InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoek

Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoek

Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoek Veel bedrijven hebben te weinig controle op de tevredenheid van de werknemers. Een personeelsonderzoek geeft snel en makkelijk een beeld weer van de meningen van de medewerkers. Wanneer u er voor kiest om een onderzoek te houden geef er dan wel een eigen draai aan zodat het onderzoek goed bij uw bedrijf past.

Personeel tevredenheids onderzoek

Personeel is bij veel bedrijven de drijvende factor achter het succes. Wanneer een bedrijf ontevreden werknemers heeft, zullen de resultaten tegenvallen. Een ontevreden werknemer is minder gemotiveerd en zal minder hard werken. Ontevredenheid kan ontstaan door het management, leidinggevende, het bedrijf zelf en de collega's. Wanneer collega's ontevreden over elkaar zijn zal de cohesie binnen het bedrijf ook tegen vallen, dit kan leiden tot conflicten en een slechtere samenwerking in bijvoorbeeld projectteams.

Veel bedrijven weten vaak niet dat de werknemers ontevreden zijn, vanwege het gebrek aan contact en controle op de erkvloer. Dankzij een simpel onderzoek dat weinig tijd in beslag zal nemen zullen veel onduidelijkheden duidelijk worden en verborgen problemen zichtbaar. Echt gedetailleerd zal de uitkomst van het onderzoek niet worden. Dit vanwege het feit dat je zonder face to face gesprekken niet dieper op de klachten en dergelijke kan ingaan.

Naast het weten van de ontevredenheid binnen de organisatie, is het ook goed voor de motivatie van het personeel als een onderzoek wordt uitgevoerd. Het personeel voelt zich dan erkend en zal zich meer betrokken voelen bij de organisatie.

Voorbeeld: Personeel tevredenheids onderzoek

Gelieve alle vragen invullen, dit zal ongeveer twee minuten van uw tijd zijn. Wij hopen op uw eerlijke antwoord.

Algemeen:

Wat is uw leeftijd ………
Hoeveel jaar bent u werkzaam voor deze onderneming ………

In hoeverre voelt u zich verbonden met uw huidige werkgevende organisatie:
  • Niet
  • Nauwelijks
  • Redelijk
  • Sterk
  • Zeer sterk

Ik ben trots om hier te mogen werken:
Ja/ Een beetje/ Nee

Uw werk inhoudelijk:

Geef uw cijfer aan de stelling
  1. volkomen mee eens
  2. Mee eens
  3. Weet niet
  4. Mee oneens
  5. Volkomen mee oneens

  • Mijn capaciteiten worden voldoende benut.
  • Mijn werk draagt bij aan de bedrijfsresultaten.
  • Ik heb voldoende eigen verantwoordelijkheid.
  • Mijn werk bevat voldoende nieuwe uitdagingen.
  • Mijn werkzaamheden zijn voldoende afwisselend.
  • Ik werk regelmatig onder grote druk.
  • Ik heb voldoende tijd op mijn werk om op tijd af te ronden.

Samenwerking:

  • Op mijn afdeling is iedereen bereid elkaar te helpen.
  • Ik ben tevreden over de samenwerking en afspraken tussen collega’s op mijn afdeling.
  • Ik ben tevreden over de manier waarop mijn afdeling met andere afdelingen samenwerkt.

Ontplooiingsmogelijkheden:

  • Ik kan mij persoonlijk ontwikkelen binnen deze organisatie.
  • Deze organisatie bied mij voldoende mogelijkheden om mezelf bij te scholen.
  • Mijn werk bied voldoende mogelijkheden om mijn kennis en ervaring te vergroten.

Arbeidsomstandigheden:

  • Ik ben tevreden over de veiligheid, hygiëne en mogelijkheden in en rondom de werkplek.
  • Het is gezellig op het werk (er hangt een leuke sfeer).
  • De kantine heeft voldoende mogelijkheden om het gezellig te maken.
  • Het salaris is goed.
  • Ik ben tevreden over de regelingen die de organisatie treft, waardoor werk en privé goed te combineren zijn.

Opmerkingen:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Dank u voor de medewerking
© 2009 - 2019 Buitink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Organisatiepsychologie & HRMBij verandering en ontwikkelingsprocessen binnen een organisatie speelt de organisatie psychologische factor een grote r…
Kerstbonus of kerstpakketKerstbonus of kerstpakketVeel werknemers krijgen aan het eind van het jaar weer een kerstpakket. Anderen krijgen een kerstbonus in plaats van een…
Human Resource managementHuman resource management,wat is dit precies? en van begin tot eind de stappen hoe je mensen gaat werven voor een organi…
Wat is human resource management (HRM)?Wat is human resource management (HRM)?Bijna ieder bedrijf, of iedere organisatie, heeft wel een human resource afdeling om het personeelsbeleid in goede strom…
Medewerker Personeelszaken: beroep, opleiding & takenEen medewerker Personeelszaken (medewerker P&O of HR) voert administratieve taken uit op het gebied van personeelszaken.…

Reageer op het artikel "Voorbeeld personeel tevredenheid onderzoek"

Reactie

Le Couvreur Safora, 20-07-2009 15:28 #1
Nauw zijn heel leerrijke nieuwsbrieven voor mijn onderzoeks ten aanzien van arbeidsontvredenheid, omdat wij in suriname vaak denken dat bank personeel het goed heeft ik zo bepaalde info goed kunnen gebruiken.

Infoteur: Buitink
Laatste update: 31-03-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Reacties: 1
Schrijf mee!