Social Media Marketing: Hoe begin je?

Social Media Marketing: Hoe begin je? Vaak kun je moeilijk van tevoren voorspellen of Social Media geschikt is voor je bedrijf. Een initiële verkenning kan houvast bieden. Hieronder staat een stappenplan beschreven voor een verkenningsfase, voordat je daadwerkelijk begint met Social Media Marketing. Deze stappen kun je in je eigen volgorde uitvoeren. Het verkregen inzicht uit een stap kun je weer gebruiken om een andere stap te vervolgen en vice versa.

Stap 1: Social Media Strategie

Social Media marketing begint met het formuleren van een strategie. Een Social Media strategie bepaalt wat je doel is en hoe je dat wil bereiken. Zelfs als je nog weinig ervaring hebt, kun je wel alvast beschrijven wie je doelgroep is, wat je wil bereiken, et cetera. Je kunt proberen te beschrijven hoe je Social Media wil inzetten, want dat maakt goed zichtbaar welke opvattingen en aannames je erover hebt. Je kunt ook de strategie als pilot zien, en je eerst richten op een deel van je doelstellingen en een subset van je doelgroep. Als je een tijdje bezig bent de strategie uit te voeren, wordt steeds duidelijker wat de concrete details moeten zijn en kun je hem scherper opstellen en eventueel van koers wijzigen.

Voorbeeld: je weet niet waar je doelgroep zich bevindt: Linkedin? Twitter?
Dan stel je een strategie op waarin je met Linkedin begint en meet je wat dat oplevert.

Bij het bepalen van je strategie beschrijf je welke inzet er nodig is voor de uitvoering. Het kan dan al duidelijk worden of je wel de middelen hebt om je strategie door te zetten.

Voorbeeld: zijn er mensen in de organisatie die bereid zijn een uur per dag te besteden aan het verzamelen van content? Of aan het beantwoorden van klantvragen?
Als die inzet niet mogelijk is, betekent dat dat Social Media marketing volgens de huidige strategie niet haalbaar is.

Er zijn verschillende manieren om je strategie op te stellen, die makkelijk op internet te vinden zijn. Onderaan dit artikel heb ik de bron vermeld waar ik de onderstaande methode heb gevonden.

Je Social Media Strategie kan bestaan uit:

Doelstellingen

De doelstellingen kun je heel globaal of juist heel concreet stellen. Bijvoorbeeld: Meer bekendheid, meer website traffic, meer potentiele klanten, reputatie versterken. Probeer in elk geval een aantal doelen zo te formuleren zodat ze meetbaar zijn op korte termijn. Houd het aantal doelen beperkt, totdat je meer kennis en inzicht hebt gekregen en je je strategie kunt bijstellen en uitbreiden.

Missie

Dit is je externe missie: wat je naar buiten wil uitdragen als belangrijkste motivatie voor je bedrijfsactiviteiten. Bijvoorbeeld: Wij maken lekker slapen voor iedereen mogelijk.

Thema’s/Verhaallijnen

Waar ga je over converseren? Kies verschillende thema’s uit zodat je content gevarieerd is en je kunt testen wat aanslaat. Bijvoorbeeld: de geschiedenis van je bedrijf, nieuwe producten maar ook aandacht geven aan de uitingen van klanten of andere relaties in je netwerk. Het gaat niet alleen om wat jij te vertellen hebt, maar ook om aandacht geven en het observeren van je mogelijke klanten en ambassadeurs.

Stem

Bepaal hoe je wil klinken: formeel/informeel? Hip/conservatief? Controversieel/neutraal? Kort/uitgebreid? Denk daarbij aan je publiek, wat spreekt hen aan? Als je met een groep de marketing doet, kun je ervoor kiezen dezelfde stem te gebruiken. Je kunt ook gebruik maken van de individuele eigenschappen, maak dan wel duidelijk wie er aan het woord is.

