InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Business intelligence

Business intelligence

Business intelligence Business Intelligence is een zeer breed toegepast proces waarbij door het verzamelen van bedrijfsgegevens, informatie wordt ingewonnen over de prestaties van een bedrijf. Door deze informatie vervolgens te transformeren in kennis, kunnen problemen aan het licht komen welke een het bedrijf een mindere marktpositie bezorgen. Het verhelpen van deze problemen en het opstellen van strategische bedrijfsdoelstellingen kunnen tot een betere concurrentiepositie en daarmee tot betere resultaten leiden.

De geschiedenis van Business Intelligence

Waar ‘vroeger’ gesproken werd van Management Informatie Systemen, wordt tegenwoordig vaak de term Business Intelligence gebruikt. In feite is de term al enkele tientallen jaren oud, maar de laatste jaren wordt deze term steeds meer gebruikt. Het omvat het proces van verzamelen en analyseren van gegevens, met als doel prestaties te verbeteren. Vroeger was dit een langdurig proces, omdat het veel werk was en bovendien deels op intuïtie moest. Automatisering heeft echter voor een explosieve groei gezorgd van de mogelijkheden voor data analyse. In de eerste plaats zijn meer data beschikbaar (door automatisering blijven veel meer gegevens bewaard), maar ook de analyses gaan veel sneller. ICT en automatisering zijn dus mede de oorzaak van het succes van Business Intelligence.

De rol van ICT bij Business Intelligence

Zoals reeds beschreven ligt ICT ten grondslag aan het succes van Business Intelligence. Het gebruik van ICT heeft ervoor gezorgd dat veel data beschikbaar is, en dat bedrijven veel meer gegevens bewaren dan voorheen. Het verzamelen van data gaat veel sneller en ook het geschikt maken voor analyse en de analyses zelf zijn veel eenvoudiger geworden door het gebruik van ICT.

Hoe werkt Business Intelligence?

Business Intelligence verzamelt data uit verscheidene systemen en plaatst deze in een specifieke database. Deze data kunnen klanten, concurrentie, marktsituaties, bedrijfsgegevens, etc. omvatten. Vervolgens worden alle gegevens klaargemaakt voor analyse. Met andere woorden, ze worden dusdanig omgevormd dat ze uniform worden en met elkaar te vergelijken zijn. Hierna wordt alles geanalyseerd en de resultaten worden dusdanig gepresenteerd dat ze van meerwaarde kunnen zijn voor het management van een bedrijf en beslissingen kunnen ondersteunen. Deze zogenaamde Key Performance Indicators (KPIs) (bijvoorbeeld winstgetallen, klanttevredenheid, snelheid, service etc.) zijn zeer belangrijke indicatoren voor bedrijfsprestaties. Wanneer vergeleken wordt met gewenste situaties, wordt wel gesproken over een ‘balanced scorecard’.

De toekomst van Business Intelligence

De verwachtingen over de toekomst van Business Intelligence waren de laatste jaren zeer hoog. Tot 2012 werd een groei voorspeld van maarliefst 12 procent per jaar! Dit was echter voor de kredietcrisis en begin 2009 werden wat genuanceerdere uitspraken gedaan over de groeiprestaties van Business Intelligence. De groei zal naar verwachting aanhouden, maar dit komt met name doordat steeds meer kleiner partijen toetreden tot de markt. De grote Business Intelligence leverende bedrijven zullen niet snel meer groeien. Een tweede oorzaak voor de afnemende groei is dat bedrijven zelf deels beschikken Business Intelligence toepassingen, omdat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in standaard software voor bedrijven. De aanschaf van extra producten is daarom niet langer nodig. Bovendien wordt tegenwoordig niet meer blind uitgegaan van de noodzaak van Business Intelligence, omdat het in het verleden niet altijd even succesvol is gebleken.

Vooruitblik

Hoewel de groei van Business Intelligence wat lijkt te stagneren, zal het naar verwachting in de toekomst toch een zeer belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering blijven. In economisch mindere tijden hebben bedrijven namelijk meer behoefte aan correcte gegevens, zodat beslissingen met grote zekerheid genomen kunnen worden en risico’s verkleind worden. Dit is waar Business Intelligence voor staat.
© 2009 - 2018 Sportler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Business intelligence"

Infoteur: Sportler
Gepubliceerd: 28-08-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!