Werknemers motiveren: hoe doe je dat?
De motivatie van personeel of medewerkers is van groot belang. Gemotiveerde medewerkers presteren immers beter en zijn ook gelukkiger. Bij ontevreden of niet-gemotiveerde werknemers loopt een organisatie immers het risico om de ondernemingsdoelstellingen niet te halen. Werknemers motiveren is niet echt eenvoudig. Iedere medewerker is immers anders en verstaat andere zaken onder motivatie. Bij de ene medewerker speelt geld een grote rol, bij een andere is de sfeer op kantoor of de baaninhoud veel belangrijker. Motivatie is dan ook erg belangrijk. Enkele tips kunnen helpen om werknemers te motiveren om op termijn betere bedrijfsresultaten te realiseren.
Wat is motivatie?
Motivatie kan worden omschreven als de handelingen die een persoon doet om een bepaald doel of een bepaalde prestatie te bereiken. In de bedrijfswereld bepaalt de motivatie in welke mate de werknemers de bedrijfsdoelstellingen mee kunnen realiseren. Te weinig motivatie bij werknemers leidt tot demotivatie en een groter risico op het niet halen van de doelstellingen. Het is immers bewezen dat een gemotiveerd team sterkere prestaties neerzet dan een gedemotiveerd team. Er kunnen verschillende soorten motivatie onderscheiden worden:
- Intrinsieke motivatie: dit wordt ook wel de persoonlijke motivatie genoemd. Deze motivatie komt van de persoon zelf, en is dus door het bedrijf weinig beïnvloedbaar. Voor een bedrijf is deze motivatie heel belangrijk. Als men een medewerker in dienst heeft die absoluut gemotiveerd is en er 100% voor gaat, dan weet het bedrijf dat deze persoon er alles zal aan doen om te slagen in zijn taken.
- Extrinsieke motivatie: bij deze motivatie kan het bedrijf invloed uitoefenen op de werknemers. Het vooruitzicht op een beloning of straf moet er alleszins blijven, zo niet zal de extrinsieke motivatie niet helpen. De voorkeur blijft hier toch uitgaan naar intrinsieke motivatie. Een werknemer die intrinsiek gemotiveerd is, zal bij het verlaten van zijn rechtstreekse baas blijven door werken, terwijl men bij extrinsieke motivatie onmiddellijk stopt omdat de baas het toch niet kan zien.
- Werkmotivatie: dit is de motivatie die de medewerkers hebben om elke dag opnieuw te gaan werken en hun takenpakket naar behoren uit te oefenen. Uiteindelijk is voor een werkgever deze motivatie de belangrijkste vorm.
Bron: Geralt, Pixabay Is motivatie belangrijk?
Goed werk wordt vaak gelijkgesteld met een goede dosis aan motivatie. Als je werknemers goed werk afleveren, dan hoef je je in de meeste gevallen ook weinig zorgen te maken over de motivatie. De motivatie bij medewerkers hangt af van een groot aantal factoren. Motivatie gaat verder dan functies of bepaalde taken. Mensen worden gemotiveerd door de waarde van het werk, appreciatie door collega’s en leidinggevenden, de autonomie om de taak zelf in handen te nemen, de beloning die ermee gepaard gaat, enzovoort. Indien je als verantwoordelijke merkt dat mensen een hele dag zeuren en klagen over het werk, dan is er waarschijnlijk iets meer aan de hand. Op termijn kan dit zelfs leiden tot overspannenheid of een burn-out of op het werk.
Werknemers motiveren: zeven tips
Motiveren is geen eenvoudige opdracht. Mensen gedurende een lange periode gemotiveerd houden al evenmin. Enkele tips kan je alvast gebruiken om de motivatie bij je medewerkers te verhogen.
Meer dan werk alleen
Werk is belangrijk, maar niet alle medewerkers willen zich ten volle in hun werk ontplooien. Afhankelijk van het soort functie en het uitbetaalde loon, is dit dan ook te verantwoorden. Vraag als leidinggevende regelmatig aan je medewerkers hoe het privé gaat of hoe de kindjes het op school doen. Bepaalde werknemers hebben dit nu éénmaal nodig. Je zal achteraf merken dat men terug gemotiveerd is na een kort gesprekje.
Geld is niet de enige drijfveer
Motiveren met geld (loonsverhoging) werkt slechts voor een korte periode. Respect tonen en waarderen van je medewerkers is zeker zo belangrijk, zo niet nog belangrijker. Een complimentje is heel snel gegeven en werkt uitstekend als drijfveer voor nog betere werkprestaties.
Vertrouw je medewerkers
Vertrouw als leidinggevende opdrachten toe aan je medewerkers. Laat ze een project volledig van A tot Z afwerken. Wees kritisch maar correct en geef opbouwende verbeterpunten of kritiek. Regelmatig vragen wat de status is van een taak kan demotiverend werken. Vertrouw erop dat je medewerker de taak tijdig oplevert. Indien dit toch niet gebeurt, dan kan je tussentijds de vinger aan de pols houden.
Positieve feedback
Positieve feedback is erg belangrijk. Kritiek geven kan iedereen, maar mensen positief motiveren is een andere kunst. Feedback geven bevestigt mensen in hun kunnen. Wees dus als leidinggevende constructief en tracht zoveel mogelijk de positieve aspecten naar voren te brengen. Mensen fungeren ook best in een opbouwende omgeving, waar er enige ruimte is om te leren uit de kritieken die er zouden kunnen zijn.
Een extraatje werkt motiverend
Naast het werk mag er uiteraard nog iets meer zijn. Enige ruimte voor plezier mag zeker en vast niet ontbreken. Medewerkers die af en toe een extraatje krijgen zijn bereid om ook eens een extra werkinspanning te leveren. Voorbeelden hiervan zijn het uitbetalen van kleine bonussen wanneer een doel bereikt is, een afterwork drink organiseren, een attentie bij verjaardagen, eens extra vroeg naar huis mogen gaan bij een goede prestatie, enzovoort.
Bron: Geralt, Pixabay Duidelijke communicatie
Duidelijke communicatie wordt erg geapprecieerd binnen een team. Zorg voor afgebakende een-op-een gesprekken, teambijeenkomsten, interne nieuwsbrieven, enzovoort. Zorg ervoor dat het team zich betrokken voelt over de gang van zaken van de dienst, maar ook van het bedrijf. Betrokkenheid is een motiverende factor voor werknemers.
Geef het voorbeeld als leidinggevende
Als leidinggevende van een team geef je op elk moment het voorbeeld. Jouw dynamiek, uitstraling en gedrevenheid bepaalt mee de motivatie van je teamleden. Jouw waarden en normen zullen de waarden worden van het team. Het is dus erg belangrijk om over je aanpak als leidinggevende na te denken.