InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Samenvatting: Onze ijsberg smelt!

Samenvatting: Onze ijsberg smelt!

Samenvatting: Onze ijsberg smelt! Het boek Onze ijsberg smelt! is een inspirerend verhaal over verandering in moeilijke omstandigheden en hoe je daarmee om kunt gaan. De boodschap wordt gebracht aan de hand van het verhaal over een pinguinkolonie en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden, zijn zowel op het zakelijke, als in de persoonlijke situatie toe te passen. Met name nu de kredietcrisis veel mensen onzeker maakt ten aanzien van hun toekomstperspectief.

Onze ijsberg smelt! Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden

Pinguinkolonie

Het verhaal handelt over een pinguinkolonie die aanvankelijk leeft in de schijn van de zekerheid dat hun leven en hun leefomgeving niet verandert en altijd dezelfde blijft. Deze werkelijkheid wordt op een dag verstoord, doordat een van de pinguins op basis van waarnemingen van zijn omgeving, tot de conclusie komt dat de ijsberg waarop ze leven, aan het smelten is! Paniek dus.

Aanvankelijk reageert elke pinguin anders en heeft ieder zijn eigen inzichten over welke akties er ondernomen moeten worden. Bij ieder plan zijn er zijn voor- en tegenstanders. Uiteindelijk ontdekken de pinguins dat ze moeten samenwerken, om tot een structurele oplossing te komen en om het voorgenomen plan te communiceren aan de achterban. Iedere pinguin met zijn eigen persoonlijksheidskenmerken, speelt een bepaalde rol in het veranderproces. Gaandeweg, komen ze tot de ontdekking dat de noodzakelijke verandering zelfs een uitdaging is!

De verschillende personages zijn ook in het dagelijks leven herkenbaar. Zo is er Fred, de introverte, maar scherpe waarnemer en Alice, operationeel en aktiegericht. Voorts is er NeeNee, die overal beren op de weg ziet en Louis, de leider.

Proces van succesvolle verandering

Het hierboven beschreven proces, kan worden samengevat in een aantal basisstappen:

Bereid de weg voor

  • Creeren van awareness: anderen laten inzien waarom verandering belangrijk is en de redenen om meteen in aktie te komen.
  • Verzamel een leidend team: stel een team samen met mensen met de juiste kwaliteiten die verandering kunnen sturen. Teamleden met leiderschapskwaliteiten, geloofwaardigheid, communicatieve vaardigheden, autoriteit, analytische vaardigheden en een gevoel van urgentie.

Maak een plan van aanpak

  • Ontwikkel visie en strategie

Zorg dat het gebeurt

  • Creeer draagvlak door communicatie
  • Faciliteer: maak het anderen mogelijk om te handelen
  • Genereer zichtbare, korte termijnsuccessen
  • Hou het temp hoog

Bestendig de nieuwe situatie

Creeer een nieuwe cultuur: hou vast aan de nieuwe benadering totdat het de oude tradities vervangt.

Tot slot wordt er aandacht besteed aan de rol van denken en gevoel op het handelen en het daarmee behaalde resultaat.

Eigen mening

Het aardige van het verhaal over de pinguins is dat het erg leuk is om te lezen (net een kinderverhaaltje), terwijl er een boodschap in verpakt is die erg actueel is. Het hoge niveau van informatievoorziening en informatiebeschikbaarheid, zal voortdurend verandering en aanpassing vergen in organisaties. Organisaties worden immers gevormd door menselijk kapitaal en deze zijn niet statisch. Verandering (of de noodzaak daartoe) is nu nog aktueler, sinds de gevolgen van de kredietcrisis dagelijks zichtbaarder worden in de vorm van ontslagen en aangekondigde organisatieveranderingen. Eventueel ontslag of reorganisatie op het werk zal ook op het persoonlijke vlak gevolgen hebben. Dit boekje biedt ook daar 'stof tot nadenken' en daagt je uit tot zelfreflectie: ben ik een NeeNee, Alice of Fred?? En wat doe ik eraan?

Veel leesplezier!
© 2009 - 2019 Thewise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veranderen, hoe moeilijk is dat?Veranderen, hoe moeilijk is dat?Hoe houd je gedragsverandering vol? Hoe moeilijk is het om te veranderen? Hoe moeilijk is een verandering in je leven vo…
Verandering van de organisatiecultuurVerandering van de organisatiecultuurCultuurverandering is niet eenvoudig, vooral omdat het de peilers van de organisatie raakt. Verandering van de organisat…
De kaperkapiteinen van TerneuzenDe kaperkapiteinen van TerneuzenWanneer we over Terneuzen en kaperkapiteinen spreken, wordt Terneuzen meestal geassocieerd met de legendarische Vliegend…
IJskoude zomerdrankjesIJskoude zomerdrankjesZeer verfrissende en verkoelende drankjes tijdens warme en hete zomerdagen. Zomerdrankjes met verkwikkende namen als: me…
Zo kiezen we de juiste zonnebrilZo kiezen we de juiste zonnebrilMet het vroege zomerweer trekken we met zijn allen naar buiten om eindelijk van een deugddoend zonnetje te genieten. Maa…
Bronnen en referenties
  • Onze ijsberg smelt! door John Kotter & Holger Rathgeber, derde druk 2006. Uitgeverij Business Contact Amsterdam/Antwerpen. ISBN 90 470 0092 7/978 90 470 0092 1

Reageer op het artikel "Samenvatting: Onze ijsberg smelt!"

Infoteur: Thewise
Gepubliceerd: 03-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!