Break-even-analyse

Bij een onderneming is het handig om te weten hoe je er financieel voor staat. Het is daarbij nodig dat een ondernemer weet welke kosten en opbrengsten het bedrijf maakt. Dit kan berekend worden met behulp van een break-even-analyse. Een break-even-analyse laat zien bij welke afzet of bezetting de totale opbrengst gelijk is aan de totale kosten. Oftewel wanneer er geen winst of verlies is. Vooral bij nieuwe producten en projecten is dit belangrijk om vooraf te weten. Het doel van een break-even-analyse is weten wanneer er quitte wordt gespeeld. Wanneer de werkelijke afzet of bezetting hoger is dan de break-even, wordt er winst gemaakt. Is deze lager, dan wordt er verlies gemaakt.

De totale kosten

Om een break-even-analyse te kunnen uitvoeren zouden eerst de totale kosten berekend moeten worden.

De totale kosten worden onderverdeeld in:
  • totale constante kosten (TCK)
  • totale variabele kosten (TVK)

De berekening wordt dan: TK = TCK + TVK

De totale constante kosten blijven altijd gelijk en veranderen zo niet. Daarentegen zijn de totale variabele kosten rechtevenredig met de afzet. Dat wilt zeggen dat bijvoorbeeld 10% meer klanten leidt tot 10% meer totale variabele kosten. De variabele kosten zijn dus een vast bedrag per klant oftewel afzet. De totale variabele kosten zijn gelijk aan de variabele kosten per klant vermenigvuldigd met het aantal klanten.

De berekening luidt dan als volgt:
v = variabele kosten per klant
q = aantal klanten

TVK = v x q


De berekening voor de totale kosten wordt dan:
TK = TCK + (v x q)


De totale opbrengsten

Ook zul je voordat een break-even-analyse kan worden uitgevoerd, de totale opbrengsten moeten weten. Net als bij de totale kosten bestaan die uit totale constante opbrengsten (TCO) en totale variabele opbrengsten (TVO).

De berekening wordt dan: TO = TCO + TVO

De totale constante opbrengsten blijven net als de totale constante kosten gelijk in een bepaalde periode. Deze kunnen bijvoorbeeld bestaan uit vaste jaarlijkse subsidies en sponsor bijdragen. Bij de totale variabele kosten gaan we ervan uit dat er een vaste opbrengst per klant is.

De formule die bij de totale kosten hoort is dan:
p = variabele opbrengst per klant
q = aantal klanten

TO = TCO + (p x q)


Het break-even point

Nu we weten hoe de totale kosten en de totale opbrengsten te berekenen zijn, kunnen we een break-even-analyse uitvoeren. Hierbij wordt het break-evenpoint berekend, dit houdt in het punt waarbij de totale opbrengsten gelijk zijn aan de totale kosten. Dit wordt ook wel de break-evenafzet genoemd.

De berekening luidt dan als volgt:

TO = TCO + (p x q)
TK = TCK + (v x q)
TO = TK
TCO + (p x q) = TCK + (v x q)

(p x q) -/- (v x q) = TCK -/- TCO
(p -/- v) x q = TCK - TCO

q = TCK -/- TCO gedeeld door p -/- v


q is dan het break-evenpoint oftewel de break-evenafzet.

Daarnaast is het ook mogelijk de break-evenomzet te berekenen. Dit is de omzet die er is wanneer er quitte wordt gespeeld.
Dit wordt berekend door de break-evenafzet te vermenigvuldigen met de variabele opbrengst per klant (p).
© 2008 - 2020 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?Voor ondernemingen is het ontzettend belangrijk om te weten waar het break-evenpoint ligt bij de verkoop van producten.…
De jaarrekeningDe jaarrekening is een groot onderdeel van het jaarrapport. Het geeft een goed inzicht in de financiële positie van een…
Kengetallen van een ondernemingMet de kengetallen kun je nagaan of een bedrijf wel gezond is. Dit kun je op verschillende manieren doen, zoals bijvoorb…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…

Lekker op vakantie? En je werk danůDe vakantietijd komt er weer aan en we bereiden ons massaal voor op de vakantie. Niet alleen thuis door het inpakken maa…
Vakantiedagen, calamiteiten- of zorgverlofEr zijn allerlei omstandigheden in de privésfeer te bedenken waardoor het voor u tijdelijk niet mogelijk is op uw werk t…

Reageer op het artikel "Break-even-analyse"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: Juni 2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!