Hoe schrijf ik een commerciële tekst die aanspreekt?
Wil je verkopen op het internet dan zal er een ijzersterke tekst op je website moeten staan. Zo’n tekst is niet alleen helder en begrijpelijk. Hij moet vertrouwen schenken, je aandacht erbij houden, niet complex zijn, en je stimuleren om tot aankoop over te gaan. Dat zijn veel zaken om rekening mee te houden. Schrijvers, maar ook niet-schrijvers, die zich wagen aan het schrijven van commercieel aantrekkelijke teksten kunnen daarom baat hebben bij dit artikel: een handleiding.
Het doel van verkopers
Een verkoper wil verkopen. Een slechte verkoper doet dat minder goed dan een topverkoper, maar beide willen ze hetzelfde: hun product aan de man brengen. Wat onderscheidt de twee van elkaar?
De verkoper die zich alleen maar fixeert op het verkopen, die slaat in ieder geval ondubbelzinnig de plank mis. Het is kortetermijndenken, waarmee hij geen langdurige resultaten zal boeken. Een goede verkoper weet op z’n beurt dat hij een
relatie aanknoopt met zijn klanten, hoe kort die relatie ook duurt. Een goede relatie kenmerkt zich vooral door
respect, betrouwbaarheid en heldere communicatie.
Misschien is een goede relatie uiteindelijk wel belangrijker dan het verkopen. Want verkopen zonder een gezonde relatie geeft allerminst een garantie voor later. Met een goede relatie zonder verkoop kunnen de meesten echter prima leven. En vanuit die goede relatie kan er in de toekomst altijd nog worden verkocht. Verkopers die zich richten op de toekomst gaan dus voor duurzaamheid. Dat betekent hier vooral oog hebben voor de relatie met de klanten.
Tekst als vervanging
In een winkel kan een ondernemer zijn (toekomstige) klanten nog met vriendelijk en behulpzaam personeel te woord staan. Op de website is voor dat personeel echter geen ruimte. De tekst die op de site staat is dus een
letterlijke vervanging voor dat personeel. De wijze waarop een bedrijf zich presenteert door middel van de teksten op de site maakt of breekt het slagen van de relatie met de bezoekers en klanten ervan. Een vaardige
copywriter, iemand die de teksten voor een website schrijft, is daarom goud waard.
Het schrijven van een tekst kan een behoorlijk inspannende onderneming zijn, zeker als je het schrijven niet echt in de vingers hebt. Dit stuk beoogt een
handleiding te zijn voor mensen die zich willen wagen aan het schrijven van een commercieel aantrekkelijke tekst. Een tekst die enerzijds wervend is en nieuwsgierigheid opwekt, en anderzijds bezoekers aanzet tot het kopen van je product.
Wat is nodig voor het schrijven van een succesvolle tekst?
Het doel van een commerciële tekst is
conversie: de tekst zorgt ervoor dat de bezoekers van je website klanten worden, en je product gaan afnemen. Om dat doel te bereiken moet de tekstschrijver zich met een aantal belangrijke zaken bezighouden:
Hierna zijn nog twee punten toegevoegd:
Ontdekken
Als je iets wilt verkopen dan zul je er eerst achter moeten komen of de markt wel behoefte heeft aan jouw product. Je zult op ontdekkingstocht gaan en in de huid van de klant moeten kruipen, zodat je inzichten kan opdoen over wat mensen nodig hebben. Een goed product is simpelweg een
oplossing voor een probleem wat mensen ervaren. Als zij een product aanschaffen, dan zal dat hen
voordelen opleveren. Als dat niet zo is, dan is er dus ook geen noodzaak om het te kopen.
Verkoop begint bij het peilen van de klantbehoefte. Een goede verkoper verkoopt waar klanten behoefte aan hebben. Hij verkoopt ze niet waar ze geen behoefte aan hebben.