Middelen en Kanalen

Hoeveel keer ga je een bericht plaatsen, op welke tijden? Welke hulpmiddelen gebruik je voor het beheren van je Social Media marketing? Welke kanalen ga je hiervoor gebruiken? Ga hierbij uit van de doelen zoals beschreven bij je doelstellingen, en bereken vanuit dat eindpunt naar het begin toe wat je nodig hebt hiervoor.

Publiek

Wie zijn je ambassadeurs, je potentiële klanten en andere relaties die gerelateerd zijn aan je bedrijfsprocessen en producten? Welke woorden gebruiken zij in het algemeen en in relatie tot je product? Waar bevinden ze zich offline en online? Als je publiek heel breed is, richt je aanvankelijk dan op een kleine subset van je publiek. Dat geeft je focus en op termijn kennis die je vervolgens breder kunt inzetten en testen.

Monitoring

Meet wat je marketing voor effect heeft, evalueer het resultaat en pas je strategie of tactieken aan. Hiervoor kun je verschillende instrumenten voor gebruiken. Test uit welke Social Media tool het beste bij jouw bedrijf past.

In het begin zal je Social Media Strategie vele gaten vertonen en gebaseerd zijn op aannames. Naarmate je meer inzicht krijgt, wordt de strategie scherper en effectiever.

Stap 2: Woordenlijst maken (keywords)

Na het opstellen van je strategie schrijf je zo veel mogelijk woorden op die van toepassing zijn op je bedrijf, je product en je doelgroep. Dat kan een lijst zijn, een wolk, een boom, een web, wat je zelf het prettigst vindt. Probeer daarbij niet te veel na te denken over de waarde of toepassing van de woorden, schrijf alles op wat er in je naar boven komt. Deze woorden zullen de basis vormen van vele onderdelen in je strategie. Zo’n lijst helpt bij het schrijven van content, bij het zoeken naar nieuwe relaties, et cetera. Als je in een groep elk een strategie en woordenlijst hebt beschreven, kun je er samen naar kijken en bepalen of jullie social media gaan inzetten en zo ja, hoe jullie dat gaan doen.

Stap 3: Bestuderen van Social Media activeiten van anderen

Voordat je begint en tijdens je gehele Social Media Marketing is het belangrijk altijd te volgen waar andere bedrijven mee bezig zijn. Denk aan bedrijven die je inspireren, klanten, concurrenten en andere relaties. Dit kan je veel tijd besparen omdat je ziet wat wel en niet werkt, waar je doelgroep is, wat je belangrijkste onderwerpen zijn, en wat je eigen positie is. Voor het vinden van de activiteiten kun je de woordenlijst gebruiken, je netwerk en het netwerk van anderen. Maak zoveel mogelijk notities over wat je opvalt aan hun marketing, bijvoorbeeld:
  1. Op welk platform bevinden ze zich?
  2. Wat is het doel?
  3. Op wie richten ze zich?
  4. Wat is de frequentie en de inhoud van hun content?
  5. Wat vind je zelf van hun content en activiteiten?
  6. Wat is het zichtbare resultaat?
  7. Welke reacties roepen hun activiteiten op?

Als je deze drie stappen hebt doorlopen en je strategie consistent toepast, zul je snel een voorsprong winnen op je concurrenten en een Social Media expert worden in je eigen sector!
© 2013 - 2024 Lacuna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
ZZP en social mediaZZP en social mediaAls ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goed…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…

3 marketingtrucs waar we allemaal intrappen3 marketingtrucs waar we allemaal intrappenOntdek 3 marketingtrucs waar we allemaal intrappen. Lees over de illusie van schaarste, de illusie van keuzes en de illu…
Marketingmix 4 P's en overigeEen marketingmix zijn een aantal instrumenten die gebruikt kunnen worden bij het opzetten en beheren van marketingstrate…
Bronnen en referenties
  • http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/24/een-social-strategie-via-4-belangrijke-flows-case-roompot/
  • http://felixrelationshipmarketing.com/relationship-marketing-strategy-with-social-media
  • http://www.guykawasaki.com/
Lacuna (52 artikelen)
Gepubliceerd: 17-12-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.