuine zwarte strepen te zien. Deze strepen symboliseren de obstakels en hellingen die men veilig zou moeten kunnen trotseren met Adidasschoenen aan, althans, dat is de achterliggende gedachte.

Beats

Beats is een bedrijf dat vooral actief is in het audiocircuit. In 2014 werd Beats voor maar liefst 3 miljard dollar gekocht door Apple. Het logo is uiteraard hetzelfde gebleven, een rood rondje met een witte b erin. Niet zo gek, totdat je te horen krijgt dat het geheel een hoofdje vormt, die een koptelefoon op heeft.
© 2015 - 2019 Storming, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Logos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game is een applicatie voor iPod, iPhone en iPad gemaakt door Javier Perez Estarriaga. De spellen worden uitg…
De huisstijl van uw bedrijfDe huisstijl van uw bedrijfDe huisstijl van een bedrijf is de identiteit die het uitstraalt. Een goede en duidelijke huisstijl laat een positieve g…
Het maken van een huisstijlDe huisstijl is voor een bedrijf heel belangrijk. Een goede huisstijl straalt een bepaalde boodschap uit naar de buitenw…
Ik Kies Bewust-logoIk Kies Bewust-logoMet het Ik Kies Bewust-logo wil de Stichting Ik Kies Bewust de consument helpen om een verantwoorde keuze te maken met b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CristianFerronato, Pixabay
  • Wikipedia, titel: Adam en Eva https://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_Eva
  • Metronieuws http://www.metronieuws.nl/extra/2015/09/9-beroemde-logos-met-een-verborgen-boodschap
  • Webneel http://webneel.com/webneel/blog/55-creative-logo-designs-hidden-messages-find-it-now
  • Creative Blog http://www.creativebloq.com/logo-design/tour-de-france-logo-71515677
  • NU.nl http://www.nu.nl/weekend/3788963/beats-sluw-en-snel-populair-werd-en-overgenomen-apple.html
  • Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Unilever

Reageer op het artikel "Verscholen geheimen in beroemde logo's"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Storming
Gepubliceerd: 23-09-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!