InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Kansen creëren en doelen bereiken door samenwerken

Kansen creëren en doelen bereiken door samenwerken

Kansen creëren en doelen bereiken door samenwerken Samenwerken is niet altijd even makkelijk. Mensen in een team kunnen heel verschillend zijn. Er kan langs elkaar heen worden gewerkt. Of plannen die wel gemaakt zijn worden toch niet goed uitgevoerd. Maar door samenwerken kunnen ook kansen worden gecreëerd en gestelde doelen worden bereikt. Bij samenwerken is het dan zeker ook van belang om de verschillen tussen mensen juist te benutten. Bij samenwerken speelt een aantal aspecten van het functioneren van een team een rol. Er bestaat ook een drietal vormen van samenwerken. Een goede samenwerking kent een aantal voordelen.

Zelfkennis en mensenkennis

Samenwerken heeft als uitgangspunt elkaar helpen om doelgericht een activiteit uit te voeren die leidt tot een tevoren afgesproken resultaat. Het is dus een middel om het doel te bereiken. Bij een goede samenwerking worden eigenschappen gecombineerd om het gewenste resultaat te behalen. Om goed te kunnen samenwerken is zelfkennis en mensenkennis onmisbaar.

Goede onderlinge verhoudingen

Vooral inzicht in denkstijlen is essentieel voor een goede samenwerking. Pas dan kan de communicatie worden afgestemd op die denkstijlen en kunnen anderen constructief beïnvloed worden. Leidinggevenden moeten hun stijl van leiding geven afstemmen op de denkstijl van de medewerkers. Daarbij is sociale opmerkzaamheid belangrijk door onder meer goed te luisteren en begrip te hebben voor de gevoelens van anderen. Samenwerken gaat ook beter als de onderlinge verhoudingen goed zijn en openlijk bespreekbaar zijn.

Voordelen van samenwerken zijn

  • Van elkaar leren.
  • Betere werkverdeling.
  • Groepsgevoel kweken.
  • De ideeënbron vergroten.
  • Aanvullen van elkaars capaciteiten.
  • Vermijden van dubbele werkzaamheden.
  • Spreiden van verantwoordelijkheid over meerdere mensen en partijen.

Samenstelling van een team

Om door middel van samenwerking doelgericht een activiteit te kunnen uitvoeren, die leidt tot een tevoren afgesproken resultaat, is de samenstelling van een team belangrijk. Zo’n team zal zowel uitgaan van hoofdlijnen als zorg hebben voor details. Sommige teamgenoten zijn geneigd om alles zelf en binnen het team te willen oplossen en anderen kijken meer om zich heen om informatie, ideeën en ontwikkelingen van buiten op te pakken en binnen het team te brengen. Bij samenwerking gaat het er om dat er met die verschillen een juiste balans wordt bereikt.

Aspecten van het functioneren van een team

  • Gebruik maken van de creativiteit van de teamleden.
  • Afspraken over de bijdragen van de teamleden.
  • Hoe om te gaan met meningsverschillen.
  • Afspraken over het leiderschap.
  • Het formuleren van de doelen.
  • Het nemen van beslissingen.
  • Het luisteren naar elkaar.
  • Het geven van feedback.
  • De evaluatie.

Drie vormen van samenwerking

Samenwerken is eigenlijk een sleutelwoord voor drie vormen namelijk: binnen een team, tussen verschillende organisaties en tussen twee of enkele partners.

1. Binnen een team

Binnen een team is het belangrijk om de verschillen van de samenwerkers te benutten

2. Tussen verschillende organisaties

Samenwerken tussen verschillende organisaties is een manier om nieuwe kansen te creëren en om (nieuwe) producten te introduceren en nieuwe markten te ontwikkelen. Om economisch mee te kunnen is samenwerking tussen organisaties steeds meer een must om slagvaardig te kunnen concurreren. Door een goede samenwerking kunnen kosten vaak worden gereduceerd en kunnen risico’s worden gedeeld. Maar samenwerking tussen organisaties heeft ook een nadeel omdat er een afhankelijkheid wordt opgebouwd met de partners. Dit kan een beperking betekenen in het autonoom handelen en de slagvaardigheid in de weg staan. Door echter te zoeken naar een goede balans hoeft dit geen onoverkomelijke problemen op te leveren.

3. Tussen twee of enkele partners

Samenwerkingsverbanden hoeven niet altijd uit een groot aantal mensen te bestaan. Ook samenwerking tussen twee partners kan zeer veel voordelen hebben. Door samen te werken met partners kan meer geboden worden dan wanneer uitsluitend alleen eigen diensten worden aangeboden. Opdrachtgevers kunnen het ook riskant vinden om zaken te doen met slechts één ondernemer en kiezen dan liever voor een partnerschap waarbij de een de ander kan vervangen. Ook kunnen grotere klussen beter door een partnerschap worden aangepakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman eu, Pixabay
  • Samenwerken.co

Reageer op het artikel "Kansen creëren en doelen bereiken door samenwerken"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 20-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Organisatiecultuur
Schrijf mee!