Verscholen geheimen in beroemde logo's
Bedrijven optimaliseren hun logo's zodanig dat mensen ze niet snel meer vergeten. Bekende logo's van bedrijven als Google en Apple worden dan ook door bijna iedereen herkend en passen goed bij het bijbehorende bedrijfsnaam. Echter zijn veel mensen niet van op de hoogte van de verborgen tekens en geheimen in deze logo's. Als je het eenmaal weet, kijk je er voor altijd anders naar.
Apple
Iedereen kent het appeltje wel achterop de iPad, Macbook, Apple Air, iPhone of iPod. Het wereldberoemde appeltje met dat ene hapje eruit. Echter is dit, hoe kan het ook anders, niet zomaar gedaan. Deze appel komt zowaar uit het Bijbelse verhaal, Adam en Eva. Hierbij neemt Eva een hapje van een appel uit de boom der kennis van goed en kwaad, waarvan ze juist absoluut niet mochten eten. Vandaar het hapje uit het appeltje van Apple.
Google logo
Google
Ook het relatief simpele logo van Google heeft een verborgen betekenis. In het logo zijn de drie primaire kleuren rood, geel en blauw verwerkt, echter is de letter 'L' expres groen gemaakt, erop duidend dat ze niet schuw zijn om af te wijken van de bekende weg.
Unilever
Het half Nederlandse half Britse bedrijf Unilever heeft een niet heel moeilijke diepere betekenis in zijn logo verwerkt, maar wel erg origineel. Naast de 'U' die voor Unilever staat, wordt deze U gevormd door productcategorieën waarin zij actief zijn. Dat Unilever een gigantisch bedrijf is, blijkt maar weer eens uit hun gigantische omzet uit 2014, namelijk €48,4 miljard. Door de groeiende interesse in lagere lonen heeft Unilever meerdere fabrieken in Nederland gesloten. In Rotterdam, Oss en Helledoorn staan nog Unileverfabrieken.
FedEx
FedEx is een groot internationaal transportbedrijf dat werkelijk alles van a tot z transporteert. Ook FedEx heeft in zijn logo een geheimpje; tussen de 'e' en de 'x' van FedEx gaat een pijl schuil. Deze verborgen pijl duidt dan op hun precisie en snelheid.
Toblerone
In de Zwitserse bergen van Toblerone gaat zelfs een hele beer schuil, indien men goed kijkt. Links van het midden staat een beer op zijn achterste poten. De achterliggende gedachte hierbij is dat de beer symbool staat voor de speciale honingsmaak in hun chocola.
FedEx logo
Toblerone logo
Le Tour de France logo
Gillette
Gillette is een zeer bekend scheermessenmerk, vandaar ook dat zij hun logo extra scherp hebben ontworpen. Het eerste i- en g'tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat hun mesjes goed scherp zijn.
Le Tour de France
Het huidige logo van de tour de France is ontworpen in 2002. In dit logo gaan twee ontwerpgeheimen schuil. Het fietsende mannetje, gevormd door de R. En de O dient als achterwiel, het gele rondje als voorwiel. Tevens dient dit gele rondje als een zonnetje, waarmee duidelijk gemaakt wordt dat dit evenement niet 's nachts, maar overdag in de stralende Franse zomerzon plaatsvindt.
LG logo
LG: Life's good
LG is vooral bekend door zijn activiteit op het gebied van elektronica, maar is ook actief binnen de chemie en energievoorziening. Ook dit Zuid-Koreaanse bedrijf heeft zijn logo niet zomaar uitgekozen. Het bewuste roze gezichtje wordt gevormd door haar eigen bedrijfsletters; L en G.
Continental
Continental is een bekend en degelijk bandenmerk. Niet voor niets dat ze ook regelmatige prijzen van de ANWB in de wacht hebben gesleept. Op hun specialiteit inspelend is het logo zo ontworpen dat de ruimte tussen de eerste twee letters een (auto)band vormt.
Carrefour
Wie wel eens in Frankrijk is geweest, zal ook vast wel eens zijn stokbroden, kazen en andere producten in de Franse supermarkt Carrefour hebben gehaald. Ook in het logo van Carrefour komt hun bedrijfsnaam terug. De C wordt in grote lijnen gevormd door de andere symbolen.
Beats logo
Adidas
Adidas weergeeft verschillende logo's. Op één daarvan zijn drie schuine zwarte strepen te zien. Deze strepen symboliseren de obstakels en hellingen die men veilig zou moeten kunnen trotseren met Adidasschoenen aan, althans, dat is de achterliggende gedachte.
Beats
Beats is een bedrijf dat vooral actief is in het audiocircuit. In 2014 werd Beats voor maar liefst 3 miljard dollar gekocht door Apple. Het logo is uiteraard hetzelfde gebleven, een rood rondje met een witte b erin. Niet zo gek, totdat je te horen krijgt dat het geheel een hoofdje vormt, die een koptelefoon op heeft.