Middelen
Een tekstschrijver heeft een zeer krachtig instrument in handen, namelijk taal. Daarmee kan hij niet alleen zijn boodschap overbrengen. Hij kan er ook mee:
- Beïnvloeden
- Prikkelen
- Alleen met een sterk verhaal kun je verkopen
Beïnvloeden
Mensen gebruiken taal, gesproken en geschreven, doorgaans vaak om anderen te beïnvloeden. Wanneer is het laatst geweest dat jij iemand iets wilde laten doen, iets wat je graag zag gebeuren? Door in je tekst gebruik te maken van
basisemoties kunnen mensen makkelijker bewogen worden iets te doen. Bijvoorbeeld zinspelen op hoe trots iemand kan zijn, kan een sterke impuls zijn, een drijfveer. Zo kun je mensen dus beïnvloeden door ze te prikkelen.
Prikkelen
De grootste prikkel die iemand kan krijgen is als hij een tekst leest van een schrijver die met
passie schrijft. Het maakt verder ook niet uit waarover je schrijft. Wees enthousiast over je product. Het is simpel: Als jij niet enthousiast bent over je product, waarom zou iemand anders dat dan wel moeten zijn?
De eerste zin van de tekst is de beste binnenkomer. Is deze niet pakkend, dan kun je het voor de rest wel vergeten met je goede bedoelingen. Aan het begin vragen stellen, of een situatie schetsen die herkenbaar is voor het probleem van de klant, zorgen voor herkenbaarheid bij de lezer. Is het relevant voor hem dan leest hij door.
Tip: Schrijf een effectieve titel. Effectief betekent relevant, aandachttrekkend, informatief, en onderscheidend. Begin eventueel met een werktitel, of verzin de titel van tevoren en schrijf dan je tekst.
Lezers kunnen ook geprikkeld worden door de opmaak van je tekst. Belangrijke tekst kun je op de voorgrond zetten door het te
highlighten. Iets wat bijzonder goed werkt is het gebruik van
lijstjes. Producteigenschappen lenen zich hier prima voor. Die lijstjes lezen heerlijk weg en stimuleren je bezoekers om door te lezen.
En verder: Welke garanties, bonussen, vroegboek- en andere soort kortingen krijgt de klant? Dat zijn dingen waardoor mensen gemotiveerd worden om te bestellen.
Tip: Er zijn drie magische woorden die je niet mag vergeten te noemen in je teksten: je (uw), nieuw en gratis.
Verhaal
Een schrijver moet vooral een goed verhaal hebben. Dit bestaat uit sterke argumenten, geeft een eerlijk beeld van de werkelijkheid weer door vergelijkingen met andere producten te maken, en is, vooral niet vergeten,
waterdicht. Zorg er daarom voor dat je alle valkuilen in je verhaal dichtspijkert.
Tip: Som je sterkste argumenten op. Letterlijk. Je zult er mensen mee overtuigen.
Er zijn copywriters die het gebruik van
testimonials van gebruikers op de site adviseren. Andere schrijvers vinden het een lastige kwestie. Je wilt immers een eerlijk beeld van je product neerzetten. Als je dan alleen positieve testimonials op je site plaatst, dan schets je een onrealistisch beeld. Niet alle gebruikers hoeven tevreden te zijn over je product, wat heus geen misdaad is, maar dergelijke informatie zie je liever niet terug op de site. Vanuit dit oogpunt is het waarschijnlijk aan te raden om niet met deze getuigenissen van positieve gebruikers te werken.
Minimale eisen tekst
De basis van een goede tekst betekent ook je houden aan de minimale eisen ervoor. Daar volstaat de volgende opsomming voor:
- Tweehonderdvijftig woorden maximaal
- Korte alinea’s (vier tot vijf regels maximaal)
- Korte zinnen (maximaal vijftien woorden), of korte met langere afgewisseld
- Keywords
- Begrijpelijke taal
Keywords (trefwoorden) vormen de sleutel tot de vindbaarheid van je website op het internet. Het zijn de termen waarop je gevonden wilt worden. Bedenk wat prospects op Google kunnen invullen als ze op zoek gaan naar jouw product.
Technische specificaties gaan over het algemeen niet samen met een goedlopende tekst. Deze apart in een blok noemen leidt daarom niet, of minder, af van het leesplezier.
Noem nooit negatieve kenmerken en druk je ook nooit uit in negatieve bewoordingen. Ook niet in ontkennende zin! Je schrijft dus niet: ‘Dat is niet onaangenaam.’ Wel: ‘Dat is bijzonder aangenaam!’.
Voorgestelde werkwijze om te starten met schrijven
Vaak is het starten met een tekst een van de lastigste dingen. Als de kop er maar af was, dan loopt het wel. Er is een handige manier om te beginnen met schrijven, waarbij je met steekwoorden begint. De zinnen komen later wel.
Begin je tekst gewoonweg door het noteren van de volgende zaken:
- Feiten en specificaties
- Uiterlijke kenmerken
- Overige zaken
- Keywords
Deze kernwoorden en –begrippen vormen dan een kapstok om je verhaal mee te maken.
Tip: Vervang de algemene term voor het product door het specifieke merk en type. ‘Wasmachine van Bosch’ schrijf je beter als ‘XP1000 pro Bosch wasmachine’.
Voorbeeldteksten
Als voorbeeld twee commerciële teksten. Eén tekst is bedoeld om nieuwsgierigheid op te wekken, de andere om daadwerkelijk te verkopen. Als “Product X” is gekozen voor een 3d-printer, ook wel een
fabber genoemd.
Tekst 1: Nieuwsgierigheid opwekken
Fabber4You 3d-printer: Revolutie van nu
3D-printers zijn de toekomst, en die toekomst kunt u morgen in huis hebben. Heeft u ook wel eens stad en land af moeten zoeken, slechts om er achter te komen dat datgene wat u graag wilt hebben nergens meer te krijgen is? Heeft u het ook wel eens moeilijk gevonden om voor iemand een cadeautje te kopen? Wanneer is het laatst geweest dat er bij u thuis iets kapot ging?! De Fabber4You 3d-printer biedt dé oplossing.
Met de Fabber4You, de thuisprinter bij uitstek, kunt u maken wat u wilt: unieke voorwerpen, reserveonderdelen, stoelen, luxeartikelen, en zelfs uw eten. Als u het zich kunt voorstellen, dan kunt u het maken. De Fabber4You is geen sciencefiction meer, maar een verrassend apparaat dat uw wereld positief op zijn kop zal zetten. Met het unieke F4Y-ontwerpsysteem gaat u eenvoudig van idee naar object. U zult met het grootste gemak creatief kunnen ontwerpen en doe-het-zelven.
Als beste getest voor persoonlijk gebruik combineert de Fabber4You 3d-printer duurzaamheid met precisie. Met zijn kwaliteitsdesign en geringe grootte is de Fabber4You de ultieme printer om thuis te gebruiken. Wat denkt u? Bent u eraan toe om u te gaan verbazen over wat er allemaal mogelijk is?
Tekst 2: Verkopen
De Fabber4You 3d-printer geeft aan 'handig' een totaal nieuwe dimensie. Zit u verlegen om een voorwerp? Met de Fabber4You maakt u het gewoon zelf! Van serviesgoed tot gereedschap, deze 3d-printer zal uw fantasie prikkelen als nooit tevoren. Dat is de revolutie van vandaag: Bedenk het en maak het!
De Fabber4You 3d-printer levert waarom gevraagd wordt. En brengt meer:
- Lange levensduur (tot 20 jaar)
- Fabricage van kwalitatief hoogstaande producten
- Klein formaat, dus ideaal voor thuisgebruik
- Een van de snelste 3d-printers op de markt
- Intuïtief F4Y-ontwerpsysteem, dat zelf creëren gemakkelijk maakt
- Weinig onderhoud nodig
Met 1 bij 1 bij 1 meter, maar met prestaties van wereldformaat, is de Fabber4You 3d-printer de David temidden van Goliaths.
Een voorwerp ter grootte van een voetbal maakt hij in slechts 2 uur. En gebruikmakend van verschillende materialen, zoals recyclebaar plastic, nylon, hout en staal, is de Fabber4You niet alleen multifunctioneel en duurzaam te noemen. Zijn strakke design is ook een lust voor het oog en zal voor elk interieur een toegevoegde waarde zijn.
Bij aankoop van de Fabber4You 3d-printer krijgt u
standaard gratis 3 sets verschillende materialen om uw eerste voorwerpen mee vorm te geven.
The sky is the limit. Met de Fabber4You kunt u tegelijk creatief zijn én dingen maken. Als een eersteklas ontwerper.
Prijs: 466 euro